  • 1. Data: 2004-12-23 14:54:18
    Temat: Wspolnota mieszkaniowa nie chce wystawic dokumentu
    Od: "Bartek_1978" <B...@p...onet.pl>

    Witam
    Prowadzę DG w budynku gdzie istnieje wspólnota mieszkaniowa, do tej pory
    zaliczki na pokrycie kosztów zarzadu płaciłem na podstawie wystawionego
    rachunku (rachunek nie faktura). Po przeprowadzonej przeze mnie kontroli
    zarzšdcy, ten aby mi zrobić na złosć (znalazłem kilka poważnych uchybień)
    poinformował mnie, że od tej pory nie będzie wystawiał rachunków a opłaty
    mam dokonywać na podstawie podjętej przez wspólnotę uchwały. Zarzadca
    powołuję się na interpretację MF, z dołaczonej interpretacji wynika, mniej
    więcej to, że na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zaliczka nie
    jest sprzedaża w rozumieniu tejże ustawy.
    Teraz moja watpliwosć, czy zarzšdca ma prawo odmowy wystawienia w imieniu
    Wspólnoty _jakiegokolwiek_ dokumentu? Przecież ta interpretacja dotyczy
    tylko i wyłacznie sprawy naliczenia VATu (sprzedaż w rozumieniu uptu) a nie
    wystawienia dokumentu w rachunkowosci.
    Jesli znacie to rzućcie jakims paragrafem.

    Bartłomiej Czerkun
    r...@a...pl
    tel./fax 68/374-39-91
    507029916
    gg 1441667

  • 2. Data: 2004-12-23 21:40:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Dec 2004, Bartek_1978 wrote:

> [...]
    >+ więcej to, że na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług zaliczka nie
    >+ jest sprzedaża w rozumieniu tejże ustawy.

    Mało danych.
    1. Czy wspólnota jest VATowcem; o ile ma miejsce punkt 2. to *o ile jest*
    IMHO powinna wystawiać refaktury na te usługi (w tym dostawę energii)
    które są oVATowane: nie na "zaliczkę" a na "rozliczenie"[3]
    2. Stanowisko że same zaliczki nie podlegają VATowi widziałem, o ile
    pamiętam było na grupie (prezentowałem stanowisko przeciwne to
    i *dobrze* pamiętam że oberwałem :)), sądzę że będzie nadal
    obowiązujące przynajmniej do *części* kosztów bądż w *niektórych*
    przypadkach - patrz punkt 1. (u wspólnoty - nieVATowcy) !!
    ALE... ale to nie przeszkadza sprawdzić czy administrator nie zapodał
    ci "stanowiska" opartego o uchyloną podstawę prawną :>
    Z kiedy było to "stanowisko" ?? Od 1.V.2004 mamy nową ustawę o VAT !
    2a. Jak słusznie zauważasz fakt niepodlegania lub zwolnienia z VAT
    nie ma NIC do dostarczenia dowodu księgowego; niestety nie zadziała
    Odrynacja - tam jest tylko nakaz dla DG... :]
    3. Zaliczka zaliczką - a rozliczenie rozliczeniem.
    *jeśli to jest wspólnota z zarządem* :) - MUSI dokonać "rozliczenia" !
    Jakby była bez zarządu ("mała wspólnota w zarządzie własnym")
    rozliczenia IMHO mógłbyś dokonać sam (na podstawie dokumentów
    źródłowych wspólnoty).
    I teraz rozwijając punkt 3:
    - jeśli rozliczenie nie obejmuje *bieżącego* rozliczania usług
    i towarów oVATowanych - IMHO rzeczywiście VAT trzeba odłożyć
    na półkę i poczekać na *rozliczenie* żądając w nim *refaktury*
    niestety tylko o ile wspólnota jest VATowcem...
    - inna sprawa jest z zaliczkami. Potencjalna niemożność ujęcia VATu
    IMO nie ma nic do kosztów: weź w garść rozporządzenie ds. KPiR
    i rozważ co cytuję:
    ++++
    § 13. Za dowody księgowe uważa się również:
    5) inne dowody opłat, w tym dokonywanych
    na podstawie książeczek opłat
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    Ja to bym zażądał "książeczki"... opłaty wcale nie muszą być dokonywane
    "na książeczkę" (mogą być np. przelewem) - ale "książeczka" będzie IMHO
    podstawą uznania dowodu opłaty za KUP !

