  • 1. Data: 2003-11-19 12:36:04
    Temat: data rozpoczecia dzialalnosci a zus i us
    Od: qba <q...@c...pl>

    witam !

    mam takie pytanie :

    chce zlozyc indywidualna dzialalnosc gospodarcza,
    idze do urzedu gminy, rejestruje dzialalnosci i przy tej rejestracji
    musze podac date rozpoczecia dzialalnosci.
    poniewaz trudno mi okreslic czy np w danym dniu bede mial juz w pelni
    dzilajaca firme to mam pytanie :

    czy jezeli nie zglosze firmy do us i zus do dnia podanego w urzedzie
    gminy to czy jest to wykroczenie lub przestepstwo ?
    bo np date rozpoczecia ustale na np 01.01.2004 a faktycznie firma bedzie
    dzialac np dopiero 01.06.2004 to czy za ten okres bede musial placic
    jakies kary ?

    bo jezeli dobrze rozumiem dla us i zus liczy sie data pierwszej
    transakcji "w imienu firmy" czyli albo sprzedaz albo kupno czegos i
    zakwalifikowanie tego w koszty ...

    pozdrawiam
    qba

  • 2. Data: 2003-11-19 21:27:06
    Temat: Re: data rozpoczecia dzialalnosci a zus i us
    Od: qba <q...@c...pl>

    przepraszam za pisownie powyzszego postu - bardzo sie spieszylem i
    dlatego jest tyle literowek :)

    prosze Szanownych Grupowiczow o udzielenie mi odpowiedzi na w/w pytanie.

    dziekuje i pozdrawiam
    qba

  • 3. Data: 2003-11-19 21:53:22
    Od: "Integral" <i...@k...net.pl>

    Masz racje.
    Pierwsza czynnosc, to dzialalnosc, a nie data zamierzona.

    Uzytkownik "qba" <q...@c...pl> napisal w wiadomosci

  • 4. Data: 2003-11-19 23:16:57
    Od: qba <q...@c...pl>

    Użytkownik Integral napisał:

    > Masz racje.
    > Pierwsza czynnosc, to dzialalnosc, a nie data zamierzona.

    ok dziekuje pieknie za odpowiedz :)

    pozdrawiam
    qba

  • 5. Data: 2003-11-20 09:37:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Nov 2003, qba wrote:

> [...]
    >+ bo np date rozpoczecia ustale na np 01.01.2004 a faktycznie firma bedzie
    >+ dzialac np dopiero 01.06.2004 to czy za ten okres bede musial placic

    Nic z tych rzeczy, IMO.
    Możesz znaleźć (tu i na .prawo) parę dyskusji na ten temat :),
    z moim stanowiskiem. Wyjaśniam że jest poparte moim postępowaniem :)
    "sam tak zrobiłem". AFAIK krytyczne jest zgłoszenie rozpoczęcia
    DG w US i ZUS z tą samą datą (masz kilka [7?] dni na zgłoszenie
    się *po* rozpoczęciu DG, uwaga: "spóźnienie" nie dotyczy VAT !!)

    >+ bo jezeli dobrze rozumiem dla us i zus liczy sie data pierwszej
    >+ transakcji "w imienu firmy" czyli albo sprzedaz albo kupno czegos
    >+ i zakwalifikowanie tego w koszty ...

    IMO niekoniecznie.
    Zawsze w takich wypadkach pytam czym będzie samo zatrudnienie 50
    pracowników :] - jak dla mnie liczą się wszelkie dające się
    udowodnić "objawy" prowadzenia DG :)

    Ale dla większości przypadków masz rację :) - z zastrzeżeniem
    co do "zakwalifikowania w koszty".
    Próbowałem podsumowywać sobie znane z dyskusji "wyznaczniki
    prowadzenia DG" i wyszło mi że:
    - niewątpliwie masz rację że jeśli zaliczamy w KUP coś co służy
    bezpośrednio osiąganiu przychodu - to świadczy to o "prowadzeniu".
    Zaznaczam że to jest moje stanowisko, a inne zdania też już
    tu padały w większej ilości :)
    - zakupy "w celu DG" mogą być "prowadzeniem", nawet jeśli
    nie zaliczysz w KUP. Załóżmy że kupujesz "na firmę" wyposażenie,
    niech będzie wiertarka za 200 zł. W tym momencie nawet przy
    nie uznaniu zakupu za KUP, trzeba się zdecydować: jest li to
    "w celu DG" czy nie ? A jeśli nie - to szczególnie VATowcy
    muszą udokumentować "wyzbycie" się go z DG :) (f-ra wewn.),
    zaś jeśli jest... to... to nie wiem :), ale IMO "prowadzisz".
    - zakupy *pośrednio* związane z DG niekoniecznie muszą
    wskazywać na "prowadzenie". Przykładowa pieczatka... :) - gdzie
    dopiero jej użycie może się na "prowadzenie" łapać :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)