  • 1. Data: 2007-05-17 18:41:25
    Temat: Wynajem komputera
    Od: ania <a...@g...com>

    Witam!
    W pracy korzystam z własnego komputera. Do tej pory dostawałam z tego
    tytułu dodatek do pensji (100zł).
    W tym miesiącu szef chce podpisać ze mną umowę najmu. Rozumiem,że chce
    sobie ten nieformalny do tej pory wydatek wliczyć w koszty.
    Ile będę musiała zapłacić podatku od takiego dodatkowego przychodu? Ile
    fizycznie zostanie mi z tych 100 zł miesięcznie?
    Czy w takich umowach są jakieś "haczyki"? Na co mam uważać podpisując
    taki dokument?
    Z góry dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2007-05-17 20:17:28
    Temat: Re: Wynajem komputera
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 May 2007, ania wrote:

    > Witam!
    > W pracy korzystam z własnego komputera. Do tej pory dostawałam z tego tytułu
    > dodatek do pensji (100zł).

    OK.

    > W tym miesiącu szef chce podpisać ze mną umowę najmu. Rozumiem,że chce sobie
    > ten nieformalny do tej pory wydatek wliczyć w koszty.

    Nie rozumiem. A poprzedniego NIE WLICZAŁ? :O

    > Ile będę musiała zapłacić podatku od takiego dodatkowego przychodu? Ile
    > fizycznie zostanie mi z tych 100 zł miesięcznie?

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 21
    1. Wolne od podatku dochodowego sš:
    [...]
    13) ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu
    pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowišce ich własnoœć,
    ---

    W sumie jest to dość oczywiste rozwiązanie - JAKBY uznać, że pracownik
    musi wynajmować sprzęt pracodawcy tak jak każda "osoba trzecia", czyli
    rozliczać dochód z tego tytułu, to będzie miał prawo do zaliczania
    w koszty wartości amortyzacji.
    Bo przecież JEST OCZYWISTE, że pracownik kupił osobisty sprzęt z już
    opodatkowanych pieniędzy, więc NIE POWINIEN płacić podatku od kwoty
    ktora mu ZWRACA zużycie tego sprzętu, prawda?
    Czyli więcej papierkologii niż to jest warte.

    Niemniej, tak żeby nikogo nie prowokować, osobiście nazwał bym tę
    umowę właśnie "umową o wypłatę ekwiwalentu za korzystanie przez
    pracownika z własnych narzędzi".

    > Czy w takich umowach są jakieś "haczyki"?

    Tak, w razie korzystania przez pracownika z własnego samochodu
    osobowego jest dodatkowy limit - tzw. "kilometrówka".
    Tak się dziwnie składa, że korzystanie z własnego samochodu
    dla celów zakładu pracy jest stosowane przez wielu (i każdy
    uznaje to za rzecz oczywistą), zaś korzystanie w własnego
    komputera/wiertarki/betoniarki/... powoduje lawinę pytań.
    Może jako zainteresowana - napisz mi *dlaczego*?
    :)

    > Na co mam uważać podpisując taki dokument?

    Powyżej napisałem jak *ja* bym ją nazwał :)
    "Normalny" najem rzeczy podlega pod VAT, więc wymagałby prowadzenia
    ewidencji (mimo korzystania ze zwolnienia z VAT i niewystawiania
    faktur!).
    IMO "wypłata ekwiwalentu" łapie się pod "przychody ze stosunku
    pracy" (tyle że zwolnione z opodatkowania przepisem szczególnym)
    i jak na mój gust *nie* powinna podlegać przepisom o VAT.

    Po polsku: czy ktoś (z *pracowników*) ewidencjonuje we własnej
    ewidencji VAT tzw. "kilometrówkę" rozliczaną w delegacjach?
    Nie?
    No to chyba dobrze piszę ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-05-18 03:44:07
    Od: Tomasz Staszewski <t...@p...fm>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Po polsku: czy ktoś (z *pracowników*) ewidencjonuje we własnej
    > ewidencji VAT tzw. "kilometrówkę" rozliczaną w delegacjach?
    > Nie?
    > No to chyba dobrze piszę ;)

    Jak miałem taki miesiąc, że z delegacji za same jazdy wyszło
    pracownikowi 2x więcej niż miał wynagrodzenia (a nie była to najniższa
    krajowa, oj nie) to wręczyłem mu stosowną książeczkę i powiedziałem, że
    ma sobie wypełnić i dobrze schować:-) I jeszcze przed schowaniem pokazać
    czy dobrze wypełnił...

    pzdr

    Tomek

  • 4. Data: 2007-05-18 12:31:32
    Od: "TMK" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ania" <a...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > fizycznie zostanie mi z tych 100 zł miesięcznie?
    > Czy w takich umowach są jakieś "haczyki"? Na co mam uważać podpisując taki

    Trzeba przeczytać licencje oprogramowania- czy można tak komuś użyczyć i czy
    będzie to legalne.
    Z jedej strony to wygondne i logiczne ze pracownik przychodzi z własnym
    kompem i programami, ale prawnie to jest chyba węzeł gordyjski jeśli chodzi
    o programy.
    tmk--
    http://www.tworzenie-stron.ovh.org/

  • 5. Data: 2007-05-18 12:39:55
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 18-05-2007 o 14:31:32 TMK <t...@p...onet.pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "ania" <a...@g...com> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > Trzeba przeczytaae licencje oprogramowania- czy mo?na tak komu? u?yczyae i
    > czy
    > b?dzie to legalne.
    > Z jedej strony to wygondne i logiczne ze pracownik przychodzi z w?asnym
    > kompem i programami, ale prawnie to jest chyba w?ze? gordyjski je?li
    > chodzi
    > o programy.

    Odnośnie wynajmu to tak, ale jeśli pracujesz u kogoś na swoim kompie
    to wtedy wszytsko jest ok

  • 6. Data: 2007-05-22 21:48:08
    Od: ania <a...@g...com>

    Witam!
    W pierwszej kolejności dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Bardzo mi pomogłeś.
    Faktycznie, o korzystanie z własnego auta nigdy bym się nie pytała:)
    Trzeba uważać na wszystko, co się podpisuje. Szefów ma się jakich ma -
    nie można im ufać.
    Dzięki raz jeszcze!
    Pozdrawiam! Anka