  • 10. Data: 2019-01-09 17:59:59
    Temat: Re: Mały ZUS to kolejny bubel prawny
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > pit roczny nie za wiele wspólnego ma z wyliczaniem przychodu/dochodu

    To co wy tam z Liwiuszem podsumowujecie w tym picie?
    Ilosc romantycznych kolacji przy swiecach przy pełni ksiezyca? :)))

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Kiedy delektujemy się dziwnym i egzotycznym pięknem kwiatów - zdrowo

  • 12. Data: 2019-01-10 10:31:42
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 07.01.2019 o 06:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Liwiusz l...@b...tego.poczta.onet.pl ...

    > Jak dla mnie to juz to ze mozna go wybrac tylko do 08.01 podczas kiedy
    > poprzedni rok podsumowac mozna do konca kwietnia...
    >
    > Ale co do zasady to chyba tak samo jak z nizszym citem, wyzsza kwota
    > wolną... czyli duzo hałasu a skorzysta 5 promili...

    Ogłosili (słyszałem w III pr.) że 127.000 przedsiębiorców przeszło na mały ZUS.
    Myślę ze słowa "przeszło" i "przedsiębiorców" są propagandowym nadużyciem.
    Fakt złożenia wniosku nie oznacza jeszcze przejścia, a jedynie potencjalne
    przejście. Dwa, chyba mikro-przedsiębiorców, albo raczej Nano.

    Kwestia jeszcze ilu z nich obudzi się z ręką w nocniku jak mają przychody w
    pobliżu 63(53?) tys. i mają śmieszne grosze zysku z tej operacji, a może i
    jakąś stratę z powodu obciążeń biurokratycznych.

    https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/spada-liczba-prze
    dsiebiorcow-polsce-82819
    Tu piszą że jest 2.882.0000 "biznesmenów" w PL.

    127 tys. dałoby ~4,4% (2882000*.044=126808)

    Czy praktycznie zlikwidowano im "kilometrówkę" i te pieniądze przelano w
    "mały ZUS"?

  • 13. Data: 2019-01-10 12:44:40
    Od: Kviat

    W dniu 2019-01-10 o 10:31, marios pisze:

    > Kwestia jeszcze ilu z nich obudzi się z ręką w nocniku jak mają
    > przychody w pobliżu 63(53?) tys. i mają śmieszne grosze zysku z tej
    > operacji, a może i jakąś stratę z powodu obciążeń biurokratycznych.

    Co do obciążeń biurokratycznych...
    Znajomy poprosił mnie, żebym mu pomógł w tej procedurze bo "utknął".
    Podjechałem i okazało się, że miał problem z wysłaniem ZUA.

    Przy okazji dowiedziałem się, że jest coś takiego jak ePłatnik ;)
    Najpierw trzeba wypełnić ZWUA żeby się wyrejestrować - to mu poszło
    (prawie) gładko, wypełnił, program zweryfikował formularz. Zatwierdził,
    podpisał profilem ePUAP i wysłał.
    Prawie, ponieważ musiał podpisywać ze dwa czy trzy razy, ponieważ był
    błąd, że z platformy ePłatik nie przechodziły dokumenty do podpisu.
    Procedura wyglądała prawidłowo, dochodziło do okna podpisu, logowanie
    przez konto w banku, weryfikacja kodem sms... i na końcu komunikat w
    stylu: "zus nie przesłał dokumentów do podpisu". Czy jakoś tak.
    Podpisywał "powietrze" :) No ale w końcu poszło. (Później doczytałem, że
    to znany błąd, często się zadrza i trzeba próbować do skutku).

    Teraz ZUA.
    Wypełnia formularz. Dla "małego zusu" trzeba podać kod 0590 (0 0).
    Problem pierwszy: pole zaznaczone na czerwono, status "Błąd krytyczny".
    Zusowska platforma ePłatnik nie zna kodu 0590 :)
    Problem drugi: część dotycząca obowiązkowych składek.
    zaznacza X: emerytalne, rentowe, wypadkowe
    część dotycząca dobrowolnego chorobowego:
    zaznacza X i... znika X w części wyżej w kratce emerytalne!
    Zaznacza ponownie X w emerytalnym... znika w dobrowolnym chorobowym.

    Telefon do przyjaciela... Przyjeżdżam.
    Wypełniamy razem jeszcze raz, ponownie. To samo, nie da się. Jak zapisze
    wersję z błędem, to nie da się z "Błędem krytycznym" zatwierdzić.
    (Pomijając to, że i tak nie byłoby sensu wysyłać z błędnie zaznaczonymi
    kratkami emerytane-chorobowe...)

