  • 1. Data: 2011-04-14 11:23:22
    Temat: Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    Witam,
    Chciałem Was zapytać jak w praktyce rozliczacie
    zaliczki na kasie fiskalnej?

    Przykładowo:

    Dostaję od klienta zaliczkę na narzędzia = 100 zł
    na kasę wbijam: zaliczka na narzędzia 100 zł
    Czy tak jest OK?
    A może od razu muszę jakiś wyszczególnić na jakie
    narzędzia ta zaliczka ma być?
    zaliczka na wiertarka = 50 zł
    zaliczka na szlifierka = 50 zł
    Ale tak chyba nie, bo się w pamięci kasy zrobi "masakra".

    Potem.
    Klient przychodzi za kilka dni odebrać towar
    wart w sumie 300 zł i co wtedy?

    1.
    Jak wbiję aktualne ceny
    wiertarka = 160 zł
    szlifierka = 140 zł
    Tylko co potem z tą zaliczką?
    Czy na koniec miesiąca (w którym jest sprzedaż)
    do rejestru VAT wprowadzam tą zaliczkę ponownie,
    ale z minusem (-100zł)?

    2.
    Czy może na kasę wbijam: narzędzia 200 zł?
    Tak chyba nie może być.

    3.
    A może powinienem:
    wiertarka = 110 zł
    szlifierka = 90 zł
    co razem da 200 tylko, że wtedy klient dostaje
    paragon z niewłaściwymi cenami.

    Próbowałem znaleźć w necie jakieś konkrety, ale
    trafiam na same ogólniki. Wydaje mi się, że prawidłowy
    sposób jest pierwszy.
    A gdy klient chce potem do tego fakturę, bo mu się
    przypomni, że ma działalność?

    Wystawiam mu fakturę zaliczkową i podklejam pod
    moją kopią paragon zaliczkowy.
    oraz
    Wystawiam mu fakturę sprzedaży:
    wiertarka = 160 zł
    szlifierka = 140 zł
    Fakt. zal. nr XXX = -100zł
    I co podklejam pod kopię faktury?
    Paragon na łączną kwotę 300zł (taki jak w puncie 1)?

    Przyznam, że się pogubiłem.

    Pomóżcie, jak należy robić w takich sytuacjach?

    Sławek

  • 2. Data: 2011-04-14 11:58:38
    Temat: Re: Zaliczka, a kasa fiskalna - w praktyce
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    Gdzieś spotkałem się jeszcze z czymś takim, że przy
    wystawianiu paragonu sprzedaży ktoś kwotę zaliczki
    traktował jako rabat.

    Nie wiem, czy tak można.
    W końcu rabat to nie zaliczka, aczkolwiek kwotowo
    mogłoby się zgadzać, tylko nie wiem czy prawnie
    się zgodzi.

    Sławek

  • 3. Data: 2011-04-14 13:43:45
    Od: molla <m...@g...com>

    a ja wielokrotnie widziałam sytuację jak sprzedawca pobierając kwotę
    zaliczki chował pieniądze do szuflady podpinając jakaś adnotację co
    gdzie jak za ile, a kiedy klient przychodził po towar wystawiał np
    fakturę.paragon na całość przy wydaniu towaru.
    Nie wiem czy tak jest ok ale upraszcza sprawę bez papierologii.

  • 4. Data: 2011-04-14 13:47:01
    Od: molla <m...@g...com>

    A osobny kod pt zaliczka?

  • 5. Data: 2011-04-14 14:10:41
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    W dniu 14.04.2011 15:43, molla pisze:
> [...]
    > fakturę.paragon na całość przy wydaniu towaru.
    > Nie wiem czy tak jest ok ale upraszcza sprawę bez papierologii.

    Ja też takie rzeczy widziałem, ale jeśli ktoś ma
    kasę fiskalną, to musi zaliczkę nabić na kasę.
    Jeśli tego nie robi popełnia wykroczenie o ile nie
    przestępstwo.

  • 6. Data: 2011-04-14 20:58:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Apr 2011, Sławek wrote:

    > Ja też takie rzeczy widziałem, ale jeśli ktoś ma
    > kasę fiskalną, to musi zaliczkę nabić na kasę.

    Podstawę prawną poproszę.

    Nie, *NIE* żartuję.
    Nazwa aktu, artykuł, ustęp... ewentualnie lista odesłań
    do kolejnych artykułów i tak dalej.

