    From: "cac" <c...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: likwidacja środka trwałego
    Date: Tue, 1 Oct 2013 01:12:54 +0200

    KPiR, jednoosobowa DG (usługi zwolnione z VAT).

    W sierpniu uszkodzeniu uległ sprzęt elektroniczny wykorzystywany w DG. Tak
    się zepsuł, że jego naprawa jest nieopłacalna, a z racji funkcji urządzenia
    musiałem kupić kolejne takie samo urządzenie, aby móc dalej pracować. Ten
    rodzaj urządzenia musi być amortyzowany z racji kosztu zakupu (>3,500 PLN).
    ŚT amortyzuję w cyklu "co miesiąc", w ostatni dzień miesiąca.

    Urządzenie zepsute:
    kupione zostało w sierpniu 2009 r, przyjęte do EŚT w dniu 31.08.2009
    (amortyzacja na 5 lat, stawka 20%), pierwszy odpis amortyzacyjny zrobiłem za
    wrzesień 2009 r., na koniec miesiąca) i tak co miesiąc do momentu
    uszkodzenia. W momencie uszkodzenia nie zostało całkowicie zamortyzowane.

    Mam pytanie czy dobrze rozumuję:
    - urządzenie uszkodzeniu uległo w sierpniu br., poszło do serwisu, wróciło z
    opinią serwisanta - nieopłacalna naprawa (mam nawet papier stwierdzający ten
    fakt) - podejmuję decyzję o likwidacji środka trwałego, bo jest zupełnie
    niezdatne do niczego (przy czym nie złomuję go, nie sprzedaję tylko chowam
    dla siebie "na strych")
    - w EŚT piszę "likwidacja z powodu uszkodzenia w dniu 2013-08-21".

    I teraz:
    1) czy za sierpień br. odpis amortyzacyjny związany z uszkodzonym
    urządzeniem wliczam do KPiR, a we wrześniu br. już nie wliczam?
    2) we wrześniu br. wliczam do KPiR niezamortyzowaną część kosztu zakupu
    uszkodzonego urządzenia?
    3) czy musze sporządzić jakiś dokument (np. LT) - czy to jest obowiązkowe
    przy KPIR+EŚT?

    oraz...

    Urządzenie nowo zakupione:
    kupione w sierpniu 2013 r., przyjmuję je do EŚT w dniu 31.08.2013
    (amortyzacja jw. na 5 lat, stawka 20%), a pierwszy odpis pójdzie za wrzesień
    br., i dalej już normalnie.

    pzdr, sz.