  • 1. Data: 2008-04-16 11:22:35
    Temat: faktury a nie wprowadzanie w koszty
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Witam,
    mam dwa zagadnienia

    1. prowadze sprzedaz towarow (materiały biurowe), ktore kupowane w
    hurtowni sa z rabatem, siostra remontuje dom i chcialabym jej zakupic
    produkty po rabacie jaki ja mam, czy moge po prostu tych faktur nie
    wrzucac w koszty, ani nigdzie nie wprowadzac, czy nie bedzie z tego
    powodu pozniej jakis problemow,

    2. prowadze sprzedaz (vat) i uslugi (zwolnione z vat), nie mam ustalonej
    proporcji, gdyz na uslugi nie ponosze zadnych kosztow, jesli juz to
    dojazd, ale posiadam samochod osobowy wiec wrzucam calosc w koszty,
    chcialabym kupic abonament telefoniczny dla meza i przy okazji swoj
    telefon przeniesc na firme, w zwiazku z czym dwa numery beda na jednej
    fakturze,
    teraz powstaje pytanie, czy mozna w koszty wrzucac tylko jeden abonament
    z tych telefonow, i czy skarbowka to w jakis sposob sprawdza jak jest
    wykorzystywany dany numer, czy mozna wrzucac calosc w koszty (razem z
    vat) aby sie nie bawic w proporcje vat, telefon jest wykorzystywany
    tylko do sprzedazy opodatkowane, raz kiedys zdarzy mi sie zadzwonic do
    osoby zwiazanej z uslugami zwolnionymi, czy skarbowka jest w stanie w
    jakis sposob to sprawdzic, czy wystarczy oswiadczenie, ze telefon jest
    wykorzystywany tylko do czynnosci zwiazanych ze sprzedaza opodatkowana

  • 2. Data: 2008-04-16 12:13:47
    Temat: Re: faktury a nie wprowadzanie w koszty
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Ania wrote:
    > czy moge po prostu tych faktur nie
    > wrzucac w koszty, ani nigdzie nie wprowadzac, czy nie bedzie z tego
    > powodu pozniej jakis problemow,

    możesz.
    faktura nic nie znaczy dla skarbówki, jesli nie ma wpisu do KPiR czy ksiąg.

    > osoby zwiazanej z uslugami zwolnionymi, czy skarbowka jest w stanie w
    > jakis sposob to sprawdzic, czy wystarczy oswiadczenie, ze telefon jest
    > wykorzystywany tylko do czynnosci zwiazanych ze sprzedaza opodatkowana

    Skarbowka nie ma jak tego sprawdzic. Bardzo teoretycznie moglaby
    wystapic do operatora o dostep do billingu i potem bawic sie w
    kwestionowanie konkretnych polaczen, ale takie dzialanie byloby
    kuriozalnie nieefektywne. Jedyne, czego sie potrafia czepnac, to jesli
    na jednoosobowej dzialalnosci masz dwa telefony.

    --
    bartek

  • 3. Data: 2008-04-16 16:08:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Apr 2008, bokomaru wrote:

    > możesz.
    > faktura nic nie znaczy dla skarbówki, jesli nie ma wpisu do KPiR czy ksiąg.

    Kiedy tu jest sprawa nieco wątpliwa - w tę stronę co piszesz masz rację.
    Ale nieujęcie w księdze *przyjęcia* towaru handlowego stanowi naruszenie
    obowiązku z rozporządzenia. Zupełnie odrębnie od sprawy zaliczenia
    w koszt.
    IMVHO nieco inaczej wygląda tu sprawa, jak ktoś kupuje materiały biurowe
    "dla swojej firmy" i część zakupu nie przeznaczy na cele związane
    z DG (może nie wpisywać w koszty), a inaczej jeśli istnieje ryzyko,
    że zostanie postawiony zarzut iż był to towar handlowy celowo nie ujęty
    w ewidencji zakupów i "sprzedany poza ewidencją" (znaczy że w tym celu
    nie został zaewidencjonowany) - jak wynika z pytania, dokładnie takie
    coś ma mieć miejsce.

