  • 1. Data: 2007-05-22 15:54:23
    Temat: brak przepisów przejściowych
    Od: "Ludek" <t...@o...pl>

    Jakie reguły interpretacji obowiązują gdy brak jest w prawie
    wyraźnych przepisów przejściowych. Chodzi o taką sprawę.

    Art. 24 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity:
    Dz. U. z 2007 r., nr 11, poz. 74) dotyczący umorzenia należności z tytułu
    składek
    do 31.12.2002 r. stanowił, że należności te przedawniają się z wyjątkami co do
    zasady
    po upływie 5 lat od daty wymagalności. Z dniem 01.01.2003 r. nastąpiła zmiana
    tego
    przepisu i obecnie termin przedawnienia wynosi 10 lat. Ustawodawca nie
    ustanowił żadnych
    przepisów przejściowych w tej materii.

    Czy możliwa jest obecnie taka interpretacja zgodnie z którą w stosunku do
    zaległości
    z tytułu składek powstałych przed zmianą przepisów np. w 2001 r. (skoro w
    dacie wejścia
    w życie nowych przepisów nie były one niewątpliwie przedawnione - przedawniły
    by się w 2006 r.)
    zmiana przepisów spwodowała że obecnie należy liczyć w stosunku do tychże
    należności 10-letni
    bieg przedawnienia (nie zas 5-cioletni termin)? Co w konsekwencji oznacza że
    do zaległości
    powstałych na gruncie starego stanu prawnego stosujemy przepisy powstałe na
    nowym gruncie

    Szukam rozwiązania problemu oraz orzecznictwa i piśmiennictwa na ten temat.
    Dzięki za wszelkie sugestie

  • 2. Data: 2007-05-23 09:18:40
    Temat: Re: brak przepisów przejściowych
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Ludek napisał:

> [...]
    > nowym gruncie
    >
    > Szukam rozwiązania problemu oraz orzecznictwa i piśmiennictwa na ten temat.

    http://www.pudc.pl/pytania/

    Sąd Najwyższy - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw
    Publicznych w wyroku z dnia 20 października 2005 roku I UK 72/2005
    publikowany w OSNP 2006/19-20 poz.307;

    I UK 232/2004 OSNP 2006/1-2 poz. 26

    ewentualnie UK 233/2004 - chociaż tu troszeczkę inny problem - OSNP
    2006/1-2 poz. 27

  • 3. Data: 2007-05-24 10:22:12
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 23 May 2007 11:18:40 +0200, gonia napisał(a):

> [...]
    > publikowany w OSNP 2006/19-20 poz.307;
    >
    > I UK 232/2004 OSNP 2006/1-2 poz. 26
    >
    > ewentualnie UK 233/2004 - chociaż tu troszeczkę inny problem - OSNP

    A ja nadal nie mogę dostrzec znaczącej różnicy między problemem
    przedawnienia roszczeń ZUS, a problemem podobnym:
    http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2004/sk_44_03.ht
    Może jakiś mało spostrzegawczy jestem..... ;)

  • 4. Data: 2007-05-24 11:24:02
    Temat: Re: brak ?
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik jureq napisał:

    > A ja nadal nie mogę dostrzec znaczącej różnicy między problemem
    > przedawnienia roszczeń ZUS, a problemem podobnym:
    > http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2004/sk_44_03.ht
    > Może jakiś mało spostrzegawczy jestem..... ;)

    1.może dlatego, że ja jestem zainteresowana, żeby sprawę z ZUSem wygrać,
    nawet jeżeli uważam, że jest to nieuczciwe, że ktoś tych składek nie
    płacił - szczególnie, że ja je odprowadzam
    2.może dlatego, że to jednak karny? bo ZUS nie powołuje się na to nigdzie;-)

  • 5. Data: 2007-05-25 22:32:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 May 2007, gonia wrote:

> [...]
    [...]