    Po chwili trybienia i klikania po tej platformie ePłatnika (żeby się z
    tym w ogóle zapoznać), odkrywam, że formularz można wypełnić na dwa sposoby:
    1) wybierając konkretny formularz z listy i wypełniając go "ręcznie"
    2) wybierając kreator w zależności od czynności, którą chce się zrobić.

    Sprawdzamy kreator. Wybieramy "zgłoszenie do ubezpieczenia". Tym razem
    nie ma formularza, ale takie okna "krok po kroku" z polami do
    wypełnienia. Tadam! W tabelce roboczych dokumentów mamy prawidłowo
    wypełniony ZUA.
    Trzeba jeszcze zweryfikować i zatwierdzić. Klikamy "weryfikuj" i... a
    było już tak pięknie...
    W kolumnie tabeli z dokumentami zamiast "zweryfikowany" pojawił się
    napis "informacja". Sprawdzamy jeszcze raz czy faktycznie ZUA jest
    wypełniony prawidłowo i z właściwym kodem. Jest.
    Kij im w oko. Klikamy "zatwierdź". Zatwierdziło.
    Wysyłamy. To samo co z ZWUA... poszło za drugim razem.

    Sprawdzamy w zakładce "dokumenty wysłane". Są oba.
    Czekamy na reakcję ZUSu, czy pogodzi się z prawidłowym, lecz
    niezweryfikowanym przez siebie samego dokumentem :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 14. Data: 2019-01-10 13:16:28
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2019-01-09 o 17:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > To co wy tam z Liwiuszem podsumowujecie w tym picie?

    dzieci :D

    > Ilosc romantycznych kolacji przy swiecach przy pełni ksiezyca? :)))

    To, to ląduje w KPiR :P

    --
    Pete

  • 15. Data: 2019-01-10 13:43:47
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Thu, 10 Jan 2019 12:44:40 +0100, użytkownik Kviat napisał:

> [...]
    > Czekamy na reakcję ZUSu, czy pogodzi się z prawidłowym, lecz
    > niezweryfikowanym przez siebie samego dokumentem :)

    Moje wrażenia z epłatnika były zbliżone. Choć było parę różnic. Ja
    zacząłem od kreatora i skapitulowałem, bo ciągle mnie pytał o sprawy
    mające sens tylko w wypadku pracowników. Przy wypełnianiu "ręcznym"
    problemu z odznaczaniem emerytalnego nie miałem bo nie płacę chorobowego.
    Przy sprawdzaniu protestował na kod 0590, ale wysłał bez problemu.

    Generowane w systemie potwierdzenie to nie jest typowe UPO znane
    przykładowo z e-deklaracji w MF. Tu potwierdzają tylko otrzymanie a nie
    poprawność formalną. Aby sprawdzić czt wszystko poszło dobrze trzeba (po
    około 2 dniach) obejrzec zakładkę "Dokumenty z ZUS" i tytuł ubezpieczenia
    w kartotece ubezpieczonych.

  • 16. Data: 2019-01-10 14:00:01
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kviat ...

    > Sprawdzamy w zakładce "dokumenty wysłane". Są oba.
    > Czekamy na reakcję ZUSu, czy pogodzi się z prawidłowym, lecz
    > niezweryfikowanym przez siebie samego dokumentem :)

    Tak, epłatnik ale tez płatnik to sa bardzo intuicyjne programy :))))

    Ale ostatnio powstały program do jpk jest jescze gorszy.
    Brak intuicyjnosci, klikanie 100 razy tych samych rzeczy, nie
    zapamietywanie sciezek do katalogów - to wszystko pryszcz.
    Ale jak zrobisz coś zle w jpk i dostaniesz komunikat co to za błąd to
    dopiero będziesz miał zagwozdkę... Pisali to chyba jacys wyjątkowo dobrze
    opłacani programisci bo jestem pewien ze studenci robiący zaliczenie na
    laborke zrobiliby to zdecydowanie lepiej.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Delikatnie chwytasz, rozchylasz nogi, bierzesz do ust i zaczynasz

  • 17. Data: 2019-01-10 14:03:45
    Od: Kviat

    W dniu 2019-01-10 o 13:43, jureq pisze:

> [...]
    > problemu z odznaczaniem emerytalnego nie miałem bo nie płacę chorobowego.
    > Przy sprawdzaniu protestował na kod 0590,

    Przypuszczam, że z tym zaznaczaniem chorobowego był problem, bo możliwe
    warianty zaznaczania okienek nie były zgodne z kodem 0590.
    No nie mogły być zgodne, skoro zus nie znał kodu 0590... :)

    > ale wysłał bez problemu.

