  • 1. Data: 2011-01-08 10:19:57
    Temat: aport czy sprzedaz gruntu?
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Witam,
    Zalozmy, ze jest sytuacja taka:
    2 osoby ( A i B) majace osobne DG (1os) i kupily wspolnie grunt od
    gminy na FVAT (po jednej FVAT na osobe z tytulu 50% udzialu wlasnosci)
    Nastepnie (miesiac, 3 miesiac a moze rok pozniej) zalozyly spolke
    cywilna (tez platnik vat) i chca "przeniesc" grunt z tych 2 1osobowych
    DG na spolke (by ta wybudowala na nim dom i go sprzedala)
    Czy poprawne jest wystawienie przez A i B faktur sprzedazy spolce tych
    50% udzialu? (w cenie zakupu = rynkowej wiec vat nalezny i naliczony
    sa rowne w ramach kazdej DG, operacja takze nie przyniosla zysku w
    zadnej DG)
    - i dzieki temu spolka ma FVAT za grunt (pomijam koszta notariusza
    spisujacego te akty i kasujacego za to...)
    Czy nie jest to jednak aport? - a jezeli tak to co jest kosztem i
    przychodem i u kogo, czy calosc odbywa sie w cenie netto czy brutto (i
    ktora strona ma prawo wykazac vat w VAT7 za grunt)
    Krotko: czy spolka bedzie miala prawo/podstawe do pomniejszenia vatu o
    ten z dzialki (zamiar: buduje dom do 300m2 i sprzedaje z vatem 8%)
    Czy gdyby spolke zalozyly zony (brak rozdzielnosci majatkowej a
    nabycie dzialki od gminy nastapilo w trakcie trwania zwiazku m.) i
    "mezowie" sprzedali tej spolce to nadal jest to aport? (tak czy siak
    prawdopodobnie i tak cala 4ka bylaby w aktach notarialnych)

    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 2. Data: 2011-01-08 13:41:34
    Temat: Re: aport czy sprzedaz gruntu?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-01-08 11:19, Przemek wrote:
> [...]
    > "mezowie" sprzedali tej spolce to nadal jest to aport? (tak czy siak
    > prawdopodobnie i tak cala 4ka bylaby w aktach notarialnych)

    A czy to nie jest przypadkiem tak, że "majątek" spółki cywilnej jest w
    rzeczywistości *wspólnym* majątkiem wspólników? Czyli w opisanym przez
    Ciebie przypadku w rzeczywistości IMHO nie zachodzi jakiekolwiek
    przeniesienie własności?

    Może miałeś na myśli spółkę jawną? Albo jakąkolwiek inną, ale nie cywilną.

    Piotrek

  • 3. Data: 2011-01-09 12:18:26
    Od: Przemek <p...@g...com>

    mam 1os DG i myslalem o przeniesieniu/sprzedaniu dzialki na rzecz
    spolki (1os DG->spolka)
    FVAT za zakup mam na 1os DG a chce aby spolka wybudowala i sprzedala
    dom
    Kto odlicza VAt i kiedy za grunt?
    Przemek