  • 1. Data: 2003-12-03 08:43:46
    Temat: Zamkniecie DG - jak?
    Od: "nijou" <n...@R...go2.SPAM.pl>

    Witam. Od czerwca 2002 do marca 2003 prowadziłem własna DG. W marcu ja
    zawiesiłem w US i w takim stanie dotrwała do dziś (grudzień 2003). Z
    ZUSu się wyrejestrowalem w dniu zawieszenia DG.

    Chce zamknąć DG w tym miesiącu. Chce wiedzieć jak najwięcej:

    1) Czy musze jakieś podsumowania z KPiR robić?
    2) Czy musze cos zrobić ze sprzętem który miałem jako środki trwałe
    (samochód używany, który do końca się nie zamortyzował, komputer oraz
    tel. kom. - jednorazowa amortyzacja)
    3) Czy w ZUS trzeba coś jeszcze załatwiać (zestawienia, podsumowania,
    cokolwiek?)
    4) Jak rozliczyć taką zawieszoną działalność w PIT 37 (taki zwykły :-)
    za 2003 rok?
    5) Coś jeszcze? - chcę mieć już święty spokój z tym....

    pzdr - nijou

  • 2. Data: 2003-12-03 21:02:32
    Temat: Re: Zamkniecie DG - jak?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Dec 2003, nijou wrote:
    [...]
    >+ Chce zamknąć DG w tym miesiącu. Chce wiedzieć jak najwięcej:

    Zastrzegam że komentuję tylko to co komentuję, w szczególności
    nie komentuję twojego "zawieszenia":

    >+ 1) Czy musze jakieś podsumowania z KPiR robić?

    IMO tak. A nie "podsumowujesz" na bieżąco ?
    Kiedy miałeś ostatnią sprzedaż ? (chodzi o 10 miesięcy
    "przepadania" VAT !)

    >+ 2) Czy musze cos zrobić ze sprzętem który miałem jako środki trwałe
    >+ (samochód używany, który do końca się nie zamortyzował, komputer oraz
    >+ tel. kom. - jednorazowa amortyzacja)

    Spisać dla remanentu VAT. AFAIK VAT musisz naliczyć od "wartości
    rynkowej" i odprowadzić.
    Takoż remanent towarów handlowych *i wyposażenia*, patrz rozp.
    ds KPiR :), a sposób policzenia podatku - w UoPDoOF.

    [...]
    >+ 4) Jak rozliczyć taką zawieszoną działalność w PIT 37 (taki zwykły :-)
    >+ za 2003 rok?

    IMO nie - PIT-36. Byłeś "prowadzącym" ? IMO byłeś. Ale głowy
    ci nie dam ;) a widzę że jesteś odmiennego zdania.

    >+ 5) Coś jeszcze?

    Konta bankowe ? Wyrejestrowanie z EDG i GUS ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-12-04 11:17:13
    Od: "nijou" <n...@R...go2.SPAM.pl>

    "Gotfryd Smolik news":

    > Zastrzegam że komentuję tylko to co komentuję, w szczególności
    > nie komentuję twojego "zawieszenia":

    Czy 'zawieszenie' to jakaś mętna i podejrzana rzecz? W US wyglądało
    jakby wiedzieli o co chodzi, podali mi odpowiednie kwity i... zawiesiłem
    :-)

    > IMO tak. A nie "podsumowujesz" na bieżąco ?
    > Kiedy miałeś ostatnią sprzedaż ? (chodzi o 10 miesięcy
    > "przepadania" VAT !)

    Nie byłem i nie jestem VATowcem, to była DG zakładana "pod pracodawcę" z
    przychodami które mnie nie wpędzały w VAT. Ostatnia "sprzedaż" (czyli
    pensja) to luty 2003, o ile pamiętam. Co miesiąc wysyłałem PIT-5 z
    ostatniego wpisu (po prostu opuściłem tego pracodawcę więc DG nie
    wykazywała przychodów).

    > Spisać dla remanentu VAT. AFAIK VAT musisz naliczyć od "wartości
    > rynkowej" i odprowadzić.
    > Takoż remanent towarów handlowych *i wyposażenia*, patrz rozp.
    > ds KPiR :), a sposób policzenia podatku - w UoPDoOF.

    Aha. A jeżeli nie jestem VATowcem i nie handlowałem niczym to co mam
    zrobić?

    > IMO nie - PIT-36. Byłeś "prowadzącym" ? IMO byłeś. Ale głowy
    > ci nie dam ;) a widzę że jesteś odmiennego zdania.

    Nie spieram się, może to i był 36 (dochody ze stosunku pracy + DG).

    > Konta bankowe ? Wyrejestrowanie z EDG i GUS ?

    Parafrazuję - konto bankowe zlikwidować, w Urzędzie Miejskim (tam skąd
    załatwiałem wpis) i GUSie wyrejestrować się mam?

    PS: dzięki za rzeczową odpowiedź.

    nijou

  • 4. Data: 2003-12-04 21:46:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Dec 2003, nijou wrote:

> [...]
    >+
    >+ Czy 'zawieszenie' to jakaś mętna i podejrzana rzecz? W US wyglądało

    ..bo z US nie ma problemu :)
    Natomiast z przedstawianych - zarówno tu, jak i na .prawo - interpretacji
    wynika, że "zawieszenie w ZUS" bez odpowiedniego ruchu w ewidencji
    (Urzędzie Gminy/Miasta) jest nieprawidłowe. A nie przewidziano
    "zawieszenia" w zakresie wpisu do EDG.
    Czyli aby wyrejestrować DG z ZUS należałoby zamknąć DG - wyrejestrować.

    Nie tłumacz mi że tysiące ludzi tak robią :), wiem.
    Podobnie jak mało kto używa migacza pokonując zakręt na
    drodze - ale w UPD zapisano: "zmiany pasa ruchu *lub
    kierunku jazdy" - i co ja na to poradzę ? ;)
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Aha. A jeżeli nie jestem VATowcem i nie handlowałem niczym to co mam

    Spisać wyposażenie jak wyżej :)
    Środki trwałe pozostają ci w EŚT (masz ją sobie przechowywać :))
    ale podatku z tytułu ich zostawienia sobie się nie płaci. Natomiast
    *jakbyś* wpadł na głupi pomysł żeby rzeczoną komórkę kiedyś
    sprzedać - to musiałbyś wypełnić "incydentalny" PIT-5 i zapłacić
    podatek, z tytułu "uzyskania dochodu związanego z DG" :)

    [...]
    >+ > Konta bankowe ? Wyrejestrowanie z EDG i GUS ?
    >+
    >+ Parafrazuję - konto bankowe zlikwidować, w Urzędzie Miejskim (tam skąd
    >+ załatwiałem wpis) i GUSie wyrejestrować się mam?

    Ano :)
    O likwidacji kont związanych z DG masz obowiązek powiadomić
    US i ZUS :), niezależnie od informacji o likwidacji tejże
    DG :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)