    Poszło ze statusem "Błąd krytyczny"?
    Dziwne, bo nam nie chciało nawet zatwierdzić dokumentu, a bez
    zatwierdzenia, o ile pamiętam, przycisk "wyślij" nie był aktywny.

    > Generowane w systemie potwierdzenie to nie jest typowe UPO znane
    > przykładowo z e-deklaracji w MF. Tu potwierdzają tylko otrzymanie a nie
    > poprawność formalną.

    Hmm... jednak bez weryfikacji i zatwierdzenia po weryfikacji wysłać się
    nie dało. Czyli jakaś tam poprawność jest sprawdzana.

    > Aby sprawdzić czt wszystko poszło dobrze trzeba (po
    > około 2 dniach) obejrzec zakładkę "Dokumenty z ZUS" i tytuł ubezpieczenia
    > w kartotece ubezpieczonych.

    Dzięki. Podpowiem mu żeby sprawdził.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 18. Data: 2019-01-10 14:19:22
    Od: Kviat

    W dniu 2019-01-10 o 14:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik Kviat ...

    > Tak, epłatnik ale tez płatnik to sa bardzo intuicyjne programy :))))

    Aż strach się bać, co tam w środku siedzi :):)

> [...]
    > opłacani programisci bo jestem pewien ze studenci robiący zaliczenie na
    > laborke zrobiliby to zdecydowanie lepiej.

    Ostatnio czytałem artykuł o tej całej "cyfryzacji". Były podane
    przykłady różnych absurdów, nie tylko czysto informatycznych, np. co z
    tego, że ktoś może wysłać elektronicznie jakiś wniosek do urzędu, skoro
    są takie urzędy, że nikt u nich miesiącami nie zagląda do skrzynki
    odbiorczej, a są i takie, które od początku wprowadzenia systemu nie
    zajrzały ani razu...

    Wszyscy wiedzą, że to należałoby zaorać i zrobić porządnie od początku,
    ale się nie da, bo trzeba by było zwracać dotacje z UE.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 19. Data: 2019-01-10 19:00:01
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kviat ...

    > Aż strach się bać, co tam w środku siedzi :):)

    prokom chyba - to nie moze byc nic dobrego :)))))

> [...]
    > skoro są takie urzędy, że nikt u nich miesiącami nie zagląda do
    > skrzynki odbiorczej, a są i takie, które od początku wprowadzenia

    To juz są jakies ewenementy

    > Wszyscy wiedzą, że to należałoby zaorać i zrobić porządnie od
    > początku, ale się nie da, bo trzeba by było zwracać dotacje z UE.

    Wróć - na pewno nei wszystko.
    Przykładowo e-deklaracje - oczywiscie tez wiele im brakuje do
    doskonałosci, zwłaszcza pod wzgledem czytelnosci tego co juz sie wysłało
    ale samo wysyłanie - całkiem ok.

    O wysyłaniu deklaracji pit nawet nie wspominajac - proste potwierdzenie
    kwota, działa z poziomu programów do rozlcizania pita. I jak widac to
    działa. rozlicza sie tak coraz wiecej ludzi własnie dlatego ze jest to w
    miare dobrze zrobione!

    Wiec da sie.

    Ale JPK!? Tragedia.

  • 20. Data: 2019-01-10 19:17:37
    Od: Kviat

    W dniu 2019-01-10 o 19:00, Budzik pisze:
> [...]
    >
    > O wysyłaniu deklaracji pit nawet nie wspominajac - proste potwierdzenie
    > kwota, działa z poziomu programów do rozlcizania pita. I jak widac to

    Tak. Zapewne można znaleźć dobre/działające przykłady.
    W tym artykule autor bardziej zwracał uwagę na sprawy niewidoczne dla
    użytkownika. Notoryczne pady serwerów (zapewne kwestie wydajnościowe,
    albo błędy projektowe - projektant systemu nie ogarnął skali itp.),
    niemożność zalogowania się do systemu przez urzędników, brak komunikacji
    (albo komunikacja wadliwa) między serwerami w wymianie "wewnątrz
    urzędniczej". To chyba ten przypadek co spotkałem przy wysyłaniu ZWUA i
    ZUA do podpisu przez ePUAP.

    Piszę z pamięci, nie chcę zgadywać. Odszukam ten artykuł i podam namiary
    (jak będzie dostępny w sieci, a jak nie będzie, to jeżeli będziesz
    zainteresowany, to zacytuję konkretne przykłady z tego artykułu).

    Pozdrawiam
    Piotr