eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › darowizna + DG + remont
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 3

  • 1. Data: 2012-03-26 11:31:27
    Temat: darowizna + DG + remont
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    Witam!

    Mam kilka pytań odnośnie pewnej sprawy. Otóż:

    1) W czerwcu 2011 r. otrzymałem w darowiźnie od rodziców nieruchomość
    (działka+budynek handlowo-usługowy - przeznaczony na handel/usługi, nie jest
    zakwalifikowany jako mieszkalny, nawet nie może być tak zakwalifikowany).
    Jako I grupa podatkowa nie pobrano żadnego podatku od darowizny. Oczywiście
    cała sprawa darowizny załatwiona notarialnie, tak więc rozumiem, że
    notariusz dopełnił wszystkich spraw związanych z US. Pobrał sobie
    odpowiednią kwotę za te czynności. W umowie notarialnej określiliśmy wartość
    rynkową darowizny na 60.000 zł.

    2) Prowadzę DG, KPiR, jestem zwolniony z VAT, rozliczam się na zasadach
    ogólnych.

    3) W umowie notarialnej jest wyszczególnione, że nabycia (drogą wyżej
    opisanej darowizny) dokonuję w związku z prowadzoną przez siebie
    działalnością gospodarczą, którą wykonuję właśnie w tejże nieruchomości. I
    tu nasuwają mi się pytania:

    a) czy w związku z powyższym mam prawo uznać koszty poniesione u notariusza
    jako koszty uzyskania przychodu w DG (skoro sprawa dotyczy nieruchomości
    związanej z wykonywaną przeze mnie działalnością)? Czy mogę wystawioną przez
    notariusza fakturę wpisać do KPiR jako koszt?

    b) czy w związku z powyższym powinienem jakoś ująć te 60.000 zł w ewidencji
    środków trwałych w związku z prowadzoną DG - chodzi mi o to czy pomimo, że
    jest to darowizna "rodzice->syn", to czy ten fakt rodzi jakieś podatkowe
    zobowiązania z mojej strony oraz czy wymaga adnotacji w ewidencji środków
    trwałych? Na mój rozum moja DG "wzbogaciła się" o nieruchomość za 60 kzł.

    4) W tym roku planuję zrobić przebudowę tej nieruchomości (wymiana stolarki
    okiennej, przebudowa wewnętrzna, nowa podłoga itp). Jak ująć wydatki na ten
    cel? Chciałbym wykonać remont tak, aby wrzucić całość wydatków z tym
    związanych w koszty DG.

    A jeśli można, to czy po prostu wrzucam w koszty do KPiR, czy może jedne
    koszty, które będą "grube", np. okna (>20.000 zł), budowlanka (>10.000),
    podłogi (>5.000 zł) się amortyzuje, a mniejsze (np. farby, jakieś elementy
    wyposażenia np. biurko, fotel, oświetlenie itp) zwyczajnie wrzuca do KPiR.
    Pierwszy raz będę robił remont na taką skalę i powiem szczerze że za bardzo
    się nie orientuję.

    Wygooglałem coś mniej więcej odpowiadające mojej sytuacji, ale nie wiem czy
    to co tam piszą jest aktualne no i jak zwykle jak to w naszych podatkach -
    bardzo skomplikowane i niejasne:
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/31583,jak_ro
    zliczyc_remont_i_modernizacje_gabinetu.html.
    http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub
    =article&id=205612

    Prosiłbym o nakierowanie i wszelkie sugestie za które z góry dziękuję.


  • 2. Data: 2012-03-27 19:23:33
    Temat: Re: darowizna + DG + remont
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    Podpowie ktoś z Was? Bardzo zależy mi na wszelkich sugestiach.


  • 3. Data: 2012-03-30 14:49:53
    Temat: Re: darowizna + DG + remont
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Mar 2012, cac wrote:

    > 1) W czerwcu 2011 r. otrzymałem w darowiźnie od rodziców nieruchomość
    > (działka+budynek handlowo-usługowy - przeznaczony na handel/usługi, nie jest
    > zakwalifikowany jako mieszkalny, nawet nie może być tak zakwalifikowany).
    > Jako I grupa podatkowa nie pobrano żadnego podatku od darowizny. Oczywiście
    > cała sprawa darowizny załatwiona notarialnie, tak więc rozumiem, że notariusz
    > dopełnił wszystkich spraw związanych z US. Pobrał sobie odpowiednią kwotę za
    > te czynności. W umowie notarialnej określiliśmy wartość rynkową darowizny na
    > 60.000 zł.
    >
    > 2) Prowadzę DG, KPiR, jestem zwolniony z VAT, rozliczam się na zasadach
    > ogólnych.
    [...]
    > a) czy w związku z powyższym mam prawo uznać koszty poniesione u notariusza
    > jako koszty uzyskania przychodu w DG (skoro sprawa dotyczy nieruchomości
    > związanej z wykonywaną przeze mnie działalnością)? Czy mogę wystawioną przez
    > notariusza fakturę wpisać do KPiR jako koszt?