    Bardzo proszę jakiś link (akty nt VAT są dość powszechne na
    różnych stronach), wskazanie kiedy była aktualizacja strony
    oraz <baczność!> *DOKŁADNY* <spocznij> cytat.
    Ewentualnie (zamiast cytatu z ustawy) może być link
    do artykułu gdzieś na stronie, pod warunkiem że strona
    wskazuje podstawę prawną (j.w.) oraz opatrzona jest datą
    sporządzenia (nie chce mi się wnikać, jak np. było w 2003 roku :))

    Dla ustalenia uwagi - sam opieram się o treść ustawy
    ujawnioną tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu
    g.html

    Przezornie zapowiem, że mam zamiar się przyczepić ;)

    Z przezorności procesowej przypomnę również, że ustawa o VAT
    ustanawia własną, wewnętrzną definicję "sprzedaży".
    Ustanawia również listę czynności "zrównanych ze sprzedażą"
    (aczkolwiek nie użyto takiego określenia, de facto tak
    jest, a ściślej - dla naszego przypadku - ustanowiony jest
    "obowiązek podatkowy w razie", mimo że źródłem obowiązku
    jest *inna* czynność)

    > Jeśli tego nie robi popełnia wykroczenie o ile nie
    > przestępstwo.

    Podstawę prawną poproszę. Również na to.

    Toż w razie jakbyś został kontrolerem skarbowym
    stałbyś się postrachem przekonanych o swoim prawidłowym
    postępowaniu przedsiębiorców ;)

    A tak na deser: oczywiście mi nie należy wierzyć.
    Trzeba wziąć ustawę i *samemu* przeczytać! :)
    Ale na mój gust, pomyliłeś przedpłatę z częściową
    realizacją sprzedaży (częściowym wydaniem towaru
    lub częściowym wykonaniem usługi).

    pzdr, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT, bez kasy rejestrującej, więc dyskutuję
    wyłącznie w celach czysto poznawczych ;))

  • 7. Data: 2011-04-14 21:27:20
    Od: Sławek <a...@w...pl>

> [...]
    > wskazuje podstawę prawną (j.w.) oraz opatrzona jest datą
    > sporządzenia (nie chce mi się wnikać, jak np. było w 2003 roku :))

    Czytałem różne informacje:
    http://www.podatki.egospodarka.pl/31029,Wplacona-zal
    iczka-a-kasa-fiskalna,1,65,1.html
    http://www.podatki.egospodarka.pl/60309,Zaliczka-w-V
    AT-a-kasa-fiskalna,1,65,1.html
    http://www.podatki.egospodarka.pl/44471,Zaliczka-od-
    osoby-fizycznej-a-kasa-fiskalna,1,65,1.html
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/1
    1814/Prowadzenie_ewidecji_w_kasie_fiskalnej.html
    http://interpretacje.tmxp.pl/Podatek-od-towarow-i-us
    lug/Dokumentacja/Kasy-rejestrujace/155347-kasa-rejes
    trujaca.html
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzow
    y_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/41-kasy-rejestrujace
    /38427-kasa-rejestrujaca-zaliczka.html

    Art. 19.
    11. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część
    należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę,
    obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

    Art. 106. 1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić
    fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę
    dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę
    opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane
    dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz
    art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

    Art. 111. 1. Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych
    nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są
    obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy
    zastosowaniu kas rejestrujących.

    Nie wiem dokładnie o co Ci chodzi, ale chyba nie chcesz powiedzieć,
    że nie muszę się przejmować zaliczkami?

    Sławek

  • 8. Data: 2011-04-14 21:30:15
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    Oczywiście na kasę nie muszę nabijać, gdy sprzedaż dotyczy firmy,
    ale gdy dotyczy osoby nie prowadzącej działalności gospodarczej,
    to muszę.
    Coś się zmieniło w tym zakresie?

  • 9. Data: 2011-04-14 21:54:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Apr 2011, Sławek wrote:

    > Nie wiem dokładnie o co Ci chodzi, ale chyba nie chcesz powiedzieć,
    > że nie muszę się przejmować zaliczkami?

    Hm... mi taki wniosek właśnie wychodził, ale muszę zrewidować go i skierować
    do ponownego rozpatrzenia ze względu na słowo "należne" :[, najwyraźniej
    strzeliłem kulą w płot.
    Ale przyjrzę się kiedyś na spokojnie :), choć teraz nie widzę luki.
    Thx. za linki!

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-04-15 09:27:18
    Od: Sławek <a...@w...pl>

    W dniu 14.04.2011 13:23, Sławek pisze:
    > Witam,
    > Chciałem Was zapytać jak w praktyce rozliczacie
    > zaliczki na kasie fiskalnej?

    Czyżby nikt nie zaprzątał sobie głowy zaliczkami?
    Jest tu ktoś, kto robi zaliczki na kasie fiskalnej
    dla "zwykłych" klientów?

    Napiszcie proszę jak to robicie u siebie.

    Sławek