  • 1. Data: 2011-07-19 14:49:54
    Temat: czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    Witam

    jestem w trakcie tworzenia serwisu internetowego. Serwis ten będzie co
    tydzień publikował specjalistyczne artykuły. Cześć z nich bedzie
    dostępna w formie darmowej a część płatnej - natomiast dostępne będą
    bezpłatnie zajawki artykułów - czyli taki krótki fragment większej
    całości. I teraz powstał problem. W zalożeniu serwis ma zapewniać dostęp
    do artykułów w formie rocznego abonamentu lub płatności smsem za
    jednorazowe pobranie. I pojawiał się problem dotyczący Vatu - w zasadzie
    to można potraktować ten serwis jako czasopismo i nadać mu ISSN i jak
    rozumiem zamiast 23% vatu można by wtedy liczyć dostęp do artkulów 5%
    stawką Vatu? Te artykuły do pobrania będą miały formę PDFów opartych na
    ujednoliconej szacie graficznej. Znalazlem taki opis na Gazecie Prawnej

    "Za czasopisma specjalistyczne będą uważane drukowane wydawnictwa
    periodyczne oznaczone symbolem ISSN, objęte kodem PKWiU 58.14 i CN 4902,
    o tematyce szeroko pojętych zagadnień odnoszących się do działalności
    kulturalnej lub twórczej, edukacyjnej, naukowej lub popularnonaukowej,
    społecznej, zawodowej i metodycznej, regionalnej lub lokalnej, a także
    przeznaczone dla osób niewidomych i niedowidzących, publikowane nie
    częściej niż raz w tygodniu w postaci odrębnych zeszytów (numerów)
    objętych wspólnym tytułem, których zakończenia nie przewiduje się,
    ukazujące się na ogół w regularnych odstępach czasu w nakładzie nie
    wyższym niż 15 tys. egzemplarzy."

    Teoretycznie wszystko jasne ale w praktyce nasuwa się kilka pytań:

    1. jeśli dostęp abonamentowy przewiduje np dwie opcje jak poradzić
    sobie z Vat?
    Przykład:
    - standard - bez oplat - dostępne artykuły w niepełnej formie i z dużym
    opóźnieniem.
    - srebrna - oplata abonamentowa za dostęp do wszystkich artykułów
    - złota - oplata abonamentowa za dostęp do wszystkich + darmowe próbki
    czy możliwość umieszczania zdjęć w serwisie etc

    2. Chcialbym część takich artykułów wydrukować i rozdać w
    specjalistycznych sklepach - za darmo.

    Czy jakiś mądry urzędnik nie czepi się że serwis "rozdaje" artykuły za
    darmo coś co miało vat 5%?
    Jak rozwiazać kwestie Vatu za dostęp w opcji "zlotej" ?
    Czy może olać sprawę i kasować wszystkich po 23%?
    Czy mogę sobie rozdać swoje pisemko za darmo?

    Widzę że czym dalej w las tym wiecej drzew.. :)

    pozdr
    rafal

  • 2. Data: 2011-07-19 16:24:45
    Od: Maciej Ślużyński <m...@i...pl>

    Temat jest skomplikowany podwójnie - bo sprawdź na wszelki wypadek, czy to
    nie podchodzi pod "publikacje elektroniczne", czyli stawkę VAT 23% :-)

    Ja przerabiałem niedawno podobne tematy z książkami- jakby co, zapraszam na
    priv.

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Maciej Ślużyński

  • 3. Data: 2011-07-19 17:48:25
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-07-19 18:24, Maciej Ślużyński pisze:
    > Temat jest skomplikowany podwójnie - bo sprawdź na wszelki wypadek, czy
    > to nie podchodzi pod "publikacje elektroniczne", czyli stawkę VAT 23% :-)

    o i znowu coś nowego - trafilem na tą informacje ale myślaem ze to
    chodzi o książki, które nie są na nośnikach trwałych

    "Zgodnie z projektem ustawy stawka VAT na publikacje elektroniczne
    będzie uzależniona od rodzaju nośnika treści. 23-procentową stawką VAT
    mają być objęte publikacje pobierane bezpośrednio z Internetu oraz te, z
    których korzysta się online. Natomiast książki elektroniczne wydane na
    nośnikach trwałych (taśmy, płyty) i oznaczone odrębnym numerem ISBN będą
    objęte, podobnie jak książki drukowane, 5-procentową stawką podatku"

    a prawna definicja publikacji elektronicznej? To jakiś obłęd. Może po
    prostu olać ISSN i po prostu robić to z 23% vatem?

    > Ja przerabiałem niedawno podobne tematy z książkami- jakby co, zapraszam
    > na priv.

    ok. dzieki wielkie za chęć pomocy, pewnie się zgloszę

    pozdr
    rafal

  • 4. Data: 2011-07-19 18:34:40
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-07-19, o godz. 16:49:54
    "Rafal T." <r...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > Czy może olać sprawę i kasować wszystkich po 23%?
    > Czy mogę sobie rozdać swoje pisemko za darmo?

