  • 1. Data: 2006-12-07 12:03:50
    Temat: Ryczałt + VAT + komputer + oprogramowanie
    Od: tester <t...@t...tester>

    Witam!

    Ciekaw jestem waszych komentarzy do czego się może US przyczepić przy
    kontroli:
    0.Jestem i byłem i będę;) ryczałt + VAT, a więc brak kosztów , a jedynie
    możność odliczania VATu
    1.Rozpocząłem DG na starym prywatnym komputerze w 2003r (brak wpisu w EW
    i EST) oraz ze starym UPS-em(zasilaczem awaryjnym)(brak wpisu w EW i
    EST) i starym monitorem CRT(brak wpisu w EW i EST)
    2.Kupowałem do dziś różne licencje na oprogramowanie (ponizej 3500
    netto/szt nie wpisując w EST) - czyli brak w ewidencjach
    3.Kupowałem części komputerowe w różnych miesiącach (procesory,płyty
    główne pamięci, karty - poniżej 3500 netto/szt nie wpisując w EST) -
    czyli brak w ewidencjach
    4.Kupowałem również rzeczy typu narzędzia diagnostyczne/elektroniczne,
    akumulatory do UPS i inne (poniżej 3500 netto/szt nie wpisując w EST).

    Nie prowadzę działalności handlowej, a jedynie usługową(żaden magazyn,
    tylko kodowanie i testowanie oprogramowania na różnym sprzęcie itp.).Od
    wszystkich zakupów odliczałem jedynie VAT na podstawie faktur,bo tylko
    to mi przysługuje na ryczałcie. Czy te wszystkie rzeczy (każda poniżej
    3500netto/szt.),które są ze mną do dziś muszą być w jakiejś ewidencji?
    Dodam że wykorzystywane sporadycznie narzędzia starsze karty/płyty leżą
    w pudełkach, a czasem są wciąż w użyciu.

  • 2. Data: 2006-12-07 14:53:29
    Temat: Re: Ryczałt + VAT + komputer + oprogramowanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Dec 2006, tester wrote:

    > Ciekaw jestem waszych komentarzy do czego się może US przyczepić przy
    > kontroli:
    > 0.Jestem i byłem i będę;) ryczałt + VAT, a więc brak kosztów , a jedynie
    > możność odliczania VATu
    [...]
> [...]
    > na ryczałcie. Czy te wszystkie rzeczy (każda poniżej 3500netto/szt.),które są
    > ze mną do dziś muszą być w jakiejś ewidencji?

    Jeśli żaden przepis nie stanowi że muszą, to nie muszą :)
    IMO zasada jest prosta: podatnik musi umieć powiedzieć przez tych 6-7
    lat gdzie wcięło odliczony VAT ;) - jak wyposażenie jest to jest i już.

    BTW: Dobrze pamiętam że ewidencja na ryczałcie nazywa się "wykaz"? (z tego
    tytułu że nie wszystkie rubryki wg ustawy PFoOF muszą w niej być).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-12-07 17:07:52
    Od: tester <t...@t...tester>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    >
    > BTW: Dobrze pamiętam że ewidencja na ryczałcie nazywa się "wykaz"? (z tego
    > tytułu że nie wszystkie rubryki wg ustawy PFoOF muszą w niej być).

    Moj wykaz(w rzeczywistości jest EST bo innej książeczki nie wydają na
    rynku) właśnie zawiera u mnie wszystko >3500netto ale jak np kupuje
    karte graficzna(1000),plyte(500),procesor(1200) co na sztuki <3500 to
    prócz faktury nic nie mam . Na wyposażenie mi to nie wygląda(nie
    prowadze)...Materiałem nie jest ale wygląda mi to w moim oglądzie na
    narzędzie...

  • 4. Data: 2006-12-08 11:08:57
    Od: "Hanss" <h...@w...pl>

> [...]
    > prócz faktury nic nie mam . Na wyposażenie mi to nie wygląda(nie
    > prowadze)...Materiałem nie jest ale wygląda mi to w moim oglądzie na

    A mi to chyba wygląda na wyprodukowanie komputera ? Czyli
    plyta_gl+cpu+gpu+itd itd daje na końcu gotowy zestaw komputerowy
    który powinien być wciągnięty w EW (>1500 netto zł) lub w EŚT i
    amortyzowany (>3500 netto zł) ? Ponadto zgodnie z tym co czytałem na
    wielu wątkach, nie mając komputera nie można w KUP wciągnąć
    programów komputerowych i materiałów eksploatacyjnych ?

    Wg mnie (a ledwo co się znam) powinieneś w momencie rozpoczęcia DG
    wciągnąć aportem komputer prywatny na firmę i wtedy dopiero możesz
    już kupować podzespoły, programy itp. Później już wystrzegać
    się tylko kupienia podzespołów na 3500 zł netto w ciągu roku bo
    trzeba wciągnąć go w EŚT.

    Niech się wypowiedzą mądrzejsi, ale chyba tak jest :-)

  • 5. Data: 2006-12-08 11:20:16
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-12-2006 o 12:08:57 Hanss <h...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > plyta_gl+cpu+gpu+itd itd daje na końcu gotowy zestaw komputerowy
    > który powinien być wciągnięty w EW (>1500 netto zł) lub w EŚT i

    No ja mam sytuację podobną co kolega, zestaw części a nie jednego kompa.
    Gotfryd sugerował kiedyś że to są materiały pomocnicze,
    ja obstawiam jednak wyposażenie - bo to jak wkrętak trzeba traktować
    - bez gwoździa jest bezużyteczny ale jednak jest samodzielny(tak jak karta
    graficzna
    do testów oprogramowania - mam ich na przykład 5 i zmieniam co chwilę).

