  • 1. Data: 2006-12-07 19:40:25
    Temat: Zmiana decyzji sądu nabycia spadku przez ujawnienie testamentu po latach
    Od: "Sevi" <w...@w...pl>

    Witam,

    Prosze o porade w ponizszej sprawie:

    w 1998
    po smierci mojej babci, jedno z 4 rodzenstwa stwierdzilo ze posiada
    testament w ktorym dziedziczy w calosci, pozostala trojka poprosila o
    ujawnienie, ale nigdy nie zobaczyla testamentu
    skierowano sprawe do sado o stwierdzenie nabycia spadku i

    w lutym 2005
    sad wydal postanowienie stwierdzenia nabycia spadku w 1/4 kazdemu z 4
    rodzenstwa
    w slad za tym nastapilo odprowadzenie podatku od spadku do skarbowki,
    wpis prawa wlasnosci do KW

    w grudniu 2006
    otrzymalem wezwanie na rozprawe ktora odbedzie sie 2 lipcu 2007 o
    cofniecie decyzji o podziale w 1/4 w zwiazku z ujawnieniem testamentu
    (podobno w formie aktu notarialnego)

    1. Czy zgodnie z art 646 osoba posiadajaca testament nie miala
    obowiazku ujawnienia go na poczatku sprawy, a nie teraz kiedy sad juz
    wydal decyzje o podziale w 1/4?

    2. Czy mozna w ten sposob zmienic decyzje sadu?

    3. Czy jesli nastapi cofniecie decyzji moge wnosic o zwrot poniesionych
    kosztow. m.in zaplaconego podatkui od spadku ktorego teraz nie
    otrzymam?

    Dzieki za wszelka pomoc,

    Pozdrawiam,
    Seweryn

  • 2. Data: 2006-12-07 23:26:24
    Od: i...@w...pl

    Sevi napisał(a):
> [...]
    > (podobno w formie aktu notarialnego)
    >
    > 1. Czy zgodnie z art 646 osoba posiadajaca testament nie miala
    > obowiazku ujawnienia go na poczatku sprawy

    :-O
    przecież na ujawnienie testamentu jest czas bardzo konkretnie
    określony: do pół roku od śmierci spadkodawcy.
    Potem - o ile w ciągu pół roku od smierci nie ujawniono testamentu -
    następuje dziedziczenie ustawowe i nie ma przeproś.
    BARDZO DZIWNE!

  • 3. Data: 2006-12-07 23:32:18
    Od: "Sevi" <w...@w...pl>

    Widzisz tez sie dziwie,
    ale madre glowy wynajely adwokata ktory doi kase i odwala fuszere, no
    coz z rodzina na zdjeciach najlepiej sie wychodzi, tez im sie dziwie

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2006-12-08 00:03:28
    Od: i...@w...pl

    Sevi napisał(a):
    > Widzisz tez sie dziwie,
    Zażądaj może sporządzenia ekspertyzy autentyczności testamentu, bo
    coś to nie za ładnie pachnie.

  • 5. Data: 2006-12-08 05:21:00
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Sevi" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    com...
> [...]
    > otrzymalem wezwanie na rozprawe ktora odbedzie sie 2 lipcu 2007 o
    > cofniecie decyzji o podziale w 1/4 w zwiazku z ujawnieniem testamentu

    Proponuję przeczytać art.943 do 948 kc
    Natomiast art. 945 &2 mówi:
    § 2. Na nieważność testamentu z powyższych przyczyn nie można się powołać po
    upływie lat trzech od dnia, w którym osoba mająca w tym interes dowiedziała
    się o przyczynie nieważności, a w każdym razie po upływie lat dziesięciu od
    otwarcia spadku.

    Wygląda na to, że czas pozwala jeszcze na wiele i wszystko jest możliwe.
    --
    Pozdrawiam.
    Maluch