  • 1. Data: 2002-12-09 19:25:04
    Temat: koszty uzyskania w umowie o dzieło
    Od: "Paweł Beniamin Dopierała" <d...@p...onet.pl>

    dlaczego koszty uzyskania w umowie o dzieło z gazeta sa 50%
    czy umowa odzieło w zakładzie budowlanym bedzie tez miała koszty uzyskania
    50%
    a jezeli nie to dlaczego ?
    i jeszcze jedno jakie sa roznice w kosztach uzyskania miedzy umowa o dzieło
    a umowa zlecenie i dlaczego takie sa?

    przapraszam ale jestem laikiem w tych sprawach
    pozdrawiam Pawel D.

  • 2. Data: 2002-12-09 20:19:21
    Temat: Re: koszty uzyskania w umowie o dzieło
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Beniamin Dopierała" <d...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:at2qls$otl$1@news.tpi.pl...
    > dlaczego koszty uzyskania w umowie o dzieło....
    > .....jestem laikiem w tych sprawach

    http://firma.onet.pl/A,685,1059328,poradnik.html
    http://firma.onet.pl/A,685,1059334,poradnik.html

    Sark

  • 3. Data: 2002-12-10 01:15:07
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Dec 2002, Paweł Beniamin Dopierała wrote:

    >+ dlaczego koszty uzyskania w umowie o dzieło z gazeta sa 50%
    >+ czy umowa odzieło w zakładzie budowlanym bedzie tez miała
    >+ koszty uzyskania 50%

    To nie jest ważne "z kim" a "o co" !

    >+ a jezeli nie to dlaczego ?

    Jeśli sprzedajesz prawa majątkowe, np. prawa autorskie - to
    przysługuje 50% KUP ryczałtowego. Wtedy fakt że to jest
    umowa o dzieło jest nieistotny, w PIT wpisujesz NIE do
    "umów wykonywanych ososbiście" a do "przychodu z praw...".

    >+ i jeszcze jedno jakie sa roznice w kosztach uzyskania miedzy umowa o dzieło
    >+ a umowa zlecenie i dlaczego takie sa?

    A zajrzyj do ustawy o podatku dochodowym - marnuje się na
    www.mofnet.pl, www.infor.pl, www.hoga.pl,....
    Różnicy nie ma ! (20% ryczatłu *lub* - wolno ! - rozliczać
    koszty rzeczywiste).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-12-10 05:59:34
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

> [...]
    > umowa o dzieło jest nieistotny, w PIT wpisujesz NIE do
    > "umów wykonywanych ososbiście" a do "przychodu z praw...".
    Nieścisła odpowiedź.
    Powinno być:
    jeżeli wykonujesz dzieło objęte ochroną autorsko-prawną a także sprzedajesz
    prawa majątkowe do dzieła (nie _prawa autorskie_, bo te są niezbywalne!) to
    przysługuje _minimum_ 50% KUP - "*lub* - wolno ! - rozliczać koszty
    rzeczywiste".
    WSm

  • 5. Data: 2002-12-10 11:46:06
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Dec 2002, WSm wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl>
    [...]
    >+ > Jeśli sprzedajesz prawa majątkowe, np. prawa autorskie

    [...WSm protestuje...]
    >+ jeżeli wykonujesz dzieło objęte ochroną autorsko-prawną a także sprzedajesz
    >+ prawa majątkowe do dzieła (nie _prawa autorskie_, bo te są niezbywalne!)

    IMO używasz niewłaściwych określeń: prawa autorskie AFAIK dzieli
    się na (wskazania ustawowe UoPAiPP):
    - niezbywalne prawa *osobiste* (rozdz.3.oddz.1.art.16)

    oraz *jak najbardziej zbywalne*
    - ..i jak najbardziej "autorskie" - prawa majątkowe (j.w.,
    oddz.2.art.17 i dalsze)
    :)
    O których piszę - IMHO widać :), chyba mnie nie podejrzewasz
    o namawianie do przestępstwa ;)

    [...]
    >+ przysługuje _minimum_ 50% KUP - "*lub* - wolno ! - rozliczać koszty
    >+ rzeczywiste".

    Oczywiście. Przyznaję że tak z 3/4 roku temu dałem się zasugerować
    wypowiedzi (na grupie) jednego w twórców jakoby do praw majatkowych
    nie przysługiwało prawo naliczenia kosztów rzeczywistych - ale
    od tego czasu już ustawę ponownie przeczytałem ;) Inna sprawa
    że *kiedyś* mogło być inaczej (nie wiem) tak że ów grupowicz
    może i słusznie poddał się dyktatowi US.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-12-11 07:08:59
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

> [...]
    > się na (wskazania ustawowe UoPAiPP):
    > - niezbywalne prawa *osobiste* (rozdz.3.oddz.1.art.16)
    Tak. Tez sie niescisle wyrazilem, ale ogolne pojecie "sprzedazy praw
    autorskich" stosowane jest nagminnie i juz nawet szkoleni urzednicy uwazaja,
    ze ich sprzedaz skutkuje dopuszczalnoscia anonimowej publikacji dziela - bez
    podpisu autora, bo przeciez kupili jego prawa autorskie.
    [...]
> [...]
    > że *kiedyś* mogło być inaczej (nie wiem) tak że ów grupowicz
    > może i słusznie poddał się dyktatowi US.
    Nigdy nie bylo tego ograniczenia. Zawsze mozna bylo odliczac minimum 50% lub
    koszty udokumentowane. Jedynym ograniczeniem takiego odliczania kosztow
    *kiedys* byl obowiazek stosowania posrednictwa (za prowizje _doliczana_ do
    wartosci zlecenia) w wykonywaniu pracy agend kontrolowanych przez *panstwo*
    takich, jak Pracownie Sztuk Plastycznych, wydzielone komorki gospodarcze PP
    DESA lub obowiazek przekazywania honorariow za posrednictwem rachunkow
    bankowych odpowiednich zwiazkow tworczych - co nota bene bylo bardzo wygodne
    dla tworcow - te instytucje egzekwowaly i gwarantowaly z jednej strony
    odpowiedni poziom wykonanych prac, a z drugiej strony zaplate honorariow wg
    stawek zatwierdzonych przez Min. Kult i Szt i, co istotne, terminowosc
    zaplaty przez zleceniodawce. Nie bylo dyskusji o cenie _po_ wykonaniu pracy,
    jak to ma miejsce dzisiaj i obcinaniu honorariow wg widzimisie
    zleceniodawcy.
    WSm