  • 21. Data: 2009-01-26 20:11:20
    Temat: Re: historyczna ciekawostka o podatkach ;)
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    mvoicem wrote:
    > Czyli całe obciążenie podatkowe w płacy to jest "raptem" 52%. A gdzie
    > brakujące 28% do twojego 80%?. Przecież żeby człowiek miał tyle na
    > akcyzę wydać - to by mu wątroba pękła :).

    Akcyza - nie tylko w gorzale i papierosach - prad, benzyna (tu jeszcze
    jakas oplata drogowa czy jak to tam nazwali).

    Akcyza minimalna to 0,359EUR na litr benzyny (w 2005) to po dzisiejszym
    kursie 1,54 PLN w litrze, czyli ~ 45% ceny litra ;)

    Oplata recyklingowa, podatek od nieruchomosci, koszt zaswiadczen,
    rejestracji auta. Slub, zmiana meldunku - tona platnych kwitow do wymiany.

    A ja generalnie spokojnie zyje, nie prowadze biznesu, nie wystepowalem o
    pozwolenie na budowe, nie dziedziczylem - wiec polowa oplat ponoszonych
    przez obywatela mnie ominela ;)

    A clo i akcyza na towary importowane?

    Ja rozumiem, ze clo jest instrumentem ochronnym, tylko czy na pewno
    prezny polski rynek motocykli na pewno musi byc chroniony przed zalewem
    tandety z Japonii ? ;) To jest kolejny zwykly podatek.

    Wieslaw

  • 22. Data: 2009-01-26 21:26:11
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-01-2009 o 21:11:20 Wwieslaw <u...@o...pl> napisał(a):

    > Ja rozumiem, ze clo jest instrumentem ochronnym, tylko czy na pewno

    Jest instrumentem ochronnym - budżetu przed wiekszym deficytem,
    oraz rządu przed uzbrojonymi w kilofy bandytami

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 23. Data: 2009-01-26 23:47:13
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Wwieslaw wrote:

> [...]
    >

    > Akcyza minimalna to 0,359EUR na litr benzyny (w 2005) to po dzisiejszym
    > kursie 1,54 PLN w litrze, czyli ~ 45% ceny litra ;)

    Dobra, to załóżmy że statystyczny Kowalski nie je, nie mieszka, tylko jeździ
    aż wyjeździ całą pensję.

    Czyli do 450zł wydanych z pensji na VAT, dochodzi jeszcze połowa reszty
    (załózmy że akcyza wynosi 50% ceny benzyny), czyli 1025zł. Czyli w sumie
    zostaje mu 1025 z 4200. To nadal daje "raptem" 76% :).

    A przecież statystyczny kowalski nie jeździ tyle, zaś akcyza jest nieco
    mniejsza. Śmiem twierdzić, że 80% może wyjść tylko wtedy, kiedy się liczy
    nie tylko podatek płacony przez podatnika, ale także ten zawarty w cenach
    towarów ... ale w ten sposób mozna osiągnąc każdy wskaźnik, wystarczy
    odpowiednio "głęboko" sięgnąć w wyliczeniach - w miarę "głębokości"
    wyliczona stawka będzie dążyć do 100% :). Ale dowiedzie to tylko tego że
    liczący umie mnozyć i potęgować, zaś nie bardzo umie stosować te
    umiejętności w praktyce :).

    p. m.

  • 24. Data: 2009-01-27 00:03:00
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    mvoicem wrote:

> [...]
    > dowiedzie to tylko tego że liczący umie mnozyć i potęgować, zaś nie
    > bardzo umie stosować te umiejętności w praktyce :).

    Pamietaj o oplatach, gdzie jest 100% podatku: wszelkie podatki lokalne,
    oplaty urzedowe i sadowe, platne strefy parkowania, "komitet
    rodzicielski", mimo ze szkoly niby z budzetu sa finansowane itd.

    Oczywiscie nie kazdy mieszka w okolicy centrum (strefa), sie procesuje
    (oplaty sadowe) i posiada wlosci (podatki lokalne).

    Ale podkreslam, ze ja tocze dosc spokojne zycie i zapewne na wiele oplat
    jeszcze nie trafilem i o nich nie wiem.

    Zacytuje samego siebie
    "W zaleznosci od konstrukcji takiego koszyka, stosunek sumy danin do
    poczatkowej kwoty bedzie zapewne pomiedzy 60 a 95%"

    Dowolna wartosc z tego przedzialu to rozboj, czyz nie?

    Wieslaw

  • 25. Data: 2009-01-27 06:58:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 24 Jan 2009 10:26:34 +0100, Wwieslaw napisał(a):

    > Koszt wynagrodzenia o wysokosci ~4000 netto to ~7100.
    > Na dzien dobry 3100 (44%) ukradzione

    Tak naprawdę wyliczyć to można tylko inną metodą - mniej więcej tak:

    stopa opodatkowania = (budżet państwa + suma budżetów gmin - przesunięcia
    z budżetu państwa do budżetów gmin + suma składek ZUS + ......) / dochód
    narodowy brutto

  • 26. Data: 2009-01-27 09:17:37
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 24 Jan 2009 03:40:39 -0600, witek napisał(a):
> [...]

    [...]

    > równie dobrze mógłbyś do tego wrzucić jeszcze koszt benzyny bo przecież
    > do pracy trzeba dojechać.

    Nie, mówimy o podatkach - czyli o pieniądzach ukradzionych obywatelowi przez
    państwo :)

    > "bo zawsze tak było"

    Jakoś VATu kiedyś nie było a teraz jest... ;)

    > Nie tyle okradane, co liczby przedstawione w innym świetle inaczej
    > wyglądają.

    Po prostu okradane. Gdyby przeciętny kowalski dostawał do ręki całą kwotę,
    łącznie z ZUSem podatkami itp a potem musiał 2/3 zapłacić wszelkim urzędom
    to już dawno byśmy mieli rewolucję, spalone urzędy i przywróconą dziesięcinę ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944