    >+ Teraz moja watpliwosć, czy zarzšdca ma prawo odmowy wystawienia w imieniu
    >+ Wspólnoty _jakiegokolwiek_ dokumentu?

    IMHO - nie.
    Na zaliczki - "książeczka".
    A po okresie rozliczeniowym - rozliczenie.
    Albo na .podatki albo na .prawo przewinęła się już sprawa "napłaty
    na zaliczki" :) - mianowicie ktoś się "skarżył" :) że zarządca przy
    sprzedaży mieszkania *zwraca* "nadpłatę" byłemu właścicielowi oraz
    *żąda wpłaty* od nowego - IMO słusznie.
    To *nie są* pieniądze zarządzcy, to jest "zapas kasy" właścicieli :)
    No i IMHO ten "zapas kasy" (czyli pieniądze wpłacone "na zarząd" ale
    *nie* zużyte na faktyczne koszty zarządzania) są majątkiem właścicieli
    i wobec tego *nie* stanowią KUP - na co wypadałoby zwrócić uwagę :)
    (choć sądzę że mało kto tego się przyczepi, bo mało kto skojarzy
    co i jak - ale...).

    >+ Jesli znacie to rzućcie jakims paragrafem.

    Hm... dwie sprawy: co mogłoby być "dowodem" oraz "jak przymusić
    zarząd" - jak rozumiem odrębne :)
    W *skrajnym* przypadku można by rozważać czy rzeczywiście uchwała
    właścicieli nie będzie dowodem księgowym (na memoriale, na kasie
    - dowód wpłaty wg uchwały)... Wynika to z ustawy o własności lokali
    (UoWL :)) ustanawiających podstawę prawną dla zapłaty:
    +++
    Art. 15. 1. Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali
    uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry
    do dnia 10 każdego miesiąca.
    ---

    IMHO określenie *formy* zapłaty i dokumentowania leży w gestii właścicieli
    lokali (a nie zarządcy !) co wynika takoż z UoWL:
    ++++
    Art. 22.
    1. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.
    2. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres
    zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali
    wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności [...]
    3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu
    są w szczególności:
    3) ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
    10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub
    zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono
    w sposób określony w art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej
    kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych
    na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów
    na rzecz nieruchomości wspólnej.
    ----

    Wychodzi na to że ew. żądanie zobowiązania zarządu do wystawiania
    "papierów" należy kierować do współwłaścicieli ! - zarząd będzie
    *musiał* stosować tę formę co ustalą.
    Z braku formy... po pierwsze j.w. IM*H*O (podkreślając "H") być
    może sama "uchwała" rzeczywiście ujdzie. Po drugie:
    ++++
    Art. 25.
    1. Właściciel lokalu może zaskarżyć uchwałę do sądu z powodu
    jej niezgodności z przepisami prawa lub z umową właścicieli
    lokali albo jeśli narusza ona zasady prawidłowego zarządzania
    nieruchomością wspólną lub w inny sposób narusza jego interesy.
    ----

    ...IMHO również brak uchwały "narusza interesy" :]
    Ustawa obowiązki zapodaje:
    ++++
    Art. 29.
    1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną
    powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany
    prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez
    wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie
    tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz
    nieruchomości wspólnej.
    1a. 32) Okresem rozliczeniowym wspólnoty mieszkaniowej jest rok
    kalendarzowy.
    Art. 30. 1. 36) Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością
    wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
    1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy,
    2) składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności,
    ----

    ...ale określena *formy* rozliczeń tam nie widać... zresztą jest to
    rozsądne: jedna wspólnota jest VATmanem inna nie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)