  • 1. Data: 2012-03-26 00:01:29
    Temat: Rozliczanie samochodu
    Od: J <k...@g...com>

    Dobry wieczór,

    Prowadzę jednoosobową działalność gosp. Opodatkowany jestem na
    zasadach ogólnych w wersji liniowej i prowadzę podatkową księgę
    przychodów i rozchodów. Jestem w posiadaniu 1 samochodu, który nie
    jest zaliczony do środków trwałych - jest prywatny, jednak
    wykorzystuję go do prowadzenia działalności gosp.
    1. Czy jestem zmuszony prowadzić ewidencję przebiegu, aby móc wliczać
    wydatki poniesione na paliwo do kosztów ?
    2. Czy wydatki na naprawy, przeglądy, myjnię także mogę zaliczyć do
    kosztów w przypadku mego auta prywatnego, które jak zaznaczyłem
    wykorzystywane jest w działalności ?

    Chcę kupić drugie auto - firmowe.
    3. Wystarczy że wprowadzę je do środków trwałych, aby było traktowane
    jako firmowe ?
    4. Automatycznie mogę skorzystać z amortyzacji nowego auta -
    firmowego ?
    5. Czy nadal mogę korzystać z auta prywatnego i odliczać koszty
    poniesione na paliwo, jeżeli wykorzystuje je w ramach działalności
    gosp. ?

    Będę wdzięczny za pomoc. Aby utrzymać porządek, proszę numerować
    odpowiedzi abym wiedział do którego pytania się odnoszą.

    Dziękuję J

  • 2. Data: 2012-03-30 14:31:49
    Temat: Re: Rozliczanie samochodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 Mar 2012, J wrote:

> [...]
    > przychodów i rozchodów. Jestem w posiadaniu 1 samochodu, który nie
    > jest zaliczony do środków trwałych - jest prywatny,

    A jakby był ujęty w KPiR to byłby mniej prywatny czy jak? ;)
    (przecież DG jest prywatna)

    > jednak wykorzystuję go do prowadzenia działalności gosp.
    > 1. Czy jestem zmuszony prowadzić ewidencję przebiegu, aby móc wliczać
    > wydatki poniesione na paliwo do kosztów ?

    Oczywiscie.
    Zajrzyj do ustawy, koniecznie:
    Art.23.1.46

    > 2. Czy wydatki na naprawy, przeglądy, myjnię także mogę zaliczyć do
    > kosztów w przypadku mego auta prywatnego, które jak zaznaczyłem
    > wykorzystywane jest w działalności ?

    j.w.

    > Chcę kupić drugie auto - firmowe.
    > 3. Wystarczy że wprowadzę je do środków trwałych, aby było traktowane
    > jako firmowe ?

    Pojęcie "firmowosci" w przypadku 1-osobowej DG sprowadza się
    *wyłacznie* do przetłumaczenia na "ujęty w majatku przeznaczonego
    do DG", co dla ST sprowadza się do wpisania do ewidencji.
    Nie ma innych kryteriów.

    > 4. Automatycznie mogę skorzystać z amortyzacji nowego auta -
    > firmowego ?

    Automatycznie.

    > 5. Czy nadal mogę korzystać z auta prywatnego i odliczać koszty
    > poniesione na paliwo, jeżeli wykorzystuje je w ramach działalności
    > gosp. ?

    Przepis nie zabrania.
    Ale jakby ewentualna kontrola wyrażała watpliwosci co do faktycznego
    wykorzystywania, to bym się nie zdziwił.

    pzdr, Gotfryd