  • 1. Data: 2007-12-07 11:17:02
    Temat: Wynajem i kredyt
    Od: "x...@p...onet.pl" <x...@p...onet.pl>

    Tak sobie czytam te nasz prawo i wygląda na to, że (przykład hipotetyczny):

    - Kupuje mieszkanie na kredyt (rynek wtórny). Płacę 2500zł ratę kredytu
    miesięcznie, w tym 1000zł kredytu i 1500zł odsetek.
    - Wynajmuję mieszkanie za 1000zł miesięcznie.

    ...i:

    Płacę podatek od 1000zł miesięcznie za wynajem, chociaż na interesie
    jestem 1500zł miesięcznie do tyłu, w tym 500zł miesięcznie do tyłu
    jeżeli biorę pod uwagę same odsetki ?!?

    Dodatkowo mam na koncie bankowym ROR ze 2000 pln cały czas, z których co
    miesiąc bank nalicza mi parę złotych z oprocentowania, z których to
    oczywiście odprowadzam podatek - jednocześnie bank zabiera mi
    miesięcznie 1500zł oprocentowania, którego już od podatku odliczyć nie
    mogę ?!?

    Czy coś źle zinterpretowałem, czy tylko wydaje mi się, że to nie jest
    sprawiedliwe ???

    Pozdrowienia
    Lucasdm

  • 2. Data: 2007-12-07 23:11:03
    Temat: Re: Wynajem i kredyt
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Dec 2007, x...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > - Wynajmuję mieszkanie za 1000zł miesięcznie.
    >
    > ...i:
    >
    > Płacę podatek od 1000zł miesięcznie za wynajem,

    Tylko, jeśli rozliczasz się ryczałtem, który DLATEGO jest niższy, że
    NIE MOŻNA rozliczyć innych kosztów.

    > chociaż na interesie jestem
    > 1500zł miesięcznie do tyłu, w tym 500zł miesięcznie do tyłu jeżeli biorę pod
    > uwagę same odsetki ?!?

    A tu sprawa IMO wygląda tak, że *da* się obejść ten problem, jeśli mamy
    do czynienia z pożyczką wziętą *nie* na zakup mieszkania, ale *w celu
    zarabiania* na tym mieszkaniu.
    Nie bić poproszę, nie ja pisałem ustawy :)
    Niemniej nie ma zakazu ogólnego, żeby taki wydatek jak wydatek na
    odsetki od kredytu były kosztem.
    Pic w tym, że musi on być wzięty *z celem* zarabiania (nie ma przepisu,
    ktory pozwalałby w ogólnym przypadku "przenosić" do kosztów wydatki
    poniesione z innym celem! - rzadkim wyjątkiem jest np. amortyzacja
    wartości środka trwałego, w tym mieszkania - jeśli służy ono do
    zarabiania - ale "dowolnych wydatków" to nie dotyczy).

    Streszczając:
    - oczywistym jest, że jak ktoś założy DG i weźmie kredyt gospodarczy na
    zakup lokalu przeznaczonego na najem to odsetki mogą być kosztem,
    bo sama "gospodarczość" kredytu jest dowodem celu w którym postanowiono
    ponosić koszt
    - nie jest oczywistym, jak należy uzasadnić takie zaliczenie, jeśli
    mieszkanie nie jest majątkiem w DG lecz "wynajmowanym poza DG".
    Zakazu wskazać nie mogę, ale wskazuję wymóg ustawy, iż wydatek musiał
    być *poniesiony* w celu (a nie *przeznaczony* na ten cel, jeśli
    niewyraźnie piszę co mam na myśli, późniejsze przeznaczenie wydatków
    uprzednio poniesionych na inny cel *nie* jest wystarczające wobec
    brzmienia art. 22.1).

> [...]
    > 1500zł oprocentowania, którego już od podatku odliczyć nie mogę ?!?
    >
    > Czy coś źle zinterpretowałem, czy tylko wydaje mi się, że to nie jest

    Jest niesprawiedliwe i postawione na głowie.
    Tym bardziej, że to państwo ma w swojej gestii inflację, która powoduje
    że *zachowanie majątku* wyrażonego w pieniądzu powoduje przyrost
    ilości tegoż pieniadza, a więc przychód do opodatkowania.
    Absurd, nie jedyny :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-12-10 14:41:17
    Od: "x...@p...onet.pl" <x...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > On Fri, 7 Dec 2007, x...@p...onet.pl wrote:
    > pzdr, Gotfryd

    Same złe wieści ;-))

    Ale dzięki serdeczne.

    Lucasdm

  • 4. Data: 2007-12-10 15:19:45
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > niewyraźnie piszę co mam na myśli, późniejsze przeznaczenie wydatków
    > uprzednio poniesionych na inny cel nie jest wystarczające wobec

    Ciekawe czy:
    - jeżeli ma się w umowie kredytowej zapis że mieszkanie jest przeznaczone
    na cele wynajmu (zamiast standardowego że na cele mieszkaniowe) to będzie
    to wystarczające dla US...
    - jeżeli się nie ma, to czy wzięcie kredytu spłacającego stary
    (refinansujący?), lub aneks do umowy (zmieniające przeznaczenie kredytu)
    byłoby ponoszeniem kosztu w celu.... ?

    p. m.