  • 1. Data: 2006-03-01 11:28:31
    Temat: amortyzacja - jedno pytanie
    Od: Bartłomiej <e...@s...pocztowa>

    Komputer zakupiony w listopadzie 2005 przekazałem dziś na rzecz
    działalności gospodarczej. Wartość zakupu w listopadzie 4250. Nie minęło 6
    miesięcy, więc komputer jest dalej nowy.

    Amortyzacja liniowa:
    4250*30%=1275 - Odpis w 2006

    Zaczynam amortyzowac od marca (a może od kwietnia?)

    1275/10 = 127,5 - rata miesięczna

    Dobrze rozumuje?

    Bartłomiej

  • 2. Data: 2006-03-01 11:50:44
    Temat: Re: amortyzacja - jedno pytanie
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Bartłomiej wrote:

> [...]
    > działalności gospodarczej. Wartość zakupu w listopadzie 4250. Nie
    > minęło 6 miesięcy, więc komputer jest dalej nowy.

    Źle. Art 22i.2.3. I stawka procentowa wychodzi 60%.

    > Zaczynam amortyzowac od marca (a może od kwietnia?)

    Jak zacząłeś DG w styczniu to możesz od lutego. Tylko wpisz do EŚT z
    datą styczniową

    > 1275/10 = 127,5 - rata miesięczna

    Niestety nie. Kwotę roczną dzielisz przez 12 miesięcy.

  • 3. Data: 2006-03-01 16:40:17
    Od: Bartłomiej <e...@s...pocztowa>

    Dnia Wed, 01 Mar 2006 12:50:44 +0100, jureq napisał(a):

    > Źle. Art 22i.2.3. I stawka procentowa wychodzi 60%.

    hmm tak. na pewno tak samo przy zakupionym komputerze jeszcze przed
    rozpoczeciem dg?

    > Jak zacząłeś DG w styczniu to możesz od lutego. Tylko wpisz do EŚT z
    > datą styczniową

    zaczalem od marca. rozumiem, ze wpisuje do kpir w kwietniu 1 raz, a teraz
    do EŚT.

    > Niestety nie. Kwotę roczną dzielisz przez 12 miesięcy.

    dzialalnosc zaczalem od 1 marca, jak podziele na 12 miesiecy to nie dam
    rady zamortyzowac calych 60%. czyli mam naliczyc 9 rat? (od kwietnia)

    Bartłomiej

  • 4. Data: 2006-03-01 16:44:10
    Od: bartko <a...@p...ds6.pg.gda.edu.net.pl>

    Art. 22j.
    1. Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki
    amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz
    pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres
    amortyzacji nie może być krótszy niż:
    1) dla środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji:
    a) 24 miesiące - gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł,

    czyli w tym roku i w nastepnym komputer by zostal zamortyzowany, z tym, ze
    w mniej niz 24 miesiace. w takim wypadku musze zastosowac w tym roku 30%, a
    w nastepnym 60%?

    Bartek
    gg: 6778862

  • 6. Data: 2006-03-01 23:09:34
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Bartłomiej napisał(a):

    > CYTAT
    >
    > 1. Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l, mogą indywidualnie ustalić stawki
    > amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> [...]
    > 1) dla środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji:
    > a) 24 miesiące - gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł,

    I dalej:
    2. Środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, uznaje się za:
    1) używane - jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były
    wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy,
    2) ulepszone - jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki
    poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20%
    wartości początkowej.

    Wcześniej pisałeś:
    > Komputer zakupiony w listopadzie 2005 przekazałem dziś na rzecz
    > działalności gospodarczej. Wartość zakupu w listopadzie 4250. Nie minęło 6
    > miesięcy, więc komputer jest dalej nowy.

    Więc skoro jest nowy to Art.22j.1 go nie dotyczy :)

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 7. Data: 2006-03-02 12:34:38
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Bartłomiej wrote:

> [...]
    >
    > czyli w tym roku i w nastepnym komputer by zostal zamortyzowany, z
    > tym, ze w mniej niz 24 miesiace. w takim wypadku musze zastosowac w

    Docent ci napisał dlaczego ten komputer nie jest używany. Ja dodam, że
    nawet gdyby był to warunki na okres amortyzacji (minimum 24 miesiące)
    dotyczą tylko wypadku gdy taki ŚT amortyzyjesz zgodnie z tym artykułem.
    A na początku jest tam magiczne słowo "mogą". Jeśli nie skorzystasz z
    tej możliwości to amortyzyjesz innymi metodami. Na przykład bierzesz
    stawkę z tabeli (30%) i mnożysz przez 2 zgodnie z art. 22i.2.3 i
    amortyzacja wychodzi w 18 miesięcy.

  • 8. Data: 2006-03-02 12:38:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Bartłomiej wrote:

    > hmm tak. na pewno tak samo przy zakupionym komputerze jeszcze przed
    > rozpoczeciem dg?

    W ustawie nie widzę ograniczeń.

    > zaczalem od marca. rozumiem, ze wpisuje do kpir w kwietniu 1 raz, a
    > teraz do EŚT.

    W marcu wpisujesz do EŚT. A amortyzację zaczynasz od następnego
    miesiąca.

    > dzialalnosc zaczalem od 1 marca, jak podziele na 12 miesiecy to nie
    > dam rady zamortyzowac calych 60%. czyli mam naliczyc 9 rat? (od
    > kwietnia)

    Tak. W tym roku zamortyzujesz 1275*9/12. A resztę w następnym roku.
    Śkończysz do września.

  • 9. Data: 2006-03-02 12:43:54
    Od: bartko <a...@p...ds6.pg.gda.edu.net.pl>

    Dnia Thu, 02 Mar 2006 13:34:38 +0100, jureq napisał(a):

> [...]
    > tej możliwości to amortyzyjesz innymi metodami. Na przykład bierzesz
    > stawkę z tabeli (30%) i mnożysz przez 2 zgodnie z art. 22i.2.3 i

    dzieki Ci bardzo. w Twoim poprzednim poscie zauwazylem, post z wyliczona
    roczna kwota bez groszy? czy popelnilem blad wpisujac kwoty dokladne,
    lacznie z groszami?

    Bartek
    gg: 6778862

  • 10. Data: 2006-03-02 12:49:18
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    bartko wrote:

> [...]

    Pomyłka: 60% to 20 miesięcy a nie 18

    > dzieki Ci bardzo. w Twoim poprzednim poscie zauwazylem, post z
    > wyliczona roczna kwota bez groszy? czy popelnilem blad wpisujac kwoty
    > dokladne, lacznie z groszami?

    Wszystko zaokrągle się do groszy a nie złotych. Warto tylko ostatnią
    ratę wyliczyć jako różnicę całej kwoty i dotychczasowych rat żeby ci
    ktoś nie zarzucił, że odliczyłeś trzy grosze za dużo.