  • 1. Data: 2007-12-20 21:22:20
    Temat: leasing samochodu - pierwsza rata
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Witam,

    no to mi się rurka zgrzała :(

    dzisiaj dowiedziałem się, że pierwszą opłate z leasingu powinno się
    rozliczać cząstkowo przez cały okres leasingu

    prawda to?
    jeśli tak, to leasing jest w tym momencie nieopłacalny
    (prawie całkowicie)

    a co się dzieje jeśli na fakturze (pierwszej) mam wyszczególnione:
    - opłata przygotowawcza, np. 1 tyś pln
    - pierwsza opłata leasingowa - 10 tys PLN

    następne faktury to:
    - n-ta opłata leasingowa 1 tyś PLN

    --
    pozdros
    icek

  • 2. Data: 2007-12-20 22:48:04
    Temat: Re: leasing samochodu - pierwsza rata
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > - opłata przygotowawcza, np. 1 tyś pln
    > - pierwsza opłata leasingowa - 10 tys PLN

    Przepisy dotyczące leasingu nie wymagają, aby raty leasingowe były w równej
    wysokości. W związku z tym nie można kwestionować uzgodnienia stron w zakresie
    takiej, a nie innej wysokości pierwszej,ostatniej lub środkowej raty
    leasingowej. Chociaż znacznie wyższa niż inne raty, to jednak jest ona tylko
    jedną z rat płaconych w wykonaniu umowy o uzywanie.

    WW związku z powyzszym rata jako koszt, co do zasady, jest rozliczana w dacie
    poniesienia. Powyższe wynika z art. 22 ust. 5c zdanie pierwsze ustawy z dnia 26
    lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z
    2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., zgodnie z którym,
    koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z
    przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Stosuje się także do
    podatników prowadzących podatkową książkę przychodów i rozchodów metodą
    memoriałową - na mocy art. 22 ust. 6 u.p.d.o.f.
    Przyczyną wątpliwości jest art. 22 ust. 5c u.p.d.o.f. Zgodnie z przepisem,
    jeżeli koszty pośrednio związane z przychodami dotyczą okresu przekraczającego
    rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego
    roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów
    proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
    Przyjmuje się , że wszelkie koszty inicjalne leasingu (takie, jak właśnie
    opłata przygotowawcza, czynsz inicjalny, opłata wstępna, czynsz zerowy etc.) są
    objęte tą właśnie regulacją. Są to bowiem koszty związane z całą umową
    leasingu , a więc należy je rozliczyć w czasie.
    Regulacje prawne dotyczące umowy leasingu nie nakładają obowiązku określania
    wynagrodzenie za używanie przedmiotu leasingu w równych ratach. Przepisy art.
    7091 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93
    z późn. zm.) - dalej k.c., stanowią jedynie o wynagrodzeniu w "uzgodnionych
    ratach".
    Nie można zatem kwestionować legalności uzgodnienia takiej, a nie innej
    wysokości każdej raty leasingowej. Oczywiście istnieje domniemanie , że w tej
    pierwszej racie (o takiej wysokości) skalkulowano koszty opłat dotychczas
    naliczanych odrębnie, czy też wyszczególnionych odrębnie). Ale nie zmienia to
    faktu że rata to opłata periodyczna za używanie przedmiotu leasingu , której
    wysokości nie musi być równa . Chociaż jest ona wysoka (znacznie wyższa niż
    pozostałe raty), to jednak jest ona tylko jedną z rat. Wydaje się, że nie można
    uznawać, iż zapłata tej raty jest kosztem związanym z całym okresem trwania
    umowy leasingu. W związku z tym jest to koszt uwzględniany w kosztach uzyskania
    przychodu w całości w chwili jego poniesienia. Nie ma konieczności
    proporcjonalnego rozksięgowania go na poszczególne miesiące trwania umowy.
    Powyższe nie dotyczy oczywiście opłaty przygotowawczej jako czynności (usługi)
    dotyczacej umowy jako całości usługi. Ze wzgledu na teoretyczną ale realną
    mozliwość potraktowania ustaleń stron umowy jako służacych obejściu prawa -
    przez przedstawicieli fiskusa - i z powodu rozbieżności opinii a także braku
    orzecznictwa w tym zakresie- zawsze można wystąpić o wydanie indywidualnej
    interpretacji - a do czasu jej uzyskania - księgować w oparciu o analizę
    skutków uznania własnego stanowiska w sprawie za błedne lub prawidłowe.
    Ja zaksięgowałbym sobie koszt pierwszego czynszu w koszty w dacie poniesienia a
    koszt opłaty przygotowawczej potraktował proporcjonalnie. Ale każdy sam
    decyduje o swoich podatkach i sam ponosi koszty ryzyka decyzji optymalnej albo
    stosuje zasadę maksymalnego bezpieczeństwa kosztem nadpłaconych podatków.
    I na koniec - umowa leasingu - a co do zasady swoboda umów jest nadal prawem
    stron - określa wzajemne prawa i obowiązki stron - w tym także umowne zasady
    terminów i wysokościopłat leasingowych - czynszu za używanie przedmiotu
    leasingu. Wszystkie wątpliwości dotyczą wysokości raty pierwszej , czynszu
    inicjalnego lub zerowego. A co się stanie jesli umówię się jako strona z
    leasingodawcą ,że rata 7,8,11, i 24 będą wyższe a reszta niższa ? Przecież mam
    prawo tak kształtowac swoje umowne zobowiązania aby im sprostać i osiągnąć
    optymalny dla mnie efekt ekonomiczny.
    Łatwo jest wyobrazić sobie sytuację w której jako leasigobiorca prowadzący
    działalność gospodarczą jestem uzalezniony okresowo od np. sezonu lub pory roku.
    Oczywistym więc jest , że moja zdolność do ponoszenia opłat czynszu za używanie
    przedmiotu umowy jest wyższa a okresie sezonu i niższa po jego zakończeniu.
    Zwiazane jest to także z przedmiotowym "używaniem" przedmiotu leasingu a tym
    samym jego faktycznym wykorzystaniem.
    Pzdr-Kriss

  • 3. Data: 2007-12-21 07:44:56
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Kriss pisze:
> [...]
    > prawo tak kształtowac swoje umowne zobowiązania aby im sprostać i osiągnąć

    Czyli jednym zdaniem:
    Wszystko zależy od widzimisię urzędnika, który cię skontroluje.

    Stach

  • 4. Data: 2007-12-21 11:44:55
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Krzysztof Stachlewski pisze:

    > Czyli jednym zdaniem:
    > Wszystko zależy od widzimisię urzędnika, który cię skontroluje.
    tak, to prawda

    rozmawiałem ze znajomymi i akurat u mnie, na fakturach jest zawsze zapis:
    - pierwsza opłata leasingowa
    - druga opłata leasingowa
    - trzecia opłata leasingowa
    - n-ta opłata leasingowa
    osobną pozycją jest opłata przygotowawcza

    za to na fakturach z innych firm leasingowych
    jest wrecz wypisane:
    czynsz inicjalny
    wpłata poczatkowa
    etc
    a nastepne faktury juz mają inne "nazewnictwo"

    ba, rozmawiałem z ludzmi z banku
    i niektórzy robią tak:
    pierwsza wpłata 1%
    druga 30%