    > Ponadto zgodnie z tym co czytałem na
    > wielu wątkach, nie mając komputera nie można w KUP wciągnąć
    > programów komputerowych i materiałów eksploatacyjnych ?

    A które to były te wątki, bo mam sporo softu a kompa nie miałem do
    niedawna w EŚT/EW :)

> [...]
    > już kupować podzespoły, programy itp. Później już wystrzegać
    > się tylko kupienia podzespołów na 3500 zł netto w ciągu roku bo

    A jak wytłumaczysz przyklepany przez kontrolę zakup tuszu na firmę ale do
    niefirmowej drukarki :)

    pozdrawiam,

  • 6. Data: 2006-12-08 11:54:40
    Od: tester <t...@t...tester>

    Użytkownik Hanss napisał:

> [...]
    > trzeba wciągnąć go w EŚT.
    >
    > Niech się wypowiedzą mądrzejsi, ale chyba tak jest :-)

    Widzisz komputer lezy sobie w czesciach - stanowi calosc w konfiguracji
    X zrobionej przeze mnie na powiedzmy 10 dni(cos sobie na nim sprawdzam,
    instaluje jakies programy,testuje) i rozklada sie na czynniki pierwsze
    do pudeleczek. Moj komputer glowny to laptop(jest w EST), a reszta
    czesci jest uzywana do konretnego sprawdzenia czegos na maszynie
    stacjonarnej,po czym ja rozkladam i lezy w czesciach jak np: wiertarka +
    przystawka szlifierska do wiertarki + wiertla (kazde osobno) i czeka na
    robote w kolejnej konfiguracji... Pokaz mi przepis ze musze go 3mac w
    calosci i zaewidencjonowac?

  • 7. Data: 2006-12-08 16:20:21
    Od: "Hanss" <h...@w...pl>

> [...]
    > przystawka szlifierska do wiertarki + wiertla (kazde osobno) i czeka na
    > robote w kolejnej konfiguracji... Pokaz mi przepis ze musze go 3mac w

    O laptopie w EST nie wspomniałeś wcześniej ( więc problem znika).
    Ale dopiero po kontroli US się okaże czy nie przyczepią się że
    skoro składasz z części kompletny komputer to stanowi on całość i
    powinien być w EW lub EST. Tłumaczenie że ty go składasz tylko na
    10 minut nic nie da (chyba).

    >A jak wytłumaczysz przyklepany przez kontrolę zakup tuszu na firmę ale do
    >niefirmowej drukarki :)
    >pozdrawiam,

    Ja tylko przekazuje słowa które wyczytałem między innymi
    na wątkach tego fora, które mówiły że jeżeli nie masz na
    wyposażeniu drukarki lub komputera to nie możesz/ nie powinieneś
    dokonywać odliczeń na materiały eksploatacyjne. To że kontrola u
    Ciebie przyklepała taką sytuację nie znaczy że w innym mieście
    też to zrobi :-) Niezbadane są wyroki US ;-)

  • 8. Data: 2006-12-08 22:17:26
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Hanss wrote:

> [...]
    > wyposażeniu drukarki lub komputera to nie możesz/ nie powinieneś
    > dokonywać odliczeń na materiały eksploatacyjne.

    Ale jak w ramach prowadzonej DG używałeś prywatnego samochodu, do którego
    kupowałeś w przypadku usterek części na firmę i na podstawie FVAT
    dokonywałeś odliczeń VAT to było OK?
    I nie musiał być Śt. Prawda?
    Skąd więc pomysł, że drukarka czy komputer musi być
    w jakiejś ewidencji, żeby wydatki z nim związane były KUP?

  • 9. Data: 2006-12-09 08:54:57
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > Ale jak w ramach prowadzonej DG używałeś prywatnego samochodu, do którego
    > kupowałeś w przypadku usterek części na firmę i na podstawie FVAT
    > dokonywałeś odliczeń VAT to było OK?
    > I nie musiał być Śt. Prawda?

    Przykład nietrafiony. Ponieważ używając samochodu nie wpowadzonego do
    ewidencji środków trwałych kosztem nie są poniesione wydatki
    eksploatacyjne, a kwota wynikająca z przejechanych km razy stawka - w
    części nieprzekraczającej owych dokumentów zakupu

  • 10. Data: 2006-12-09 11:51:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    gonia wrote:

> [...]
    > eksploatacyjne, a kwota wynikająca z przejechanych km razy stawka - w
    > części nieprzekraczającej owych dokumentów zakupu

    Myślę, że jednak trafiony. Nie chodzi o szczegóły,
    ale o zasadę ponoszenia wydatków związanych z rzeczami
    niekoniecznie będącymi w ewidencjach ŚT czy EW.
    Dodatkowo upieram się, że jednak w ustawie chodzi o wydatki
    a nie o kwotę wynikającą z przemnożenia.
    I kosztem zawsze były WYDATKI do wysokości określonej
    właśnie przez kilometrówkę - art 23.1 pkt 46)
    Ten przepis jest dość jasny - nie wiem skąd pomysł, że kosztem jest jakaś
    kwota z przemnożenia.