  • 1. Data: 2004-12-23 11:50:16
    Temat: jak to zaksiegowac ?
    Od: "Maniek_M" <m...@g...pl>

    Witam,
    jednoosbowa DG na KPiR + VAT (profil dzialalnosci uslugi telekomu)
    W tym miesiacu kupilem komputer za 8 k + VAT, ktory oczywiscie wciagam do
    ST.
    Pytania:
    1. jak to zaksiegowac, zeby odliczyc VAT w tym miesiacu (program Mala
    Ksiegowosc)
    2. Co z amortyzacja ? w tej chwili zrobilem OT (przyjecie nowego ST) i
    ustalilem dla komputera stawke 30% i wspolczynnik 1,5 - chce go zamortyzowac
    w ciagu 2 lat - czy moge sobie dowolnie wahlowac parametrami 'stawka
    amortyzacji' oraz 'wspolczynnik' ?

    Probowalem wprowadzic FV, ale wtedy wrzuca mi calosc jako koszt a tego nie
    chce.
    Dziekuje za porady

    Mariusz /Maniek/ Milobedzki

  • 2. Data: 2004-12-23 20:53:38
    Temat: Re: jak to zaksiegowac ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Dec 2004, Maniek_M wrote:
    [...]
> [...]
    >+ w ciagu 2 lat - czy moge sobie dowolnie wahlowac parametrami 'stawka

    No bez przesady z tą "dowolnością" ;)
    W skrócie to zasady ujęte z ustawie (i ograniczając się do amortyzacji
    przyspieszonej) można próbować opisać mniej więcej tak:
    - stawka amortyzacji jest urzędowa
    - stawka może zostać zmniejszona - od (zdaje się) zeszłego roku aż do
    zera (poprzednio było 0,5)
    - stawka może zostać podwyższona przez pomnożenie współczynnikiem
    o wartości dopuszczonej w ustawie (x2 dla komputerów)
    - stawka obowiązuje cały rok (!)
    - dla danego rodzaju ST "należy stosować ten sam współczynnik
    podwyższenia".
    Jak ktoś ma kilka komputerów to IMO musi wybrać sobie *jeden*
    współczynnik podwyższający - ale przyznam że z litery przepisu
    nie wynika mi zakaz jednoczesnego obniżenia stawki :>, takoż
    nie mam pojęcia z czego miałby wynikać zakaz zmiany (w trakcie
    roku !) rzeczonego "współczynnika"...
    Niemniej - aby mieć "pewną[1] pewną[2] dowolność" :) należałoby
    stosować amortyzację "raz w roku", kiedy dane dochodowe firmy są
    już znane :)
    [1] "pewną" -> "gwarantowaną"
    [2] "pewną" -> "jakąś"
    :)