  • 1. Data: 2007-10-27 21:45:06
    Temat: Re: DG - co mi przejdzie jako KUP ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Oct 2007, BartekK wrote:

    > Co mi jest potrzebne do pracy - wiem, co jest jej kosztem pozornie też... ale
    > wiadomo jak z naszą skarbówką jest, goły do klienta nie pojadę a ubranie
    > robocze (przy 1os DG) kosztem być nie może... (chyba że coś się zmieniło? lub
    > o czymś nie wiem?)

    Ubranie ROBOCZE?
    Czyli takie, które NIE NADAJE się do wykorzystania w celach osobistych??
    Pierwsze słyszę!!! Dlaczenie nie w koszty?

    > Tak więc wolę się spytać o parę spraw, co można z czystym sumieniem wrzucać w
    > koszty, odliczać vat itd bez wielkiego ryzyka "że pierwsza kontrola mi to
    > wyrzuci z kup":
    > - prasa "fachowa", prenumerata czasopism branżowych

    Wrzucam bez żenady, kontrola przełożyła na sąsiednią kupkę jak
    wszystkie "kosztowe".

    > - książki branżowe,

    ...ja bym dał...

    > książki/podręczniki np języka (mam kontrahentów
    > niemieckich, rosyjskich, języki trzeba znać, ale czy ich nauka to KUP?)

    A to nie wiem, grupowicze chyba są zaazwyczaj "za", sam nie
    eksperymentowałem.

    > - zakup dokumentacji, powiedzmy np że potrzebna mi dokumentacja interfejsu
    > PCI. Niezbyt wiem czy to podciągać pod "niematerialne środki prawne" czy
    > jednak jako książkę?

    A co, książka to niby nie WNiP? :)
    Kryterium jest proste - to PODATNIK decyduje, czy coś tańszego od progu
    (od dłuższego czasu - 3500 zł) zaliczyć do WNiP, czy *mimo* że to jest
    WNiP traktować jako "zwykły koszt".

    Nie masz aby zaległości w przeczytaniu ustawy o podatku dochodowym?
    Tej konkretnie:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...i art. "kosztowe" (22 do 23) polecam na początek :)
    Tak BARDZO konkretnie to 22d.2 z naciskiem na słowa "z wyłšczeniem
    składników wymienionych w ust. 1" i później doczytać .1 :) (tak, później,
    bo co jakiś czas ktoś wyskakuje niczym Filip z konopii z pomysłem
    ujmowania "młotka używanego dłużej niż rok" w ewidencjach :))

    > W końcu taka odpłatnie-dostępna dokumentacja
    > niematerialnym środkiem to jest, ale przeterminowuje się tylko troszke
    > wolniej niż jogurt, więc ciężko trzymać to razem z np materialnymi prawami
    > autorskimi do jakiegoś dzieła...

    IMO prościej skorzystać z kryterium wartości.
    Bo udowadnianie że przed upływem roku ona "straciła ważność" może być
    trudne (mimo, że takie kryterium JEST, sprawdź w ustawie :>)

    > - wyposażenie miejsca pracy typu meble, fotele, wykładzina, lampa, itp - stół
    > roboczy to wiadomo, ale np 2 fotele? W końcu jak klient u mnie wyląduje to
    > głupio by na kartonach siedział...

    A to nie wiem - IMO patrz kryterium "wykorzystanie osobiste".

    > Księgowa głową kręciła, ale jakoś przełknęła - dlaczego mam "na firmę'
    > laptopa, i 3 komputery stacjonarne, choć jestem sam.

    Marudzi ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2007-10-27 22:28:28
    Temat: DG - co mi przejdzie jako KUP ?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jednoosobowa działalność gospodarcza, vat, tematyka ogólnie
    elektroniczno-komputerowo-serwisowo-twórcza, choć w pkd mam wiele
    jeszcze innych różności...
[...]
    - książki branżowe, książki/podręczniki np języka (mam kontrahentów
    niemieckich, rosyjskich, języki trzeba znać, ale czy ich nauka to KUP?)
    - zakup dokumentacji, powiedzmy np że potrzebna mi dokumentacja
    interfejsu PCI. Niezbyt wiem czy to podciągać pod "niematerialne środki
    prawne" czy jednak jako książkę? W końcu taka odpłatnie-dostępna
[...]

    laptopa, i 3 komputery stacjonarne, choć jestem sam. Tutaj od strony
    technicznej wytłumaczenie jest proste "dlaczego" (laptopa potrzebuje w
    terenie, ale nie ma portów które potrzebuje do programowania na
    warsztacie, pozatym potrzebuje serwera 24/7, i potrzebuje komputer "w
    częściach" do testowania przeróżnych kombinacji i osprzętu, bez ryzyka
    ubicia głównego komputera na którym pracuję), ale przy US nic nie jest
    proste...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2007-10-27 23:12:47
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Marudzi ;)

    jesli chodzi o komputery to czy nei lepiej miec... "cala kupe
    podsespolow elektornicznych" niz komputer? :)