    Postawię pytanie inaczej: co może się stać, jeśli zamiast nieujmowania
    w koszty i nieodliczania VAT normalnie sprzeda część tych materiałów
    po cenie zakupu?
    Teza: w najgorszym razie "uznanie" (przez US) przychodu (po stronie
    siostry) w wysokości marży, stosowanej wobec innych odbiorców.

    > Skarbowka nie ma jak tego sprawdzic.

    Hm... a nie przerzuci aby obowiązku udowadniania na podatnika, posiłkując
    się tezą, iż przepis o rozliczaniu proporcją (z ustawy o VAT) z założenia
    przyjmuje, iż "koszty ogólne" tej proporcji podlegają, więc jak jest
    inaczej to trzeba mieć dowód?
    O ile wiem, w przypadku kosztów częściowo służącym sprzedaży oVATowanej
    a częściowo celom nie podlegającym opodatkowaniu (po polsku: korzystaniu
    z tego samego telefonu również do celow osobistych) sugeruje się
    powszechnie rozliczania na podstawie bilingu, ktory się samemu kupuje :)

    > Bardzo teoretycznie moglaby wystapic do
    > operatora o dostep do billingu i potem bawic sie w kwestionowanie konkretnych
    > polaczen, ale takie dzialanie byloby kuriozalnie nieefektywne.

    Nie wiem, być może. U mnie przy kontroli padło magiczne pytanie: "czy ma
    pan drugi telefon"? (w znaczeniu, że inny do celów osobistych).
    FYI: mam :), więcej pytań w tej sprawie nie było.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-04-16 16:59:29
    Od: "boropi" <b...@w...pl>

    > Nie wiem, być może. U mnie przy kontroli padło magiczne pytanie: "czy ma
    > pan drugi telefon"? (w znaczeniu, że inny do celów osobistych).
    > FYI: mam :), więcej pytań w tej sprawie nie było.

    To podepnę się z podobnym pytaniem.
    Zatrudniony pracownik dostał telefon na abonament. Pracownik zwolniony a
    umowa tlf. jeszcze aktywna przez rok.
    Czy mogą się czepiać że idzie w koszty ?
    boropi

  • 5. Data: 2008-04-17 07:55:42
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "boropi" <b...@w...pl>
    > Zatrudniony pracownik dostał telefon na abonament. Pracownik zwolniony a
    > umowa tlf. jeszcze aktywna przez rok.

    A gdzie jest ten telefon i do czego używany?

  • 6. Data: 2008-04-17 08:36:44
    Od: "boropi" <b...@w...pl>

    > A gdzie jest ten telefon i do czego używany?

    Leży w szufladzie sporadycznie używany, opłacany abonament nigdy nie
    przekracza podstawowej kwoty miesięcznej i nabijają się tylko darmowe
    nieprzepadające minuty.

    boropi

  • 7. Data: 2008-04-17 08:54:51
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "boropi" <b...@w...pl> napisał
    > Leży w szufladzie

    u pracownika w domu czy w firmie?
    Czy między pracownikiem a firmą byla jakaś umowa odnosnie tego telefonu?

  • 8. Data: 2008-04-17 10:42:20
    Od: "boropi" <b...@w...pl>

    > u pracownika w domu czy w firmie?

    Siedziba firmy jest jednoczesnie mieszkaniem właściciela, telefon jest w
    firmie/mieszkaniu.

    > Czy między pracownikiem a firmą byla jakaś umowa odnosnie tego telefonu?

    Była umowa ustna, telefon jest po to żebym ja do niego dzwonił, a co on
    wydzwoni z niego ponad abonament to on pokrywa.

  • 9. Data: 2008-04-17 11:05:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Apr 2008, boropi wrote:

    > Leży w szufladzie sporadycznie używany, opłacany abonament nigdy nie
    > przekracza podstawowej kwoty miesięcznej i nabijają się tylko darmowe
    > nieprzepadające minuty.

    Osobiście przeszkód nie widzę: wydatek był celowy (zaakcentuję stały
    numer: podstawą do uznania za KUP jest *nabycie* *w celu*...), a to że
    nietrafiony (bo pracownik został zwolniony) to już pech, ryzyko
    gospodarcze.
    Płacenia za "wykorzystywanie do celów osobistych" też nie widać.
    IMHO można do kompletu dołączyć "utrzymanie źródła", bo z nuż
    będzie inny pracownik :)

    pzdr, Gotfryd