  • 1. Data: 2008-01-17 09:00:14
    Temat: Zakup z USA
    Od: Adam Kochanowski <a...@a...pl>

    Witam,
    proszę o poradę:
    kupiłem oprogramowanie w USA. Całość przyszła do mnie kurierem, przeszła
    przez Urząd Celny, który obciążył to zerowym cłem i 22% podatku VAT. Czy
    mogę te koszty w liczyć w DG i jak to zrobić?

    Rozumiem że:
    1. Fakturę z USA przeliczoną na złotówki wg kursu z dnia zapłaty wliczam
    w kpir w całości jako koszt.

    2. Dostałem dokument z cła, który potwierdza mi zapłacenie 22% VAT, czy
    mogę to wpisać w rejestr vat - zakupy? Dokument jest wystawiony na moje
    nazwisko i prywatny adres - jeśli mogę dokonałożynać odliczeń - to
    wysyłam do Urzędu Celnego notę korygującą z zmianą nazwy/adresu firmy?

    Czy też obowiązują inne zasady.

    Nie mam nipu UE, ale jak domniemam, przy zakupie z poza unii jest on
    nieistotny?

    --
    Adam K.

  • 2. Data: 2008-01-17 09:20:11
    Temat: Re: Zakup z USA
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Adam Kochanowski wrote:
> [...]
    > przez Urząd Celny, który obciążył to zerowym cłem i 22% podatku VAT. Czy
    > mogę te koszty w liczyć w DG i jak to zrobić?

    Na podstawie tzw. SAD

    > Rozumiem że:
    > 1. Fakturę z USA przeliczoną na złotówki wg kursu z dnia zapłaty wliczam
    > w kpir w całości jako koszt.

    To byłoby zbyt proste :-)
    1) Uwzględniasz kwotę z SAD wykazaną w polu chyba 47 (nie mam przed sobą
    SAD)
    2) Uwzględniasz różnice kursowe

> [...]
    > nazwisko i prywatny adres - jeśli mogę dokonałożynać odliczeń - to
    > wysyłam do Urzędu Celnego notę korygującą z zmianą nazwy/adresu firmy?

    Nie słyszałem o nocie korygującej do SAD. Ale może ktoś inny słyszał

    > Nie mam nipu UE, ale jak domniemam, przy zakupie z poza unii jest on
    > nieistotny?

    Tak.

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-01-17 09:48:53
    Od: Adam Kochanowski <a...@a...pl>

    Piotrek pisze:

    > Na podstawie tzw. SAD

    Rozumiem, że SAD to ten papierek, na podstawie którego płaciłem
    kurierowi VAT?

    Jezuu, czy te cholerne przepisy nie mogą być proste, logiczne i
    przejrzyste? ;)

    --
    Adam K.

  • 4. Data: 2008-01-17 10:04:09
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Adam Kochanowski wrote:

    > Rozumiem, że SAD to ten papierek, na podstawie którego płaciłem
    > kurierowi VAT?

    Trudno mi powiedzieć na jakiej podstawie płaciłeś kurierowi.
    Ale jeśli na tym kwicie masz pole oznaczone numerem 47 to są pewne
    szanse, że to jest właśnie ten dokument.

    > Jezuu, czy te cholerne przepisy nie mogą być proste, logiczne i
    > przejrzyste? ;)

    Mamy dokładnie takie przepisy na jakie sobie zasłużyliśmy, wybierając
    naszych przedstawicieli ...

    Inna sprawa, że IMHO to był wybór między "ślepym, kulawym i garbatym",
    nie uwłaczając ludziom niepełnosprawnym ...

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-01-17 23:39:14
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 17 Jan 2008 10:00:14 +0100, Adam Kochanowski napisał(a):

    > kupiłem oprogramowanie w USA. Całość przyszła do mnie kurierem, przeszła
    > przez Urząd Celny, który obciążył to zerowym cłem i 22% podatku VAT. Czy
    > mogę te koszty w liczyć w DG i jak to zrobić?

    (...)

    Witam, podepnę się pod ten wątek, bo mam podobny problem :)

    Na e-poradach się na mnie wypięli, może tutaj będę mieć więcej szczęścia.
    Takie pytanie zadałem:

    Chcę kupić w serwisie myfonts.com (z siedzibą w USA) czcionkę. Z tym, że
    tylko pojedynczy krój, a nie cały zestaw (który można powiązać z fizyczną
    płytą CD w pudełku).
    Przy zakupie otrzymuje się licencję na własne użytkowanie, nie do
    odsprzedaży, nie do modyfikacji. Pobieram archiwum ZIP.
    Płatność dolarach - bezpośrednio kartą kredytową lub przez PayPal. Zapłacę
    prawdopodobnie kartą kredytową, więc przypuszczam, że zakup będę mógł
    zaksięgować po otrzymaniu elektronicznego wyciągu transakcji? Czy mogę w
    tym celu wykorzystać kartę kredytową konta "prywatnego" (nie posiadam
    takiej karty do konta firmowego)?
    Sprzedawca udostępnia fakturę do wydruku, czy mogę ją potraktować jako
    dowód księgowy zamiast wyciągu z konta?
    Jaka mnie czeka procedura przy takim zakupie (faktura wewn., podatek u
    źródła?) i jak go zaksięgować (wg. wyciągu czy faktury i w jakiej dacie?)
    Czy pojawi się podatek licencyjny? KPiR + VAT.

    W sprawie tej faktury do wydruku z ciekawością śledziłem niedawny wątek -
    wychodzi na to, że oni mogą mi wysłać PDF-a?

