  • 1. Data: 2003-07-27 17:48:02
    Temat: Wynajem 2 właścicieli
    Od: "Cichy" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Czy macie jakieś rozwiązanie takiej sytuacji.
    Jest 2 właścicieli nieruchomości (50% każdy)
    Kto ma wystawiać faktury najemcom lokali użytkowych i pobierać czynsz od
    lokatorów. Jak księgować koszty utrzymania kamienicy i remontów.
    US twierdzi że każdy ze współwłaścicieli ma wystawiać osobne faktury, każdy
    ma być zgłoszony jako płatnik VAT a faktury kosztowe mogą być brane na
    jednego a potem refakturowane wewnetrznie miedzy sobą.
    Czy nie ma jakiegoś innego rozwiązania?
    Czy jeden ze współwłaścicieli nie może być zarzadcą i brać wszystko na
    siebie a potem ewentualny dochód dzielić na 2 osoby.
    Sławek

  • 2. Data: 2003-07-28 19:58:07
    Temat: Re: Wynajem 2 właścicieli
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 27 Jul 2003, Cichy wrote:
    [...]
    >+ US twierdzi że każdy ze współwłaścicieli ma wystawiać osobne faktury,

    W tej jednej jedynej kwestii: pamiętam że był wyrok NSA, iż
    nie ma przeciwwskazań aby jedna faktura mogła obejmować zarówno
    kilku kupujących jak i kilku sprzedawców - zauważ że inaczej
    byłby problem ze sprzedażą np. samochodu we współwłasności :)
    Problem "posiadania tylko jednego papiera" (dla celów dowodowych/
    księgowych/...owych :)) rozwiązuje się tak, że jeden ma
    oryginał a drugi kopię zawierającą opis gdzie jest oryginał.

    [...]
    >+ Czy jeden ze współwłaścicieli nie może być zarzadcą i brać wszystko na

    ...a ma licencję na "bycie zarządcą" ??
    Parę rodzajów działalności (bankowość, materiały wybuchowe,
    doradztwo podatkowe - żeby tak z kapelusza rzucić) wymaga
    u nas posiadania uprawnień. I "zarząd nieruchomościami" łapie
    się pod taki wymóg, AFAIK... !

    NIE MA takiego wymogu tylko jeśli mamy do czynienia z "małą
    wspólnotą" (do 7 lokali, AFAIR) i zarząd jest sprawowany
    przez współwłaścicieli "osobiście": już nie pamiętam
    jak wtedy jest z VAT :( (wspólnota *może* uzyskać NIP,
    AFAIK !! czy może być podatnikiem VAT... nie pamiętam)

    Znaczy: nie tyle "jeden może być zarządcą" (jak na mój gust
    wtedy nadal musi mieć uprawnienia) a co najwyżej
    "można wspólnotę zarejestrować jako podatnika" :)
    Ostrzegam że jeśli mnie pamięć nie myli to wpólnota będąca
    podatnikiem musi prowadzić uproszczoną księgowość !!
    (nie KPiR, a *normalną* księgowość, z uproszczeniami - ale
    rozliczaniem CIT, bilansu i innymi takimi wynalazkami :>)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota, ale bez przychodów i nie wystąpiła o NIP)

  • 3. Data: 2003-08-02 19:33:31
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    A może zawrzeć spółkę, której celem będzie wynajem??
    JaC

  • 4. Data: 2003-08-12 21:52:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Aug 2003, 666 wrote:

    >+ A może zawrzeć spółkę, której celem będzie wynajem??

    ...celem płacenia ZUSu i większej papierkologii ?
    Hm...

    [...]