  • 1. Data: 2008-05-23 11:16:37
    Temat: Zakup od osoby fiz. na Allegro a KPiR
    Od: Marek <e...@e...pl>

    Kilka dni temu był podobny post, ale zbyt bardzo odbiega od mojej
    sytuacji, dlatego proszę o pomoc. Od osoby fizycznej chciałbym
    na Allegro zakupić przedmiot (w licytacji), którego wartość jest
    wyższa od 1000 zł i jest w posiadaniu sprzedającego krócej niż
    pół roku. Kupowany przedmiot będzie używany w DG - czyli zostałby
    wpisany do ewidencji wyposażenia. Jeżeli sprzedający zgodzi się
    na spisanie umowy kupna-sprzedaży, to czy może ona być uznana
    jako dowód księgowy. Jest jeszcze sprawa podatku od czynności
    cywilnoprawnych (PCC), tutaj jestem "całkowicie zielony"
    Proszę o pomoc, dopiero od 2 mcy mam DG, uczę się przepisów
    ale poruszam się w tym wszystkim bardzo niepewnie stąd moja
    prośba.

    dziękuję i pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2008-05-23 22:18:38
    Temat: Re: Zakup od osoby fiz. na Allegro a KPiR
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 May 2008, Marek wrote:

    > Kilka dni temu był podobny post, ale zbyt bardzo odbiega od mojej sytuacji,

    E, chyba nie.
    Do tego archiwum nierzetelnie przeszukałeś ;)
    Propozycję "przeczytaj na początek ze 3000 postów" widziałeś?
    (w archiwach, lepiej zresztą 4000)

    > dlatego proszę o pomoc. Od osoby fizycznej

    ...czyli np. takiej firmy jak mnie ;) (ok, ok, ale osoba fizyczna
    jak najbardziej MOŻE być przedsiębiorcą - pic w tym, że nie ma
    dobrego, krótkiego określenia na "osobę nie występującą w roli
    przedsiębiorcy").

    > chciałbym
    > na Allegro zakupić przedmiot (w licytacji), którego wartość jest
    > wyższa od 1000 zł

    ... PCC o którym wiesz...

    > i jest w posiadaniu sprzedającego krócej niż pół roku.

    ...a to jest przecież JEGO zmartwienie. Jak na transakcji zarobi, to
    ma (niewielkie, a jeśli "normalnie" sprzedaje tylko "normalnie
    używane" rzeczy to śladowe) szanse że będzie się tłumaczył przed US.
    Kupującemu nic do tego.

    > Kupowany przedmiot będzie używany w DG - czyli zostałby
    > wpisany do ewidencji wyposażenia. Jeżeli sprzedający zgodzi się
    > na spisanie umowy kupna-sprzedaży, to czy może ona być uznana
    > jako dowód księgowy.

    Nie mów, że nie widziałeś!
    I że logika Ci tego nie podpowiada.

    Na początek rozróżnijmy:
    - UMOWĘ w rozumieniu przepisów KC
    od
    - świcha, który ma cechy rachunku (!), potwierdzenia wydania bądź
    pokwitowania, a tylko jest *nieprawidłowo* zatytułowany "umowa"

    Czy jak się *umówimy* że coś ci sprzedam, a następnie umowy *nie
    dotrzymam* (ba, do tego mi nie zapłacisz, czyli też nie dotrzymasz),
    to będziesz widział jakikolwiek powód aby "umowę wrzucić w koszt"?

    Popatrz do przepisów: wyraźnie widać w konstrukcji (a w rozporządzeniu
    o KPiR, w których jest regulacja dotycząca dowodów księgowych - również
    w literze) przepisów, że idzie o dokument stwierdzający *wykonanie
    umowy* (a nie jej zawarcie)!

    Co oczywiście w niczym nie przeszkadza aby ową umowę uznać za *ważny*
    dowód... (ale nie księgowy!).

    Na zachęte pierwsze 50 tematow (z tych 4000) do poczytania:

    http://groups.google.pl/groups?as_q=umowa+dowodem+ks
    i%C4%99gowym&num=100&scoring=r&as_ugroup=*.podatki

    ;)

    I do kompletu podstawy prawne:
    - rozp. o KPiR czyli "co ma zawierać dowód księgowy":
    http://www.gofin.pl/5,36,28357,0.html
    - Ordynacja, czyli "co może być dowodem w postępowaniu" (nie mylić
    z dowodem księgowym):
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19971370926

    > Jest jeszcze sprawa podatku od czynności
    > cywilnoprawnych (PCC), tutaj jestem "całkowicie zielony"

    A co ma być?
    Deklaracja jak deklaracja. I podatek do zapłaty.
    Nie ma już obowiązku prowadzenia ewidencji PCC (w archiwach widać, że za
    bezpodstawne straszenie oberwalem, więc dobrze pamiętam ;))

    pzdr, Gotfryd