  • 1. Data: 2009-02-27 09:44:50
    Temat: metoda obliczania podatku - wpolne rozliczanie
    Od: "owp" <o...@g...pl>

    Witam.
    Ponieważ w tym roku pierwszy raz mogę się rozliczyć wspólnie z żoną (ma DG)
    i wychodzą mi duże oszczędności, mam w związku z tym pewne wątpliwości.
    Jak się to wylicza na papierze (bo na razie wyliczałem za pomocą programu) ?
    Czy najpierw sumuje się dochody, a potem odlicza wspólne kwoty wolne,
    ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, czy najpierw odlicza każdy, a potem
    sumuje i dzieli? :-)
    Chodzi mi o to, czy jak np druga osoba ma dochód 0zł, albo stratę, to kwota
    wolna przepada, czy "przechodzi" na małżonka ? A ubezpieczenie ? Bo wtedy
    jest istotne czy w działalności wpisujemy zus co miesiąc, czy tylko w
    rocznym picie...

    Z innej beczki - pracuję w 2 firmach na etat, czy koszty mam wpisać takie
    jakie mi wypisali na pitach, czy takie jak ustawa mówi o 2 miejscach pracy i
    zamieszkaniu w innej miejscowości (ponad 2500) ?
    Jeszcze jedno - czy składka na ub. zdrowotne wpisywana przez pracodawcę na
    pit-11 to jest kwota do odliczenie, czy trzeba sobie wyliczyć te 7,75% ?

    Pozdrawiam
    owp

  • 2. Data: 2009-02-27 10:00:34
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

    Użytkownik "owp" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy najpierw sumuje się dochody, a potem odlicza wspólne kwoty wolne,
    > ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, czy najpierw odlicza każdy, a potem

    Społeczne odlicza kazdy od swoich dochodów, zdrowotne od łącznego podatku.

> [...]
    > wtedy jest istotne czy w działalności wpisujemy zus co miesiąc, czy tylko

    przechodzi

    > Z innej beczki - pracuję w 2 firmach na etat, czy koszty mam wpisać takie
    > jakie mi wypisali na pitach, czy takie jak ustawa mówi o 2 miejscach pracy
    > i zamieszkaniu w innej miejscowości (ponad 2500) ?

    a to juz zalezy co wpisali w pitach. Jezeli pracowałes na dwóch etatach poza
    miejscem zamieszkania to wpisujesz:
    ilość miesięcy pracy w jednej firmie x 139,06 + ilosc miesięcy pracy w
    drugiej firmie x 139,06. jesli wychodzi więcej niz 2502,56 to wpisujesz
    2502,56

    Jeszcze jedno - czy składka na ub. zdrowotne wpisywana przez pracodawcę na
    > pit-11 to jest kwota do odliczenie

    tak

  • 3. Data: 2009-02-27 10:17:00
    Od: "owp" <o...@g...pl>

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

> [...]
    > ilość miesięcy pracy w jednej firmie x 139,06 + ilosc miesięcy pracy w
    > drugiej firmie x 139,06. jesli wychodzi więcej niz 2502,56 to wpisujesz

    Hmm, to jakoś mi inaczej wyliczyli w picie. Czy mam wpisać to co przysłali
    czy 139,06 x miesiące ? Jeden pracodawca tak właśnie wyliczył, a drugi
    nie...

  • 4. Data: 2009-02-27 10:20:33
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

    > Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

    > Hmm, to jakoś mi inaczej wyliczyli w picie. Czy mam wpisać to co przysłali
    > czy 139,06 x miesiące ? Jeden pracodawca tak właśnie wyliczył, a drugi
    > nie...

    Drugi pewnie mnożył przez 111,25 bo "zapomniał" ze dojeżdzasz. Ale
    spokojnie, mozesz to teraz poprawic i wyliczyc koszty jak napisałem
    wczesniej.

  • 5. Data: 2009-02-27 10:50:31
    Od: "owp" <o...@g...pl>

    > Drugi pewnie mnożył przez 111,25 bo "zapomniał" ze dojeżdzasz. Ale
    > spokojnie, mozesz to teraz poprawic i wyliczyc koszty jak napisałem
    > wczesniej.

    Dzięki!

  • 6. Data: 2009-02-27 11:53:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    owp wrote:
> [...]
    > stratę, to
    > kwota wolna przepada, czy "przechodzi" na małżonka ?

    Tak przy okazji pamiętaj, że nie da się rozliczyć straty z działalności
    z dochodami z innego źródła- np z umowy o pracę.