    Przyznam że tu jestem ciekaw komentarzy innych :)

    > b) czy w związku z powyższym powinienem jakoś ująć te 60.000 zł w ewidencji
    > środków trwałych w związku z prowadzoną DG - chodzi mi o to czy pomimo, że
    > jest to darowizna "rodzice->syn", to czy ten fakt rodzi jakieś podatkowe
    > zobowiązania z mojej strony oraz czy wymaga adnotacji w ewidencji środków
    > trwałych? Na mój rozum moja DG "wzbogaciła się" o nieruchomość za 60 kzł.

    "DG to Ty".
    Ty się wzbogaciłes.
    To że ujmujesz w ewidencji rodzi *przyszłe* skutki podatkowe, w postaci
    prawa do amortyzacji oraz zaliczenia do przychodu z DG ewentualnego
    przychodu ze zbycia.

    > 4) W tym roku planuję zrobić przebudowę tej nieruchomości (wymiana stolarki
    > okiennej, przebudowa wewnętrzna, nowa podłoga itp). Jak ująć wydatki na ten
    > cel? Chciałbym wykonać remont tak, aby wrzucić całość wydatków z tym
    > związanych w koszty DG.
    >
    > A jeśli można, to czy po prostu wrzucam w koszty do KPiR, czy może jedne
    > koszty, które będą "grube", np. okna (>20.000 zł), budowlanka (>10.000),
    > podłogi (>5.000 zł) się amortyzuje, a mniejsze (np. farby, jakieś elementy
    > wyposażenia np. biurko, fotel, oświetlenie itp) zwyczajnie wrzuca do KPiR.

    Kryterium nie przebiega w tym miejscu.
    Poszukaj, zarówno w archiwach tej grupy jak i po stronach z poradami,
    pojecia "ulepszenie podatkowe".
    W koszty wolno bezposrednio wrzucić:
    - przywrócenie stanu pierwotnego
    - drobne ulepszenia, przy czym w ustawie sa dwa osobne limity dla
    usług i materiałów oraz "oddzielnych częsci", nie spotkałem się
    z traktowaniem w tym drugim kontekscie czegos wkładanego do przeróbki
    nieruchomosci :), ale nie wykluczałbym traktowania np. elementów sieci
    (energetycznej, wodociagowej, komputerowej,...) w taki sposób, sam oceń;
    idzie o to, że pojedyncze "peryferia" maja limit 3500 zł (tak jak ST),
    ale powinny to być na mój gust elementy "odłaczalne", choć nie mogace
    działac samodzielnie. Kurek wodociagowy się nie nadaje ;) (taki
    kurek *albo* wchodzi do remontu jako koszt *albo* wchodzi do
    ulepszenia do amortyzacji, ale *nie* jako koszt z tytułu niskiej
    wartosci "elementu odłaczalnego" użytego do ulepszania).


    Wg Twojego opisu w rachubę wchodza obie czynnosci naraz.
    Zależy oczywiscie od kwoty łacznej, zakładam że >>3500zł
    Jest oczywiscie wersja rozbieżna z przepisami :>, czyli twierdzenie
    po takim "remoncie" że przerobiona nieruchomosc wczesniej też tak
    wygladała :P (i to rzeczywiscie był remont). Oczywiscie ustawa
    przewiduje kary za nieprawidłowe zaliczenie do ST, zajrzyj, jest
    odrębny tryb naliczania odsetek karnych.

    Formalnie "remont" i "ulepszenie" powinny być rozdzielone.


    > Pierwszy raz będę robił remont na taką skalę i powiem szczerze że za bardzo
    > się nie orientuję.
    >
    > Wygooglałem coś mniej więcej odpowiadające mojej sytuacji, ale nie wiem czy
    > to co tam piszą jest aktualne no i jak zwykle jak to w naszych podatkach -
    > bardzo skomplikowane i niejasne:
    > http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/31583,jak_ro
    zliczyc_remont_i_modernizacje_gabinetu.html.

    Hm... napisali dokładnie to samo co ja wyżej.
    Znaczy piszę skomplikowanie i niejasno, co oczywiste ;)

    pzdr, Gotfryd

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1