  • 4. Data: 2007-10-28 11:23:47
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Ubranie ROBOCZE?
    > Czyli takie, które NIE NADAJE się do wykorzystania w celach osobistych??
    Cóż, tutaj jest pułapka. Oczywiście nie mówię o ubraniu roboczym typu
    "strój strażaka" albo "fartuch spawacza" itp specjalistyczne wynalazki.
    Może dla jednego dzinsy są ubraniem roboczym, bo w celach osobistych nie
    ubrałby niczego poza dresem lub garniturem, a dla kogoś innego ubraniem
    roboczym jest garnitur bo taką ma pracę, i twierdzi że do osobistego
    użytku się garnitur nie nadaje... Oczywiście US będzie miał zupełnie
    odmienne zdanie o "nienadawaniu się" ;)
    W moim przypadku - często muszę sterczeć na zimnie i wietrze, czasem i
    deszczu, naprawiając sprzęt klienta. A nadchodzi zima, więc będzie
    jeszcze gorzej. Kurtka "robocza" niczym się prawie nie różni od kurtki
    "zwykłej", jak sie ktoś ubierze i będzie wykorzystywać w celach
    osobistych - to nikt się nie zorientuje. Czy jak zakupię ciuchy w
    typowej hurtowni "ubrania ochronne, sprzet bhp, itp" i na fakturze
    będzie "kurtka robocza" - to spać mogę spokojnie? Pozornie tak... A co,
    gdy stwierdzę że solidna kurtka np z Reserved będzie równie dobra, a
    połowe tańsza, i chciałbym w takiej pracować? Tutaj już czuję problemy...

    > A co, książka to niby nie WNiP? :)
    > Kryterium jest proste - to PODATNIK decyduje, czy coś tańszego od progu
    > (od dłuższego czasu - 3500 zł) zaliczyć do WNiP, czy *mimo* że to jest
    > WNiP traktować jako "zwykły koszt".
    Tak, nie napisałem tego, ale mówimy o sprawach często za >3500, i to euro...

    > Nie masz aby zaległości w przeczytaniu ustawy o podatku dochodowym?
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    > ...i art. "kosztowe" (22 do 23) polecam na początek :)
    Parę razy czytałem, przyznaję - dawno temu, przy zakładaniu
    działalności... Gdyby do spraw technicznych dokumentacje były tak samo
    czytelnie pisane co ustawy... do tej pory nie wszyscy umieliby zrobić
    koło, a co wykonanie to kształt trochę inny by wychodził ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2007-10-29 07:02:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Oct 2007, Wojtek Malina wrote:

    > jesli chodzi o komputery to czy nei lepiej miec... "cala kupe podsespolow
    > elektornicznych" niz komputer? :)

    A ta "kupa" występuje w jakiej roli, że tak spytam?
    Materiały - są w remanencie, więc *nie* są kosztem[1] i cały czas jest
    problem z ew. "wykreśleniem".
    Na wyposażenie się nie łapią, bo są "częścią ST".
    No to czym są? :)
    [1] znaczy "wylecą" z KUP przy remanencie i tyle.

    pzdr, Gtofryd

  • 6. Data: 2007-10-29 07:02:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Tak, nie napisałem tego, ale mówimy o sprawach często za >3500, i to euro...

    OK.
    Mi się podział "książka albo WNiP" nie spodobał, bo książka JEST
    WNiP, jedynie kryterium wartości początkowej może pozwolić na
    inne traktowanie, IMO.

> [...]
    > ustawy... do tej pory nie wszyscy umieliby zrobić koło, a co wykonanie to

    Ale wiesz, ile by ktoś taki co ma "papier" że "umie koło zrobić" by
    zarabiał? Bo oczywiście byle kto (znaczy bez "papiera" tudzież
    stosownej aplikacji) nie miałby prawa pod groźbą kary 50 000 zł!
    :P

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-10-29 09:22:13
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

> [...]
    > Na wyposażenie się nie łapią, bo są "częścią ST".
    > No to czym są? :)
    > [1] znaczy "wylecą" z KUP przy remanencie i tyle.

    Nie robic remanentu :)

  • 8. Data: 2007-10-29 09:47:05
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Wojtek Malina pisze:

    > Nie robic remanentu :)

    Można tez w ogóle podatków nie płacić :)

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2007-10-29 11:28:10
    Od: Wojtek Malina <w...@g...pl>

    Użytkownik Maddy napisał:

    > Można tez w ogóle podatków nie płacić :)

    No ale to nie to samo. :)

    Bo interesuje mnie taka sprawa. MAm komputer. I np. wymieniam karte
    graficzna. Kupuje nowa, wyjmuje stara. Stara jest jzu "zuzyta,
    zamrtyzowana itp." i lezy sobie przez jakis czas, az ja nie uzyje np. do
    innego komputera w innym celu. Lub nie sprzedam. Lub nie zezlomuje.

    To ona jest gdzie podczas remanentu?

  • 10. Data: 2007-10-29 15:09:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Oct 2007, Wojtek Malina wrote:

> [...]
    [...]
    > Nie robic remanentu :)

    No, lepiej nie pisz tak, bo jeszcze ktoś na poważnie weźmie i potem mu
    paczki będziesz posyłał :)

    pzdr, Gotfryd