  • 1. Data: 2003-04-08 15:41:58
    Temat: klauzula antykonkurencyjna, brutto a netto?
    Od: "Slawek" <a...@p...onet.pl>

    Witam, nie wiem czy to na ta grupe, ale moze...
    mam pytanie dotyczace naliczenia odszkodowania z tytulu
    klauzuli antykonkurencyjnej.
    Pracujac jakis czas temu na umowe o prace, pracodawca
    zarzadal odemnie podpisania takowej klauzuli. Na mocy jej
    nie moglem m.in. podczas stosunku pracy wykonywac pracy
    zarobkowej w firmie konkurencyjnej.

    cyt. Zakaz konkurencji obowiazuje takze w czasie 1 roku
    od dnia rozwiazania umowy lub wygasniecia stosunku pracy.
    W czasie trwania klauzuli konkurencyjnej Pracodawca
    zobowiazuje sie do wyplaty Pracownikowi odszkodowania
    w wysokosci przecietnego wynagrodzenia zasadniczego
    pobieranego w ostatnim roku trwania umowy (...).

    Moje pytanie brzmi: ile netto powinien mi wyplacic
    pracodawca, czyli jaka czesc powinien odtracic mi od
    wysokosci brutto? 16% tak jak w przypadku np. umowy
    zlecenie? czy normalnie wg stawek takich jakie
    obowiazywaly przy umowie o prace? Bo przeciez chyba
    od tej kwoty pracodawca nie placi zusu, zdrowotnych itp.

    Dostalem juz druga wyplate odszkodowania, sek w tym,
    ze druga wyplata nie dosc ze byla wyplacona grubo po
    terminie jakim okresla jasno umowa, to byla o prawie
    200 zl mniejsza od pierwszej, a wg umowy
    antykonkurencyjnej powinienem przeciez dostawac jednakowe
    ("wyplaty w wysokosci przecietnego wynagrodzenia
    zasadniczego pobieranego w ostatnim roku trwania umowy...").
    Nie pracuje juz tam, wiec moje przecietne wynagrodzenie
    zasadnicze raczej nie moze sie zmieniac.
    Pisalem w tej sprawie pismo do bylego pracodawcy, ale
    odzew mizerny.
    Mam zamiar udac sie z ta sprawa do Panstwowej Inspekcji
    Pracy, bo do Sadu Pracy chyba o taka kwote nie ma co isc.
    A moze sie myle?
    Mam wszystkie dokumenty, umowy, aneksy potrzebne do
    stwierdzenia faktycznego stanu, ale nie wiem czy gra jest
    warta swieczki?
    Nie wiem co mi moze pomoc PIP. Moze w moim imieniu starac
    sie o moje pieniadze?

    I jeszcze jedno pytanie. Czy jakby sie okazalo, ze
    moje roszczenia co do wysokosci zaleglych wynagrodzen
    sa uzasadnione i jak najbardziej sluszne, to czy moge
    liczyc na odsetki ustawowe od dnia terminu platnosci
    do dnia zaplaty _pelnej wysokosci_?

    Jesli ktos mial podobna sytuacje, badz zna dokladnie
    przepisy tego typu i moglby sie ze mna podzielic
    informacjami, bylbym bardzo wdzieczny.

    Slawek

  • 2. Data: 2003-04-12 09:53:40
    Temat: Re: klauzula antykonkurencyjna, brutto a netto?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Apr 2003, Slawek wrote:

    >+ Witam, nie wiem czy to na ta grupe, ale moze...

    Część "podatkowa" IMHO jak najbardziej.
    [...]
    >+ Moje pytanie brzmi: ile netto powinien mi wyplacic
    >+ pracodawca, czyli jaka czesc powinien odtracic mi od
    >+ wysokosci brutto? 16% tak jak w przypadku np. umowy
    >+ zlecenie?

    Znalazł się :]
    16% ma miejsce jeśli stosuje się "ryczałtowy koszt uzyskania".
    Podatek wynosi 20% !
    Tyle, że jest to podatek po potrąceniu kosztów - i albo zbierasz
    "papierki" i odliczasz koszty faktycznie poniesione, albo
    stosuje się ryczałt: 20% kosztów.
    Licząc:
    (100%-20%)*20%
    otrzymujesz rzeczony "standard 16".

    W odszkodowaniu kosztów *nie ma* (po prostu ci się należą pieniądze,
    nic nie musisz robić) - to i podatek wyższy.

    No i nie wiem jak przy odszkodowaniach wygląda uwzględnienie
    skali podatkowej... przy wypłacie "z pracy" pracodawca to uwzględnia,
    czy przy odszkodowaniu powinien - nie wiem.

    [...]
> [...]
    >+ ("wyplaty w wysokosci przecietnego wynagrodzenia
    >+ zasadniczego pobieranego w ostatnim roku trwania umowy...").

    ....brutto.

    [...]
> [...]
    >+ Mam wszystkie dokumenty, umowy, aneksy potrzebne do
    >+ stwierdzenia faktycznego stanu, ale nie wiem czy gra jest

    Ty najpierw popatrz na kwoty *brutto* !
    :)

    Masz rację co do ZUSu: nie powinien być potrącany, więc
    kwota do wypłaty powinna wzrosnąć (podatek też !) - może
    rzeczywiście coś w tym jest...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (na grupie na chwilę)