  • 1. Data: 2007-10-27 19:50:49
    Temat: Wyposażenie a VAT
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Witam,

    Zakupiłem sobie właśnie sprzęt biurowo-komputerowy do firmy. [1] Jeśli
    chodzi o wpis wydatków do KPiR, to sprawa wydaje mi się prosta (wszystkie
    elementy kupione były warte sporo poniżej 3500 zł - więc to raczej
    wyposażenie, niż środki trwałe), natomiast nie bardzo wiem gdzie
    wpisywać takie wydatki w ewidencji VAT? Czy zaliczyć ten sprzęt
    do środków trwałych w ew. VAT, czy nie? Czas użytkowania będzie na pewno
    dłuższy niż rok.

    Mógłby ktoś podpowiedzieć? Ew. chociaż przybliżyć art. ustaw, które mi mogą
    podpowiedzieć, bo przeglądam ustawę o vat i nie rzuca mi się w oczy
    konkretny przepis.

    [1] 1-os DG, 19% liniowy, podatnik VAT

    --
    Wojciech Bancer

  • 2. Data: 2007-10-27 20:32:03
    Temat: Re: Wyposażenie a VAT
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Mógłby ktoś podpowiedzieć? Ew. chociaż przybliżyć art. ustaw, które mi mogą
    > podpowiedzieć, bo przeglądam ustawę o vat i nie rzuca mi się w oczy

    ROZPORZĄDZENIE

    MINISTRA FINANSÓW

    z dnia 26 sierpnia 2003 r.

    w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów

    (Dz. U. Nr 152, poz. 1475)

    (Zmiany: Dz. U. Nr 224, poz. 2226; z 2004 r. Nr 282, poz. 2807; z 2007 r. Nr
    36, poz. 229 i Nr 140, poz. 988)

    Rozdział 2

    Sposób prowadzenia księgi przez podatników niebędących rolnikami

    § 4. 1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
    fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w § 2 ust. 1, obowiązane do
    prowadzenia księgi, zwane dalej "podatnikami", prowadzą:

    1) ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    zgodnie z art. 22n ust. 2-6 ustawy o podatku dochodowym;

    2) ewidencję wyposażenia.

    2. Ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość początkowa,
    w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1.500 zł.

    3. Ewidencja wyposażenia powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer
    kolejny wpisu, datę nabycia, numer faktury lub rachunku, nazwę wyposażenia,
    cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia, numer pozycji, pod którą wpisano
    w księdze koszt związany z nabyciem wyposażenia, datę likwidacji (w tym również
    datę sprzedaży lub darowizny) oraz przyczynę likwidacji wyposażenia.

    4. (2) Podatnicy, którzy w ciągu roku podatkowego utracili lub zrzekli się
    prawa do zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym w formie karty
    podatkowej albo zakładają po raz pierwszy ewidencję wyposażenia, dokonują
    wyceny wyposażenia według cen zakupu lub według wartości rynkowej z dnia
    założenia ewidencji.

    pzdr-Kriss

  • 3. Data: 2007-10-27 21:10:29
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Kriss napisał(a):

> [...]

    [...]

    > 2) ewidencję wyposażenia.

    > 2. Ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość początkowa,
    > w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1.500 zł.

    Tak. Dwie faktury mam na kwotę niższą niż 1500, ale jedną ma na kwotę
    wyższą, więc pod wyposażenie podpada.

> [...]
    > datę sprzedaży lub darowizny) oraz przyczynę likwidacji wyposażenia.

    To mam wpisane, tylko ja nie pytałem o KPiR, czy ew. wyposażenia, tylko o sposób
    wpisu faktur do ewidencji zakupu VAT. Zaliczyć tam sprzęt jako ST, czy mogę
    to wrzucić w 'pozostałe zakupy'?

    [...]

    --
    Wojciech Bancer

  • 4. Data: 2007-10-27 21:35:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Oct 2007, Wojciech Bancer wrote:

> [...]
    [...]
    > To mam wpisane, tylko ja nie pytałem o KPiR, czy ew. wyposażenia, tylko o sposób
    > wpisu faktur do ewidencji zakupu VAT. Zaliczyć tam sprzęt jako ST, czy mogę
    > to wrzucić w 'pozostałe zakupy'?

    IMHO jest tak:
    - w pierwszej kolejności dokonuje się wykładni językowej (literalnej)
    - a jak jej nie ma, to pozostałych, już nie pamiętam jak im tam :)
    (systemowa? celowościowa?)

    Skoro nie ma przepisu "co wpisać" (choć przyznam, że w rozporządzeniu
    może być, ale też mi się nie chce szukać :O) to łapiemy za celowościową:
    rozporządzenie *powinno* na niej bazować, bo musi mieć "podkładkę"
    w ustawie :)
    I mamy pytanie: PO CO jest osobno wykazywany na deklaracji VAT od
    SToWNiP?
    Cytuję:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    Art. 87
    1. W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2
    [...]
    3. Różnica podatku podlegajšca zwrotowi w kwocie przekraczajšcej wartoœć
    podatku naliczonego zwišzanego z nabyciem towarów lub usług, które
    na podstawie przepisów o podatku dochodowym sš zaliczane przez podatnika
    do œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych i prawnych
    [baczność!]
    podlegajšcych amortyzacji
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [spocznij!]
    oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one
    zaliczone do œrodków trwałych [...]
    ---

    IMO kryterium jest właśnie "podleganie amortyzacji" - za wyjątkiem tych
    nabyć, które nie są kosztem (a grunt nie jest) więc nie wiadomo czy
    zdaniem podatnika mają podlegać: decyduje o tym w ten sposób, że jak
    wpisze do EST (mimo, że NIE amortyzuje) to VAT się kwalifikuje jako
    "VAT od ST".

    A swoją drogą, jak ktoś linka do rozporządzenia z deklaracją wydłubie
    to niech się pochwali, bo ja idę spać :)

    pzdr, Gotfryd