  • 1. Data: 2003-08-05 08:39:40
    Temat: Zamiana mieszkania - Podatek, darowizna itp
    Od: "Marcin Będkowski" <b...@g...pl>

    Witam
    Mam okazję zamienić mieszkanie. Ja posiadam spółdzielcze własnościowe prawo
    do lokalu czyli M2 o pow 36 m2 o wartości rynkowej ok 34-35 tys zł, chcę
    zamienić się na mieszkanie większe bo na 50m2 tyle że będzie to mieszkanie
    spółdzielcze lokatorskie z wkładem ok 23 tys.zł[choć to chyba bez
    znaczenia], a więc bez prawa własności. Moje mieszkanie kupieł w 2002 roku.
    I teraz mam pytanie jak to zrobić aby było najkorzystniej.
    1. Czy moje mieszkanie będzie traktowane jako darowizna? Jak tak ile podatku
    trzeba będzie zapłacić? Czy ew. będzie można to odliczyć od podatku w
    przyszłym roku? A jeśli nie darowizna to co?
    2. Co z podatkiem 10% który trzeba zapłacić przy sprzedaży mieszkania jeśli
    sprzedaje się w ciągu 5 lat od daty nabycia? Mniemam że to mnie nie dotyczy
    w końcu darowizna, no chyba że jakoś te mieszkanie w inny sposób zostanie
    przekazane.
    3. Za fatyge ta osoba dostanie odemnie ok. 15 tyś zł czy to też będzie
    opodatkowane czy poprostu tą sprawę przemilczeć.
    Teraz kwestia bardziej na pl.soc.prawo ale:
    Nie urywam że chciałbym odzyskać część pieniędzy z mojego mieszkania [ a
    jest to możliwe ponieważ osoba z którą się zamieniam już ma inne mieszkanie
    i się na to godzi]
    1. Jak się zabezpieczyć, aby po zamianie i ewentualnej sprzedaży już nie
    mojego mieszkania dostać gotówkę. Spisać umowę pożyczki u notariusza pod
    warunkiem że będzie ona spłacona po sprzedaży mieszkania [tak aby druga
    strona czuła się bezpiecznie]? Inny pomysł? Zrobić wpis do hipoteki do KW
    hmm ale nie mam założonej KW, to chyba jednak będzie wyższy koszt ale
    pewniejszy.
    2. I jeszcze jedno pytanie już chyba OT:
    Mieszkanie na które chcę się zamienić jest zadłużone na 7 tyś. i nie
    można dokonać zamiany nim zadłużenie nie zostanie spłacone. Niestety nie
    dysponuję taką gotówką. Pomyślałem więc że pieniądze będą pochodzić z
    zadatku z sprzedaży jeszcze mojego mieszkania. No ale jest jedno ALE
    ponieważ umowę przedwstępną podpiszę ja ale mieszkanie zostanie przy
    zamianie darowane a więc zmieni się właściciel. W zasadzie nie podejrzewam
    że osoba obdarowana wycofa się ze sprzedaży ale strona z którą podpiszę
    umowę może czuć się oszukana albo raczej może myśleć że chciałem ją oszukać.
    Jak z tego wybrnąć? Porostu scedować w dniu zamiany moje prawa wynikające z
    tej umowy na osobą którą będzie obdarowana? Czy to wystarczy czy jednak
    trzeba będzie w trzy osoby tzn dający zadatek, obdarowany, ja??

    To chyba tyle moich problemów

    Marcin Będkowski

  • 2. Data: 2003-08-06 21:11:43
    Temat: Re: Zamiana mieszkania - Podatek, darowizna itp
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Aug 2003, Marcin Będkowski wrote:

    Ja tak wybiórczo, do tego co pamiętam z dyskusji :)

> [...]
    >+ zamienić się na mieszkanie większe bo na 50m2 tyle że będzie to mieszkanie
    >+ spółdzielcze lokatorskie z wkładem ok 23 tys.zł[choć to chyba bez

    A zgodę spółdzielni będziesz miał ?
    Lokator to lokator.... sam niewiele może. I lepiej dopilnować
    na piśmie - znane są przypadki "zapomnienia obietnic" (przez
    spółdzielnię) kiedy członek się wyniósł z lokalu :>

    [...]
    >+ 1. Czy moje mieszkanie będzie traktowane jako darowizna?

    Coś w zamian dostajesz, prawda ? Ciekaw jestem innych opinii :),
    ale to chyba nadal zamiana. Siekierki na kijek, ale zamiana :),
    skoro przejmujesz "tamten wkład"... Znaczy: niekoniecznie
    zamiana *nieruchomości*, tym bardziej w znaczeniu *podatku*,
    bo nie dostajesz "mieszkania" ale tylko "wkład" jak zrozumiałem.
    Skoro nie "zamiana na inny lokal"... no to chyba jednak:
    [...]
    >+ sprzedaje się w ciągu 5 lat od daty nabycia? Mniemam że to mnie nie dotyczy
    >+ w końcu darowizna, no chyba że jakoś te mieszkanie w inny sposób zostanie
    >+ przekazane.

    ...chyba nie :(

    [...]
    >+ Teraz kwestia bardziej na pl.soc.prawo ale:

    ...zdecydowanie...
    [...]
    >+ 1. Jak się zabezpieczyć, aby po zamianie i ewentualnej sprzedaży już nie
    >+ mojego mieszkania dostać gotówkę. Spisać umowę pożyczki u notariusza pod
    >+ warunkiem że będzie ona spłacona po sprzedaży mieszkania

    Nie można zawrzeć umowy sprzedaży nieruchomości pod warunkiem.
    Gdzieś zapisano w KC :), nie chce mi się szukać :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-08-19 08:20:34
    Temat: Re[2]: Zamiana mieszkania - Podatek, darowizna itp
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    GSn> Nie można zawrzeć umowy sprzedaży nieruchomości pod warunkiem.
    GSn> Gdzieś zapisano w KC :), nie chce mi się szukać :]

    Akurat mam pod reka:
    "Art. 157.
    § 1. Własność nieruchomości nie może być przeniesiona pod warunkiem ani z
    zastrzeżeniem terminu.
    § 2. Jeżeli umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości
    została zawarta pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu, do przeniesienia
    własności potrzebne jest dodatkowe porozumienie stron obejmujące ich
    bezwarunkową zgodę na niezwłoczne przejście własności."

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl