  • 1. Data: 2010-11-25 20:41:47
    Temat: Własne towary
    Od: l...@o...pl

    Zakładam działalność gospodarczą. Mam kilka (6-7 ) starych zegarów.
    Nie mam na nie żadnych faktur, bo były zakupione dawno temu. chciałbym
    sprzedać te zegary w ramach otwieranej działalności. Jak wprowadzić je
    do działalności - w spisie z natury - ale przecież nie mam dowodu
    zakupu ? Wiem, że nie mogę wliczyć ich w koszty, ale gdzie (jaka
    kolumna) w KPIR wpisać przychód z tych przedmiotów będących moim
    majątkiem prywatnym ?

  • 2. Data: 2010-11-25 22:04:14
    Temat: Re: Własne towary
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Nov 2010, l...@o...pl wrote:

> [...]
    > sprzedać te zegary w ramach otwieranej działalności. Jak wprowadzić je
    > do działalności - w spisie z natury - ale przecież nie mam dowodu

    Właśnie po to jest pozwolenie na ujęcie w "majątku DG" w trybie
    nadzwyczajnym. To nie znaczy, że US nie może spytać "skąd to pan
    ma", ale pozwala na uznanie ich za "udokumentowane".

    > Wiem, że nie mogę wliczyć ich w koszty,

    Mam pytanie.
    Czy zdajesz sobie sprawę, kiedy tak NAPRAWDĘ sprzedany towar
    staje się kosztem - w przypadku "zasadniczym" (wg ustawy,
    bez wyjątku czynionego dla KPiR) oraz (w przypadku KPiR)
    z uwzględnieniem remanentów (w tym zarządzanych w trakcie
    roku podatkowego, czy to przez podatnika czy przez US)?

    > ale gdzie (jaka
    > kolumna) w KPIR wpisać przychód z tych przedmiotów będących moim
    > majątkiem prywatnym ?

    Hm... kupujesz (teraz, już prowadząc DG) jakiś towar.
    Jak sądzisz, ten towar jest to majątek prywatny czy państwowy, a może
    jeszcze jakiś inny?
    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-11-26 13:00:19
    Od: zegarek <l...@o...pl>

> [...]
    > z uwzględnieniem remanentów (w tym zarządzanych w trakcie
    > roku podatkowego, czy to przez podatnika czy przez US)?

    W kpir jest pewnego rodzaju fikcja i koszty się rzeczywiście oblicza
    pod koniec roku, bo temu służy spis z natury pod koniec roku, w pełnej
    księgowości koszty uwzględnia się na bieżąco odpowiednio do uzyskanego
    przychodu.

    >   Hm... kupujesz (teraz, już prowadząc DG) jakiś towar.
    >   Jak sądzisz, ten towar jest to majątek prywatny czy państwowy, a może
    > jeszcze jakiś inny?
    >   :D

    Oczywiście prywatny. Wiem, że w działalności nie ma odrębnego majątku
    firmy, po prostu jest to majątek osoby fizycznej prowadzącej
    działalność.
    Po prostu nie wiem w jaki sposób ująć w kpir tę cześć majątku która
    posiadam przed rozpoczęciem działalności, a chciałbym ją sprzedawać w
    ramach firmy. Nie mogę wpisać tych moich zegarów do początkowego spisu
    z natury, bo nie posiadam żadnych dowodów dokumentujących ich wartość
    (cenę nabycia lub zakupu). Chciałbym jednak te przedmioty sprzedawać w
    moim sklepie (oferta sklepu obejmować będzie przedmioty wyposażenia
    wnętrz). Nie wiem jednka jak wykazać ich posiadanie w kpir , skoro
    ujęcie ich w początkowym spisie z natury nie jest możliwe. Jeśli
    przykładowo sprzedam 4 zegary (z siedmiu), to oczywiście przychód z
    ich sprzedaży mogę wpisać do kolumny 7 kpir, ale pozostaną mi jeszcze
    3 zegary które musiałbym uwzględnić w spisie z natury na zakończenie
    roku - i tutaj jest dylemat, bo też muszę dokonać ich wyceny a nie mam
    żadnego dokumentu. Reasumując, nie wiem jak uwzględnić w działalności
    gospodarczej (w kpir) posiadane przeze mnie przedmioty, które
    chciałbym sprzedawać (włączyć do oferty sklepu),a co do których nie
    mam obecnie żadnych dokumentów potwierdzających fakt ich nabycia.
    Oczywiście wiem, że mógłbym je sprzedawać poza działalnością
    gospodarczą, ale nie o to chodzi...

  • 4. Data: 2010-11-26 14:54:33
    Od: <s...@a...pl>

    > W kpir jest pewnego rodzaju fikcja i koszty się rzeczywiście oblicza
    > pod koniec roku,

    Koszty w kpir są w chwili zakupu towaru i wpisania go do książki, nie na koniec
    roku. Normalnie zakup towaru jest kosztem w chwili jego sprzedaży.

  • 5. Data: 2010-11-26 15:12:37
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 26.11.2010 14:00, zegarek wrote:

    > Nie mogę wpisać tych moich zegarów do początkowego spisu
    > z natury, bo nie posiadam żadnych dowodów dokumentujących ich wartość
    > (cenę nabycia lub zakupu).

    A sprawdziłeś w rozporządzeniu że *musisz* mieć te dowody zakupu żeby
    wprowadzić towar do *początkowego* spisu z natury ?

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-11-26 15:19:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2010, zegarek wrote:

    > Nie mogę wpisać tych moich zegarów do początkowego spisu
    > z natury, bo nie posiadam żadnych dowodów dokumentujących ich wartość
    > (cenę nabycia lub zakupu).

    A podstawa prawna takiej tezy?
    IMHO - "wycena rynkowa" i tyle.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-11-26 15:23:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2010, s...@a...pl wrote:

    > Koszty w kpir są w chwili zakupu towaru i wpisania go do książki, nie na
    > koniec roku.

    Tyle, że jest to swojego rodzaju "kredyt kosztowy", z korektą
    w momencie sporządzenia remanent (co miałem na myśli).

    > Normalnie zakup towaru jest kosztem w chwili jego sprzedaży.

    I "trwale i niedowołalnie" na KPiR jest tak samo!
    (w tym momencie albo pokrywamy "kredyt" o którym wyżej, albo
    sami go udzielamy do kolejnego remanentu, jeśli towar już
    "wyleciał z kosztów" remanentem).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-11-26 15:48:17
    Od: tomek <t...@o...pl>

    > A podstawa prawna takiej tezy?
    > IMHO - "wycena rynkowa" i tyle.

    Byle nie przesadzić z tą "wyceną", bo tak jak na giełdzie można
    doświadczyć "korekty", tyle że podczas kontroli :-)

    --
    Tomek