  • 1. Data: 2005-04-21 11:40:05
    Temat: ZUS a praca zdalna dla firmy z UE
    Od: "Al Chemik" <a...@...pl>

    Witam,

    Zamierzam podjąć stałą pracę w firmie z UE, ale będę ją wykonywał zdalnie, z
    terenu Polski. Firma nie posiada żadnego przedstawicielstwa w Polsce. Mam w
    związku z tym kwestię dotyczącą ZUS:
    - rozporządzenie UE nr 1408/71 ustala jako ogólną zasadę miejsca pracy,
    zgodnie z którą do każdego pracownika stosuje się ustawodawstwo kraju, w
    którym wykonywana jest praca (pomijając przypadki szczególne, których
    dotyczą wyjątki)
    - w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych jest zapisane, że
    (a) obowiązkowo podlegają ubezpieczeniom społecznym osoby, które na
    terenie RP są pracownikami
    (b) jeżeli firma zatrudniająca ma siedzibę za granicą, a w Polsce nie
    posiada przedstawicielstwa ani siedziby, wówczas ubezpieczenie jest
    dobrowolne.

    Wyciągam z tego wniosek, że w moim przypadku ubezpieczenie emerytalne i
    rentowe powinno być dobrowolne. Natomiast na stronach internetowych ZUS
    prezentuje stanowisko, że jest tak tylko wtedy, gdy pracodawca jest SPOZA
    Unii, natomiast w przypadku pracodawców unijnych muszą się oni zarejestrować
    w ZUS, wystąpić o NIP i opłacać składki jak polski pracodawca.

    Nigdzie jednak nie udało mi się trafić na prawną podstawę tego twierdzenia
    ZUS-u, oprócz ogólnikowego wskazania na rozporządzenie 1408/71, które jednak
    najwyraźniej (jak mi się wydaje) odsyła tylko do ustawodawstwa krajowego,
    nie nakładając bezpośrednio żadnego obowiązku ubezpieczenia. Temat
    oczywiście interesuje mnie ze względu na (potencjalną) możliwość obniżenia
    składki na ZUS...

    Czy ktoś z szanownych grupowiczów orientuje się w tym temacie? Będę
    wdzięczny za wszelkie uwagi, które rzucą na tę sprawę jakieś światło -
    najlepiej na priv (rzadko zaglądam na grupę).

    Pozdrawiam,
    Jacek (a...@...pl)