    Tak dużo pytań, tak mało odpowiedzi.. ;-)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 6. Data: 2008-01-18 11:42:01
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 18-01-2008 o 00:39:14 Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> napisał(a):

> [...]

    > Przy zakupie otrzymuje się licencję na własne użytkowanie, nie do
    > odsprzedaży, nie do modyfikacji. Pobieram archiwum ZIP.

    Czyli import usług.

> [...]
    > zaksięgować po otrzymaniu elektronicznego wyciągu transakcji? Czy mogę w
    > tym celu wykorzystać kartę kredytową konta "prywatnego" (nie posiadam

    Nie znam się, ale jak raz zrobisz wyjątek to nic nie powinno się stać
    - zakładając że ktoś to wytropi.

    > Sprzedawca udostępnia fakturę do wydruku, czy mogę ją potraktować jako
    > dowód księgowy zamiast wyciągu z konta?

    Raczej druknij fakturę i podepnij dowód zapłaty - takich papierków nigdy
    za wiele.

    > Jaka mnie czeka procedura przy takim zakupie (faktura wewn., podatek u
    > źródła?) i jak go zaksięgować (wg. wyciągu czy faktury i w jakiej dacie?)
    > Czy pojawi się podatek licencyjny? KPiR + VAT.

    Faktura wewnętrzna(naliczenie+odliczenie VAT, odliczenie zależy od tego do
    jakiej
    sprzedaży kupujesz te czcionki i czy rozliczasz zakupy proporcją).
    W jakiej dacie? Powiedziałbym że fakturę wewnętrzną masz wystawić do 7 dni
    od daty zakupu
    (chyba że jest jakiś wyjątek w przepisach dla faktur wewnętrznych, bo na
    sam soft chyba nie ma),
    wtedy obowiązek podatkowy VAT w dacie wystawienia faktury, odliczenie w
    okresie otrzymania
    faktury(IMHO wewnętrznej, czyli defacto data wystawienia), dla dochodowego
    koszt standardowo w dacie
    wystawienia faktury(IMHO też wewnętrznej).

    Co do podatku licencyjnego, to nie ma pojęcia czy dla softu trzeba go
    pobierać,
    wydaje mi się że czytałem kiedyś że przy zakupie oprogramowania się tego
    nie stosuje,
    ale to tylko echo w głowie.

    > W sprawie tej faktury do wydruku z ciekawością śledziłem niedawny wątek
    > -
    > wychodzi na to, że oni mogą mi wysłać PDF-a?

    Jasne, wszyscy mogą poza nami :) Dla Ciebie ważna jest faktura wewnętrzna,
    do której podpinasz to co masz - wydruk PDF-a + wyciąg z karty IMO
    całkowicie wystarczają.
    Dla pewności poczytaj interpretacje na temat faktur wewnętrznych na
    sip.mf.gov.pl/sip
    - tam są prawie identyczne przykłady.

    pozdr,
    tommyz

  • 7. Data: 2008-01-18 11:56:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    t...@o...pl wrote:
> [...]
    > pobierać,
    > wydaje mi się że czytałem kiedyś że przy zakupie oprogramowania się tego

    To jest trochę inne "echo" bo dotyczy Irlandii ale generalnie ten sam temat:

    http://www.monitorpodatkowy.pl/index.php?cid=24&id=3
    44&mod=m_aktualnosci

    Piotrek

  • 8. Data: 2008-01-18 12:10:28
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 18-01-2008 o 12:56:54 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > To jest trochę inne "echo" bo dotyczy Irlandii ale generalnie ten sam
    > temat:
    >
    > http://www.monitorpodatkowy.pl/index.php?cid=24&id=3
    44&mod=m_aktualnosci

    Jeśli dobrze rozumiem to wniosek ten sam - nie pobiera się w Polsce
    podatku licencyjnego
    od softu?

    pozdr,
    tommyz

  • 9. Data: 2008-01-18 12:21:24
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    t...@o...pl wrote:

    > Jeśli dobrze rozumiem to wniosek ten sam - nie pobiera się w Polsce
    > podatku licencyjnego
    > od softu?

    O ile dobrze zapamiętałem wnioski ze zczytywania polsko-amerykańskiej
    umowy o zaniechaniu podwójnego opodatkowania to nie pobiera się.

    Piotrek

  • 10. Data: 2008-01-19 01:55:39
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 18 Jan 2008 12:42:01 +0100, t...@o...pl napisał(a):

    Dzięki za odpowiedź :)

    > Czyli import usług.

    Rozumiem, że jeśli kupię sobie jakieś oprogramowanie które można po
    zakupie tylko pobrać, to będzie jak w tym przykładzie?

    > Nie znam się, ale jak raz zrobisz wyjątek to nic nie powinno się stać
    > - zakładając że ktoś to wytropi.

    Proponujesz podpięcie wyciągu z karty, więc niejako na tacy daję tę
    informację :)

    > Faktura wewnętrzna(naliczenie+odliczenie VAT, odliczenie zależy od tego do
    > jakiej sprzedaży kupujesz te czcionki i czy rozliczasz zakupy proporcją).

    Wyłacznie do użytku w firmie i nigdzie więcej, do tego nawet nie do
    sprzedaży, tylko do swoich materiałów reklamowych. Czyha tu jakiś haczyk
    przy odliczeniu VAT?

    (...)
    > faktury(IMHO wewnętrznej, czyli defacto data wystawienia), dla dochodowego
    > koszt standardowo w dacie
    > wystawienia faktury(IMHO też wewnętrznej).

    I tak zrobi się wszystko jednego dnia, więc o tyle problemu mniej na
    głowie ;)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl