  • 1. Data: 2007-12-20 18:42:52
    Temat: Czy złożenie zeznania za 2007 w dniu 31-12-2007 daje prawo do uproszczonej formy zaliczek w 2008 roku?
    Od: k...@o...pl

    Zamierzam złożyć zeznanie za rok 2007 dnia 31-12-2007, a tuż po nowym roku
    skierować do Naczelnika Urzędu skarbowego "zawiadomienie o wyborze
    uproszczonej formy opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od
    osób fizycznych" o treści m.in.:

    ==== cytat
    Prowadzę dział. gosp. od 1-10-2006 i zawiadamiam, że począwszy od 2008 roku
    wybieram uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób
    fizycznych. Podstawą obliczenia zaliczki będzie dochód wykazany w zeznaniu
    rocznym za 2007r złożonym w roku ubiegłym/dwa lata temu* w wysokości ........
    (około 10.100zł)

    Wg art. 44 ust. 6c pkt. 1 ustawy, prawo do uproszczonych zaliczek daje
    zeznanie “ZŁOŻONE w poprzednim roku”, dlatego (aby uzyskać prawo do
    wyboru
    uproszczonej formy opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od
    osób fizycznych) zeznanie za 2007r. złożyłam 31-12-2007, co moim zdaniem jest
    zgodne z art. 45 ust.1 ustawy, który nakazuje złożenie zeznania za 2007r.
    “do”
    30-04-2008, ale nie zabrania składania zeznania za 2007 w ostatnim dniu 2007,
    po zakończeniu pracy (sprzedaży) oraz po podsumowaniu i po zamknięciu roku
    podatkowego 2007.

    Ponieważ na rok 2007 i na lata następne wybrałam tzw. podatek liniowy wg
    stawki 19% (art. 30c ustawy), kwota należna do wpłacenia na konto organu
    podatkowego z tytułu miesięcznych zaliczek w 2008r., tj. 19% z 1/12 z 7320,45
    po pomniejszeniu o podlegającą odliczeniu od podatku dochodowego (7,75%
    podstawy naliczania składki) część składki na ubezpieczenie zdrowotne (NFZ),
    wyniesie co miesiąc 0,00 zł.

    Jeżeli wg organu podatkowego w ww. przypadku prawo do wyboru uproszczonej
    formy opłacania zaliczek mnie NIE przysługuje, proszę o kontakt telefoniczny
    (numery telefonów) lub pisemny w terminie umożliwiającym obliczenie i
    wpłacenie zaliczki w formie nie-uproszczonej.

    W Waszym ew. piśmie proszę o wskazanie mi bezwzględnie obowiązujących
    przepisów prawa, wykluczających opłacanie przeze mnie zaliczek na podatek
    dochodowy w 2008 w uproszczonej formie.
    ===== koniec cytatu

    I w związku z powyższym mam do Was kilka pytań:

    1) ustawa mówi o zeznaniu "złożonym" w poprzednim roku. Wyżej cytowane pismo
    będę składać na początku 2008 roku. Jeżeli złożę zeznanie za 2007 w 2007 roku
    to wówczas będę mieć DWA zeznania "złożone w ubiegłym roku", czyli jedno dot.
    roku 2007 z dochodem ok. 10.000zł i jedno (złożone 30-04-2007) dot. roku
    2006, z mizernym dochodem ok. 600zł.

    Czy wówczas można będzie art. 44 ust. 6c pkt. 1 ustawy ("zeznanie ZŁOŻONE
    w poprzednim (2007) roku") odnieść akurat do zeznania za 2007 rok (które
    dawałoby prawo do uproszczonych zaliczek) czy do zeznania za 2006 rok (które
    z uwagi na niską kwotę wykazanego dochodu nie daje takich uprawnień.

    2) Pan na (dez)informacji podatkowej (22)3300330 powiedział mi, że nie wolno
    składać zeznania za 2007 w sylwestra, bo "trzeba zamknąć rok", a 31-12-2007
    rok podatkowy 2007 "jeszcze trwa". Powołał się na art. 45 ust 1 ustawy.

    Moim zdaniem kompletna bzdura, ja art. 45 ust 1 ustawy widzę że zeznanie
    składa się "do" 30-04-2008 ale nie mówi "od" kiedy. Co o tym myślicie?

    3) Być może istnieją jakieś niezauważone przeze mnie powody, dla których
    ewentualne przedterminowe złożenie zeznania za rok 2007 w roku 2007 niestety
    NIE przyniesie mi planowanej korzyści (w postaci prawa do uproszczonych
    zaliczek). Jeśli ktoś dostrzega takie powody, proszę o podanie ich...

    pozdr
    Sebastian
    PS: proszę nie wytykać mi rodzaju żeńskiego w piśmie skierowanym do US,
    bo sprawa dot. kobiety z mojego najbliższego otoczenia.

  • 2. Data: 2007-12-20 19:19:40
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    k...@o...pl w

    > Wg art. 44 ust. 6c pkt. 1 ustawy, prawo do uproszczonych zaliczek daje
    > zeznanie &#8220;ZŁOŻONE w poprzednim roku&#8221;,

    A co to za ustawa? Bo w PDOF stoi:

    6c. Podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek, są
    obowiązani:
    1) do dnia 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy wybrali
    uproszczoną
    formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika
    urzędu skarbowego o wyborze tej formy,

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2007-12-20 19:39:01
    Od: <s...@a...pl>

    > Zamierzam złożyć zeznanie za rok 2007 dnia 31-12-2007, a tuż po nowym

    :)

    Niemożliwe w praktyce. Nie mozesz złozyć zeznania za okres, który jeszcze
    trwa.

  • 4. Data: 2007-12-20 22:45:32
    Od: k...@o...pl

    > Niemożliwe w praktyce. Nie mozesz złozyć zeznania za okres, który jeszcze
    > trwa.

    Mogę. Wszystkie obliczenia mam w komputerze. O powiedzmy 12:00 zamykam firmę
    wklepuję do arkusza kalkulacyjnego utarg z ostatniego dnia. Robię podsumowanie
    dnia, miesiąca i roku, drukuję zeznanie roczne i składam je (na poczcie albo
    i w urzędzie). Jeśli mam pewność, że zamknąłem wszystkie księgi i nie wpłynie
    już żadna złotówka, która rozbiłaby mi zestawienie roczne, to mogę wydrukować
    PIT36L i go złożyć, choćby nawet do północy brakowało jeszcze iluś godzin.

    Sumując: mogę, o ile wiem, że do końca okresu nic się nie przydarzy. A wiem
    że nic się nie przydarzy, bo w sylwestra wcześniej skończę pracę i przez
    ostatnie godziny ani nie przyjmę żadnych pieniędzy (przychody) ani ich nie
    wydam (rozchody).

    A propo, czy istnieje jakiś przepis, który zabraniałby składania zeznania
    za "okres który trwa"? Bo jeśli nie ma takowego przepisu, a Twoje powyższe
    zastrzeżenia mają wyłącznie charakter praktyczny, to powyżej napisałem jak
    zamierzam praktycznie sobie z nimi poradzić.

    pozdr
    Sebastian

  • 5. Data: 2007-12-20 22:51:58
    Od: k...@o...pl

> [...]
    > uproszczoną formę wpłacania zaliczek, zawiadomić w formie pisemnej
    > właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy,

    Pomyliłem się co do 1 literki. Miało być "Wg art. 44 ust. 6c pkt. 1 ustawy"

    6b. Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą wpłacać zaliczki miesięczne
    w danym roku podatkowym w uproszczonej formie (...) od dochodu z pozarolniczej
    działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu o wysokości osiągniętego
    dochodu (...), złożonym:
    1) w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo

    przypadek 2) mnie nie dotyczy.

    pozdr
    Sebastian

  • 6. Data: 2007-12-21 00:18:52
    Od: <s...@a...pl>

    > Mogę. Wszystkie obliczenia mam w komputerze. O powiedzmy 12:00 zamykam

    > firmę wklepuję do arkusza kalkulacyjnego utarg z ostatniego dnia. Robię

    No i...

    A o 22:30 wykonujesz mała robótkę (akurat tak wyszło), kończysz ją 23:00.
    Zafakturujesz w styczniu. Tylko przychodem to będzie do grudnia.

    04.01.2008 otrzymujesz fakturę za (cokolwiek), z datą z 2007. Kosztem będzie
    ona na 99,9% do 2007 roku. Pewny jesteś że jej nie dostaniesz?

> [...]
    > bo w sylwestra wcześniej skończę pracę i przez ostatnie godziny ani nie
    > przyjmę żadnych pieniędzy (przychody) ani ich nie wydam (rozchody).

    Panie mój i Boże!
    Bo pewny to tylko On może być. A z Twojego postu wynika, że znasz
    przyszłość! No ale szczerze: Jesteś Bogiem?

> [...]
    > zastrzeżenia mają wyłącznie charakter praktyczny, to powyżej napisałem jak
    > zamierzam praktycznie sobie z nimi poradzić.

    Ten przepis to, że w zeznaniu liczy się STAN FAKTYCZNY, nie PRZEWIDYWANY.
    Zeznanie jest składane i rozliczane ZA rok podatkowy, a nie W TRAKCIE roku
    podatkowego. Weź druk PIT i zobacz. Dodatkowo: podatek dochodowy jest
    rozliczany *rocznie*. PIT składasz na podstawie DANYCH, a nie PRZEWIDYWANYCH
    DANYCH. Teraz pasuje?

  • 7. Data: 2007-12-21 00:46:23
    Od: "Grzegorz" <k...@k...nazwa.pl>

    Ale dlaczego uwazasz ze nie jest Bogiem wlasnej dzialnosci?
    Przeciez napisal ze o 12 zamyka firme, przeklucza drzwi i siada przy kompie
    i robi rozliczenie. Tu nie ma teorii tylko praktyka. Jak nie bedzie chcial
    obsluzyc zadnego klienta to nie obsluzy.
    A co do faktur ktore "moga" przyjsc.... ja zazwyczaj wiem jakie faktury do
    mnie przyjda... tutaj tez nie ma przypadkow. Przeciez wiem za co placilem,
    co zamawialem itd...

  • 8. Data: 2007-12-21 07:41:17
    Od: <s...@a...pl>

    > Ale dlaczego uwazasz ze nie jest Bogiem wlasnej dzialnosci?

    Nie własnej działalnosci a wogóle.

    Dlatego ze zeznanie podatkowe *za* rok podatkowy normalny człowiek jest w
    stanie wypełnić po zakończeniu danego roku podatkowego. A ten zakończy się
    31.12.2007 23:59:59,99 Normalny człowiek wypełniając w trakcie roku wypełnia
    opierając to na przewidywaniach (nawet jeśli tak jak w podanym wyzej
    przykładzie jest to niemal "100% pewne" przewidywanie).

    Jeśli wątkowtówca *wie* co będzie, a nie *przewiduje* to jest Bogiem. Nie
    własnej działalnosci - wogóle. Bo dla mnie Bóg jest jedyną osobą znającą
    przyszłość, reszta tylko przewizuje (z mniejszym lub wiekszym
    prawdopodobieństwem).

    > A co do faktur ktore "moga" przyjsc.... ja zazwyczaj wiem jakie faktury do
    > mnie przyjda... tutaj tez nie ma przypadkow. Przeciez wiem za co placilem,
    > co zamawialem itd...

    Jesli ta działalność jest 10 papierkami kosztowymi, sprzedaż dla jednego
    odbiorcy itd. to OK. Zapamietasz bez problemu. Jednak jeśli trochę wieksza,
    to czasami zapomina się o tym, że gdzieś coś wzieliśmy na zeszyt i na koniec
    roku sprzedawca wystawił f-rę.

  • 9. Data: 2007-12-21 09:26:39
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    s...@a...pl wrote:

> [...]
    > wieksza, to czasami zapomina się o tym, że gdzieś coś wzieliśmy na zeszyt
    > i na koniec roku sprzedawca wystawił f-rę.

    Może z czystym sumieniem uznać że taka faktura nie stanowi KUP :)

    Dlaczego koniecznie zakładasz że wątkotwórca ma o czymś nie pamiętać? Lepiej
    podaj przepis który zabrania złożenia zeznania za 2007 w trakcie 2007
    roku. :)

    p. m.

  • 10. Data: 2007-12-21 09:56:14
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    k...@o...pl wrote:

> [...]
    > skierować do Naczelnika Urzędu skarbowego "zawiadomienie o wyborze
    > uproszczonej formy opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od

    [...]
> [...]
    >
    > W Waszym ew. piśmie proszę o wskazanie mi bezwzględnie obowiązujących
    > przepisów prawa, wykluczających opłacanie przeze mnie zaliczek na podatek

    Po pierwsze, to wg. mnie żadne "jeżeli wg. organu to proszę
    kontakt,obliczenie i wskazanie", bo US to nie biuro księgowe ani poradnia
    prawna.

    Jesteś pewien swojego stanowiska, płacisz zaliczki wg. swoich wyliczeń i
    zgłaszasz swoje stanowisko do US. I teraz albo US podzieli twoje stanowisko
    i nic się nie stanie, albo (co prawdopodobne) będzie miał inne zdanie i
    nałoży odpowiednie sankcje. Ty albo się do sankcji zastosujesz albo
    będziesz się bił z NSA włącznie :).

    Po drugie, czy to się opłaca?. Załóżmy że masz dochodu 10 tys/mc, czyli
    zaliczki (dla okrągłego rachunku) 2tys/mc. Załóżmy też że te niewydane 2
    tys procentowałyby 10%towo (jakaś superlokata lub np. limit debetowy który
    byś tymi 2tys "przysypał").

    Procent od tych zaliczek da ci rocznie jakieś 1400zł. Czyli ciutkę ponad
    100zł/mc. Czy jesteś pewien że taka oszczędność się opłaca, mając na uwadze
    ile czasu i środków stracisz na udowanianiu że masz rację (jeżeli masz), i
    ryzyko że nie udowodnisz i poniesiesz jakieś konsekwencje?

    p. m.