  • 1. Data: 2008-03-28 09:19:40
    Temat: dokładanie się do czynszu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Witam!

    Czy sytuacja, kiedy osoba mieszkająca w czyimś mieszkaniu dokłada
    niewielkie kwoty do czynszu i innych opłat może być neutralna podatkowo?
    Czyli sytuacja, kiedy na przykład osoba mieszkająca, będąca dla właściciela:

    a/ synem, czyli najbliższą rodziną lub
    b/ zięciem, czyli nie spokrewniona, ale jednak rodzina lub
    c/ osobą obcą, na przykład przyjacielem

    i dająca właścicielowi pieniądze w ramach zwrotu części kwot za opłaty
    może nie rodzić obowiązków podatkowych takich jak przy wynajmie?

    Czy też prawo nie przewiduje takiej sytuacji?

    L.

  • 2. Data: 2008-03-28 09:27:32
    Temat: Re: dokładanie się do czynszu
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Rzeczywiście ciekawy casus, skoro ustawowo osoby wspólnie zamieszkałe z najemcą
    odpowiedzialne są solidarnie za
    zobowiązania czynszowe.
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2008-03-28 14:31:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    666 wrote:
    > Rzeczywiście ciekawy casus, skoro ustawowo osoby wspólnie zamieszkałe z najemcą
    odpowiedzialne są solidarnie za
    > zobowiązania czynszowe.
    > JaC

    Czy ja wiem czy ciekawy.
    Prawo zobowiązuje płacić więc tym samym pociąga to u drugiej osoby
    obowiązek zapłaty podatku. Koniec ciekawości.

  • 4. Data: 2008-03-28 15:09:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Mar 2008, 666 wrote:

    > Rzeczywiście ciekawy casus, skoro ustawowo osoby wspólnie zamieszkałe z najemcą
    odpowiedzialne są solidarnie za
    > zobowiązania czynszowe.

    Wniosek: to są *ich* zobowiązania, więc nie mogą z tego tytułu mieć
    przychodu. Natomiast przychód (IMO) powstaje:
    - jeśli osoba (współ)zamieszkująca płaci "za mało" (lub nie płaci wcale,
    a KRiO nie kryje jej zobowiązaniem pozostałych do udzielania prawa do
    mieszkania)
    - jeśli osoba (współ)zamieszkująca płaci "za dużo" (w proporcji do tego
    co wypadałoby wg obiektywnych kryteriów, niezależnie od tego na jakie
    się umówili - "od osoby", "od zajmowanego metra"...).

    Przychodem jest oczywiście różnica w postaci "nieodpłatnego świadczenia" :)

    BTW: extra sygnaturka:

    O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

  • 5. Data: 2008-03-28 16:35:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Wniosek: to są *ich* zobowiązania, więc nie mogą z tego tytułu mieć
    > przychodu.

    A na kim ciąży obowiązek zapłaty czynszu, jeśli całe mieszkanie jest
    wynajęte. Na właścicielu czy mieszkającym?

  • 6. Data: 2008-03-28 22:53:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Mar 2008, witek wrote:

> [...]

    Skoro wyciąłeś akurat ten kawałek cytatu (IMO mniej ważny), to jasne
    jest iż miałem na myśli przychód z nieodpłatnych świadczeń.
    To tak dla porządku ;)

    > A na kim ciąży obowiązek zapłaty czynszu, jeśli całe mieszkanie jest
    > wynajęte. Na właścicielu czy mieszkającym?

    Czekaj, co usiłujesz powiedzieć, wprowadzając absurdologię z płaceniem
    przez właściciela?
    Skoro *każdy mieszkający* jest odpowiedzialny solidarnie, to zobowiązanie
    za czynsz jest *jego własnym* zobowiązaniem (wobec wynajmującego, dla
    uproszczenia przyjmijmy że właściciela). Przychód (z nieodpłatnego...)
    uzyskuje jeśli NIE płaci.

    Czyli:
    - podnajemca płaci najemcy: najemca ma przychód, jeśli ten przychód jest
    "właściwy" to jednocześnie zalicza w koszty stosowną część czynszu
    który sam płaci pokrywając w 100% przychód, ma papierkologię, nie
    ma podatku
    - podnajemca płaci właścicielowi: najemca nie ma przychodu z tytułu
    czynszu, najemca nie ma przychodu z nieodpłatnego swiadczenia,
    podnajemca nie ma przychodu z nieodpłatnego swiadczenia, jeśli
    kwota "podczynszu" jest "właściwa" (dlatego wspominałem o *obiektywnym*
    kryterium wyznaczenia części czynszu) to nie można również czepiać
    się "swiadczenia częsciowo odpłatnego". Jedyny przychód ma właściciel,
    TAKI SAM (przychód) jak "tylko od głównego najemcy", tyle samo
    papierków, tyle samo podatku.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-03-29 23:04:17
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]
    > może nie rodzić obowiązków podatkowych takich jak przy wynajmie?
    >
    > Czy też prawo nie przewiduje takiej sytuacji?
    Chyba w czwartek pan Waiss prowadził dociekania na temat sytuacji w której
    narzeczeni mieszkają w mieszkaniu narzeczonego.
    On płaci czynsz.
    Ona podatek o d połowy czynszu jako darowizny(?) a on od tej samej połowy
    drugi raz podatek.

    Nie moglem tego zbyt dokładnie wysłuchać ale chyba tak z tego wyszło - w
    każdym razie pan z ministerstwa był mniej rozeznany niż Waiss.
    Słuchał ktoś tego ?
    Może idąc tym tropem dojdziemy do tego co pytający chce wiedzieć ?

    --
    PawełJ