  • 1. Data: 2007-12-20 17:15:34
    Temat: Akcja z autem a podatki
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Witam

    Mam taką nieprzyjemna akcję z samochodem - kupiłem auto z Niemiec,
    niby od rodziny znajomych, dostalem swieze badania TUV, pokazali
    mi usterki jakie sa, cena calkiem atakcyjna - slowem - bylo ok.

    Ale zaczelo mi to smierdziec z kilku powodow, wiec zalatwilem
    przeglady z ktorych wyszlo ze to moze nie trup, ale ma powazne usterki
    ktorych naprawienie jest nieoplacalne(+ standardowo auto bylo niedawno
    bite -
    a myslalem ze chociaz od jakis tam znajomych da sie takiego przekretu
    uniknac).

    Sprzedawca jest teraz zdygany i prawdopodobnie odda kase. Sęk w tym że nie
    możemy
    podrzec umowy(czego i tak bym nie chcial robic zeby miec cala dokumentację
    tego wałka)
    bo już zaświaedczenie o zapłąceniu akcyza jest w toku, akcyza też
    zapłacona.
    Pozostaje więc zapewne podpisanie anulowania umowy kupna-sprzedazy.

    I teraz pytania:

    - czy po anulowaniu umowy i zwroceniu pieniedzy wystapi u mnie dochod do
    opodatkowania?
    (wkurzylbym sie ale wole wiedziec)

    - czy moge jakos ta akcyze odzyskac? Dodam ze auto przyprowadzil do Polski
    sprzedający,
    na regularnych niemieckich numerach, umowa zostala zawarta w Polsce.
    (Dziwne dla mnie jest to że wg ustawy o podatku akcyzowym nabycie
    wewnątrzwspólnotowe
    to przekroczenie granicy przez wyrób akcyzowy - nie znalazłem arunku
    rozporzadzania jak właściciel,
    ale przeciez póki nie nastąpi zawarcie umowy sprzedaży to nie mamy do
    czynienia z wyrobem akcyzowym tylko
    z turystycznym wyjazdem do sąsiedniego kraju?)

    - czy w tym przypadku składać PCC-3(od zawarcia umowy _chyba_ trzeba by -
    rzecz była na terytorium Polski,
    umowa zawarta też w Polsce, transakcja nie podlega pod VAT(?)) - umowa
    jest anulowana, więc nie wiem
    jak to rozegrać - złożyć PCC-3 razem z korektą?

    Sam też zaraz będę szukał odpowiedzi po ustawach, ale może ktoś coś wie i
    może napisać, byłbym wdzięczny,

    pozdr
    tommyz

  • 2. Data: 2007-12-21 20:11:06
    Temat: Re: Akcja z autem a podatki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Dec 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    >
    > I teraz pytania:
    >
    > - czy po anulowaniu umowy i zwroceniu pieniedzy wystapi u mnie dochod do

    Co do dochodu: nie widać podstawy.

    Nie mam zdrowia odszukiwać, ale AFAIK było w tym roku, więc powinno być
    w archiwach :) - gdzieś był artykuł, dotyczący odstąpienia od umowy,
    szczególnie w takim przypadku; umowa była dotknięta wadą prawną,
    znaczy jakby kupujący WIEDZIAŁ o faktycznym stanie, to by nie kupił.
    AFAIR wniosek był (wyjątkowo?) zgodny z logiką: w takim przypadku
    należy się zwrot podatków.

> [...]
    > czynienia z wyrobem akcyzowym tylko
    > z turystycznym wyjazdem do sąsiedniego kraju?)

    A jest wtedy mowa o NABYCIU? ;)

    Aby zaistniało opodatkowanie potrzebne są *dwa* warunki: opodatkowanie
    transakcji oraz wskazanie podatnika.
    Popatrz na to tak: w podobny sposób działa nieopodatkowanie VATem
    umów o pracę.
    W typowej umowie o pracę pracownik dokonuje świadczeń, którę *podlegają*
    opodatkowaniu; pic w tym, że *nikt* nie jest podatnikiem od tych
    czynności :), bo ustawa wyłącza pracowników z opodatkowania VAT.
    Tu też: samochód podlega opodatkowaniu akcyzą, ale dopóki nikt nie
    stanie się nabywcą to nie ma nabycia, nie ma zobowiazanego, więc
    opodatkowanie nie następuje (mimo podlegania opodatkowaniu samej
    czynności "przekroczenia granicy").

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-12-22 15:06:16
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 21-12-2007 o 21:11:06 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > znaczy jakby kupujący WIEDZIAŁ o faktycznym stanie, to by nie kupił.
    > AFAIR wniosek był (wyjątkowo?) zgodny z logiką: w takim przypadku

    Ok, a co z:
    1) PCC którego jeszcze nie zapłaciłem, nie złożyłem deklaracji PCC-3, a
    umowa już anulowana :)
    2) zwróceniem poniesionych i udokumentowanych kosztów diagnostyki i
    holowania(czyli dodatkowy zwrot
    poza zwrotem ceny) - czy mam tutaj dodatkowy bezkosztowy przychód, czy też
    mam przychód równy kosztom,
    czy też nie jest to opodatkowane i nie wpisuję tego na PIT-36 ?

    > A jest wtedy mowa o NABYCIU? ;)
    >
    > Aby zaistniało opodatkowanie potrzebne są *dwa* warunki: opodatkowanie
    > transakcji oraz wskazanie podatnika.
    (...)

    Ok, thx.

    pozdr,
    tommyz

  • 4. Data: 2007-12-23 14:51:38
    Temat: Re: Zwrot akcyzy, PCC [było: Akcja z autem a podatki]
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Rozwiązanie umowy kupna podpisane, sprzedawca odda mi do połowy stycznia
    2008
    zapłacone pieniądze, do tego zafakturowane koszty które poniosłem w
    międzyczasie.
    Do czasu rozliczenia się ja trzymam samochód.

    Konkretne pytania:
    1) Czy wystarczy napisać wniosek do UC załączając popdisane rozwiązanie
    umowy zakupu
    i zwrócą akcyzę?
    2) Czy musze składać PCC-3, wpłacić podatek a następnie wnioskować o
    zwrot, czy wogóle nie składać
    PCC-3? (umowa zawarta w kraju, samochód też był już w kraju więc IMHO PCC
    się należy)

    pozdr,
    tommyz