    Rozumiem że piszesz o rozdawaniu zadrukowanych kartek - czyli towarów?
    Jeśli tak, to nie znam się na tym. Ale w przypadku darmowych artykułów
    w necie też jest ciekawie:

    1. Takie rozdawanie za darmo dla nieokreślonej grupy osób nie jest
    usługą w rozumieniu VAT więc nie podlega ustawie o vat
    2. Jeśli nawet jest usługą, to na mocy art. 8 ust. 2 uptu nie podlega
    opodatkowaniu jako usługa nieodpłatna
    3. Jeśli nawet art. 8.2 uptu nie ma zastosowania, to podstawa
    opodatkowania (art. 29 ust. bodajże 11) wynosi 0 - tyle że w tym
    przypadku może trzeba wpisywać to na fakturę wewnętrzną na kwotę 0 ?

    Ogółem to dla przewrażliwionych ludzi takich jak ja jest to obłęd :-)

    Tomek

  • 5. Data: 2011-07-19 20:37:39
    Od: Maciej Ślużyński <m...@i...pl>

    Użytkownik "Rafal T." <r...@v...pl> napisał w wiadomości

    > o i znowu coś nowego - trafilem na tą informacje ale myślaem ze to chodzi
    > o książki, które nie są na nośnikach trwałych

    Wydaje mi się, że to chodzi o wszystkie materiały, które nie są na nośnikach
    trwałych, czyli takie, które mozna pobrać on-line.

> [...]
    >
    > a prawna definicja publikacji elektronicznej? To jakiś obłęd. Może po
    > prostu olać ISSN i po prostu robić to z 23% vatem?

    ISBN ma w swoich "wytycznych" definicję publikacji elektronicznej, więc jak
    to "olejesz", to nie będziesz miał się czym podeprzeć jakby co ;-)

    > ok. dzieki wielkie za chęć pomocy, pewnie się zgloszę

    Zapraszam. A jak jesteś zainteresowany małym testem - wrzuć jakiś
    przykładowy tekst do serwisu www.rw2010.pl i zobacz, czy jest w ogóle jakieś
    zainteresowanie tego typu publikacjami. Bo jeśli nie zbadałeś zbyt dobrze
    rynku, to na tym przede wszystkim możesz się przejechać ;-)

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Maciej Ślużyński

  • 6. Data: 2011-07-19 20:47:37
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-07-19 16:49, Rafal T. pisze:

    > "Za czasopisma specjalistyczne będą uważane drukowane wydawnictwa
    > periodyczne oznaczone symbolem ISSN, objęte kodem PKWiU 58.14 i CN 4902,

    Słowo-klucz w tym przypadku brzmi "drukowane".

  • 7. Data: 2011-07-19 21:17:29
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dodam że to nie są gotowe tezy na które mam wiążącą interpretację
    tylko raczej hipotezy które mi się nasuwają po krótkim researchu
    na własne potrzeby

    Tomek

  • 8. Data: 2011-07-19 21:18:08
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-07-19 22:47, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > Słowo-klucz w tym przypadku brzmi "drukowane".

    Dzięki - i wszystko jasne:) Czyli ISSN olać - po co robic sobie problem
    skoro nic on nie daje w tym przypadku.

    pozdrawiam
    Rafal

  • 9. Data: 2011-07-19 21:25:18
    Od: "Rafal T." <r...@v...pl>

    W dniu 11-07-19 20:34, tomek pisze:

    > Rozumiem że piszesz o rozdawaniu zadrukowanych kartek - czyli towarów?
    > Jeśli tak, to nie znam się na tym. Ale w przypadku darmowych artykułów
    > w necie też jest ciekawie:

    Chcę część tych artykułów wydrukować w postaci takich broszur - format
    A5-8 stron z takimi artykulami i je rozdać w sklepach. Za druk zaplacę
    okolo 3000 netto. Można to by potraktować jako ulotki reklamowe (chyba:)

    > 1. Takie rozdawanie za darmo dla nieokreślonej grupy osób nie jest
    > usługą w rozumieniu VAT więc nie podlega ustawie o vat

    Napisalem o tym ponieważ mam w pamięci taką informacje z telewizji o tym
    że piekarzu

    http://www.wykop.pl/link/292180/darowany-chleb-byl-o
    podatkowany-vat/

    pozdr
    rafal

  • 10. Data: 2011-07-19 21:30:33
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-07-19, o godz. 23:25:18
    "Rafal T." <r...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > reklamowe (chyba:)

    > Napisalem o tym ponieważ mam w pamięci taką informacje z telewizji o

    Chyba jest (albo był) limit 5zł na próbki czy materiały reklamowe,
    ale w towarach nie siedzę więc to tak "z głowy czyli z niczego".

    A co do piekarza, to za darowizny (normalnie opodatkowane) zapłacił
    bodajże 17000zł, resztę (~180000zł?) dostał za zwykłe oszustwa typu:
    pierwszy paragon nabity w południe, mimo że piekarnia sprzedawała bułki
    od 6 rano.

    WSA i NSA potwierdziły że postępowanie kontrolne było
    przeprowadzone wzorcowo, zresztą MinFin "odtajemniczył" akta żeby tą
    pokazówkę umożliwić.

    Tomek