  • 1. Data: 2004-04-19 21:23:50
    Temat: Zupelnie nie wiem jak obliczyc ZUS. Pomozcie prosze.
    Od: "Robert Marynowicz" <...@x...com>

    Mam taki problem. Chcialbym otworzyc DG. W tej chwili pracuje na umowy o
    dzielo - tlumaczenia. Dostaje na poziomie 3000 brutto, ale przy
    tlumaczeniach 50% tej kwoty jest uznawane za koszty uzyskania przychodu. Do
    reki dostaje od zleceniodawcy 2700.

    Napisalem tez program komputerowy, ktory chce sprzedawac, ale potrzebuje do
    tego otworzyc DG (To znaczy tak mi sie wydaje. Chce po prostu sprzedawac
    roznym firmom licencje przy zachowaniu pelni praw autorskich). Przewiduje,
    ze miesiecznie sprzedam licencje za minimum 1050 zl netto. Mysle o ryczalcie
    lub karcie podatkowej.

    Moje pytanie dotyczy ZUS-u. Slyszalem, ze mozna deklarowac najnizsza pensje,
    ale nie wydaje mi sie to rozsadne. Chce, zeby pieniadze, ktore zarabiam,
    byly w pelni moje, a nie "firmowe". To znaczy wszystko co zarobie chce miec
    na wlasne wydatki. Dlatego chyba bede deklarowal taka "pensje" jaka
    faktycznie mam. Powiedzcie mi prosze, jaki ZUS bede musial placic. Chce
    ograniczyc sie jedynie do absolutnie obowiazkowych skladek + zdrowotnego.

    Bede bardzo, ale to bardzo wdzieczny za pomoc

  • 2. Data: 2004-04-19 22:14:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Apr 2004, Robert Marynowicz wrote:
    [...]
    >+ Slyszalem, ze mozna deklarowac najnizsza pensje,
    >+ ale nie wydaje mi sie to rozsadne. Chce, zeby pieniadze, ktore zarabiam,
    >+ byly w pelni moje, a nie "firmowe".

    Pieniądze wyjątkowo są "twoje", nie ma pieniędzy ze stemplem "firmowe"
    i "niefirmowe" :) (nie mylić z kontem bankowym :)).
    Majatek rzeczowy i prawa majątkowe to co innego: deklarujesz iż
    np. dany przedłużacz :) kupujesz "w celu DG" i masz prawo w związku
    z tym odliczyć VAT itp., to powoduje iż ów przedłużacz jest "wyróżniony"
    jako "byt firmowy" :), aczkolwiek on nadal jest *prywatny* i *twój*.
    Ale "bycie związanym z DG" cały czas na nim wisi.
    Dla pieniędzy NIE MA takiego "przypisania", *za wyjątkiem* momentu
    dokonywania transakcji gospodarczej :)
    Ale możesz je sobie (poza tym momentem) przelewać w te i wewte :)

    Chyba czeka cię 2...3k[p.z p.s.p.p] ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-04-19 22:29:56
    Od: "KEMOT" <kemot(USUŃ TO)@inetia.pl>

    Zerknij na stronkę http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm .

  • 4. Data: 2004-04-20 08:05:23
    Od: "Robert Marynowicz" <...@x...com>

    > On Mon, 19 Apr 2004, Robert Marynowicz wrote:
    > [...]

    > Pieniądze wyjątkowo są "twoje", nie ma pieniędzy ze stemplem "firmowe"
    > i "niefirmowe" :) (nie mylić z kontem bankowym :)).

    OK, ale po co w takim razie deklarowac w ZUSie, ze pobiera sie najnizsze
    wynagrodzenie? Jakie to ma zalety, a jakie wady? Czy jezeli zadeklaruje ze
    zarobilem te 60% sredniej, to moge swobodnie wydawac cala zarobiona kwote,
    tyle ze bede mial nizsza emeryture?

  • 5. Data: 2004-04-20 09:50:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Apr 2004, Robert Marynowicz wrote:

> [...]
    >+
    >+ OK, ale po co w takim razie deklarowac w ZUSie, ze pobiera sie najnizsze

    Bo składki ZUS pobiera się od dochodu, procentowo: 19% na renty,
    21 coś tam % na emeryturę...
    Ponieważ przy prowadzeniu DG istnieją wydatki nie będące kosztami
    (np. zakup amortyzowanego ST *nie jest* kosztem, on się kosztem
    staje *później* i *stopniowo*) to ustawodawca dał prowadzącym
    DG wolną rękę w zakresie określenia "ile zarabiają".
    Jedyne co zrobił to ustalił limity - górny i dolny - *deklarowanego*
    (samodzielnie) dochodu prowadzącego DG.
    Deklarowanie najniższego wynagrodzenia bierze się z NIEOPŁACALNOŚCI
    wyższych składek (kto utrzymuje owe 300% przeciętnej europejskiej
    emerytów, wcześniejsze emerytury i inne wynalazki socjalne ?) oraz
    powszechnej NIEWIARY w dostanie "czegoś samemu od państwa" (jak
    dotąd państwo pokazuje że bardziej opłaca się skombinować "lewą
    rentę" :>).

    >+ Jakie to ma zalety, a jakie wady? Czy jezeli zadeklaruje ze
    >+ zarobilem te 60% sredniej, to moge swobodnie wydawac cala zarobiona kwote,
    >+ tyle ze bede mial nizsza emeryture?

    Dokładnie tak. To może być "mocno niższa" emerytura, jak sądzę
    niektórzy za bardzo nie bardzo się tym przejmują :)
    "Na bieżąco" zostaje ci więcej w kieszeni.
    Możesz odkładać w banku lub funduszu emerytalnym :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-04-20 10:09:28
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Bo składki ZUS pobiera się od dochodu, procentowo: 19% na renty,
    > 21 coś tam % na emeryturę...

    Wiesz co Godfryd...
    Gdybym cie nie lubil......

    Skladki zus nie pobiera sie od dochodu tylko od PODSTAWY.

    A podstawe podaje prowadzacy DG jaka chce byle nie mniejsza
    niz.... podana w rozporzadzeniu.....
    (chyba 70% sredniej placy ale to malo wazne w praktyce)

    Boguslaw

  • 7. Data: 2004-04-20 22:27:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Apr 2004, bosz wrote:
    [...]
    >+ Skladki zus nie pobiera sie od dochodu tylko od PODSTAWY.

    Erm... no... :]
    Usiłowałem zaokrąglić "wirtualny odpowiednik dochodu" :)
    Oczywiście masz rację.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)