  • 1. Data: 2006-04-03 08:47:44
    Temat: Współwłasność - jak to zrobić
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    Chciałbym dzieci uczynić współwłaścicielami samochodu którego obecnie
    właścicielami jesteśmy razem z żoną (a chociażby po to żeby im już zniżki
    ubezpieczeniowe leciały).
    Czy podarować dzieciom część samochodu (ale jaką - czy mogę po 1/4?) czy
    też podarować im współwłasność - tylko jak to wymierzyć do celów
    podatkowych.
    Wartość auta to ok.5000zł więc żadne podatki związane z darowizną nie
    wchodzą w grę.
    Z kolei współwłasnoeść to nie jest pełna własność - sam nie wiem jak to
    najlepiej zrobić.

    --
    Pozdrowienia

    Jano

  • 2. Data: 2006-04-03 11:42:03
    Temat: Re: Współwłasność - jak to zrobić
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Apr 2006, Jano wrote:

    > Czy podarować dzieciom część samochodu (ale jaką - czy mogę po 1/4?) czy
    > też podarować im współwłasność

    Czekaj, czekaj.
    Którą to "część" chcesz podarować: prawą górną czy lewą dolną ? ;)
    Albo decydujesz się darujesz lewy błotnik, trzeba zaznaczyć czy
    z mocowaniem czy bez... ;)
    Żartuję oczywiście (na przeszkodzie stoją temu przepisy - konkretnie
    przepisy o "rzeczach przyłączonych" w Kodeksie Cywilnym), ale nie
    ma dwu różnych form "darowania częsci samochodu" i "darowania
    współwłasności".
    Samochód jest traktowany jako *całość* (chyba że zostanie rozebrany
    i poszczególne częsci uzyskują własną użyteczność, można je np. oddzielnie
    sprzedać) i jedyne co można zrobić to właśnie spowodować *współwłasność*
    przez sprzedaż *udziału* we własności tej *rzeczy* (wygwiazdkowane pojęcia
    dotyczą Kodeksu Cywilnego :))

    > - tylko jak to wymierzyć do celów podatkowych.

    W wysokości sprzedawanego/darowanego udziału, bo jakżeby inaczej?

    > Z kolei współwłasnoeść to nie jest pełna własność

    Przy takim punkcie widzenia też nie masz "pełnej własności" skoro
    masz samochód do spóły z żoną.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-04-04 05:35:51
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    czy

    > W wysokości sprzedawanego/darowanego udziału, bo jakżeby inaczej?

    Ale jak to nazwać w umowie darowizny - "darowizna udziału w wysokości 1/4
    wartości samochodu"?

    > Przy takim punkcie widzenia też nie masz "pełnej własności" skoro
    > masz samochód do spóły z żoną.

    Oczywiście - jest naszą wspólną własnością. Nie mogę go sprzedać bez zgody
    żony.

  • 4. Data: 2006-04-06 07:07:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Apr 2006, Jano wrote:

    > Ale jak to nazwać w umowie darowizny - "darowizna udziału w wysokości 1/4
    > wartości samochodu"?

    IMHO nie pasuje "wartości" - skoro mowa o darowaniu udziału w samochodzie,
    to daruje się udział w samochodzie zaś wartość z tego wynika - a nie na
    odwrót, "darowanie wartości" sugeruje darowiznę pieniężną :)

    > Oczywiście - jest naszą wspólną własnością. Nie mogę go sprzedać bez zgody
    > żony.

    Ha, tu jest pewna różnica, bo współwłasność małżeńska jest "łączna".
    W normalnej współwłasności można swój udział zbyć.
    Ale taki podział wynika z mocy prawa, nie z umowy: rzeczy w pewnych
    rodzajach współwłasności są wspólne niepodzielnie (S.C., małżeństwo)
    i bez ustania podstawy takiej niepodzielności nie da się jej pozbyć.
    Przyznaję że w tym rozumieniu udział osoby trzeciej wygląda inaczej:
    swój udział może sprzedać :)
    Ale właśnie "udział", a nie "część samochodu".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)