  • 1. Data: 2005-09-07 12:35:49
    Temat: najem
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Witam
    Czy ktoś ma moze doświadczenie w tej kwestii?
    Chodzi o umowę najmu nieruchomości między jednym ze wspólników spółki
    cywilnej a spółką.
    Czy mozna podpisać taką umowę i określić, że czynsz zostanie zapłacony po
    każdych 4-ech latach?
    No powiedzmy czynsz za okres 2005-2008 płatny na koniec 2008? Bo wówczas
    przychód dla oddającego w najem powstałby w momencie zapłaty (czyli dopiero
    na koniec 2008 roku). A co wtedy z kosztami? Czy stałyby się w PKPiR
    (memoriał) kosztem na podstawie umowy najmu (proporcjonalnie do każdego
    roku), czy raczej dokumentem księgowym będzie dopiero potwierdzenie zapłaty,
    a więc kosztem będzie to również dopiero na koniec 2008 roku?
    W piśmie z dnia 27 marca 1997 r. Miniesterstwo Finansów (PO 4/AS-722-90/96
    publ. Serwis Podatkowy 1998/4/19 takie właśnie wyraziło stanowisko w sprawie
    podobnej, choć odnoszącej się do podmiotów (zarówno wynajmujący jak i
    oddający w najem) będących osobami prawnymi i w stosunku do czynszu
    zapłaconego jednorazowo za 5 lat z góry (a nie jak tu - z dołu).

    pozdrawiam
    monika

  • 2. Data: 2005-09-07 21:47:28
    Temat: Re: najem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Sep 2005, Kalina wrote:

    > Witam
    > Czy ktoś ma moze doświadczenie w tej kwestii?
    > Chodzi o umowę najmu nieruchomości między jednym ze wspólników spółki
    > cywilnej a spółką.

    S.C. nie jest osobą.
    Wszystko co jest "w majątku S.C." jest współwłasnością wspólników !
    IMO z tego powodu najem nieruchomości jako takiej jest wykluczony,
    bo każdy ze wspólników ma "cywilne" prawo do jej użytkowania.
    Na pewno nie da się "wynająć samemu sobie" :)
    IMO jeśli jest to nieruchomość we współwłasności i tylko jeden
    ze współwłaścicieli będzie z niej korzystał - to taka umowa
    jak na mój gust nadal nie ma cech najmu.... ale jak toto określić
    mam zgryz, szczególnie jeśli zrzeczenie się przez współwłascicieli
    prawa do użytkowania (bo IMO *tak* trzeba określić powstały stan
    prawny) będzie odpłatne.
    Pieniądze IMHO należałyby się (zarówno podatkowo jak i cywilnie)
    pozostałym wspólnikom - i jak kilka razy było w dyskusjach
    "prasowych" fakt ewentualnego wpisania ich do KPiR nic nie zmieni,
    tj MIMO że z założenia wszystko co jest w KPiR dzieli się proporcjonalnie
    między wspólników (osobno przychody, osobno koszty a NIE dochód !
    - tak stanowi ustawa !) to może mieć miejsce taki stan iż pewne
    "wpisy" do KPiR o charakterze KUP dla niektórych udziałowców
    nie będą KUP - i IMO również dotyczyć to może przychodów.

    Na pewno trzeba bedzie uznać że wydatki na taki lokal nie są KUP !
    (jest zapis w UoPFoOF - poszukaj 'jeśli właściciel nieruchomości'...)

> [...]
    > podobnej, choć odnoszącej się do podmiotów (zarówno wynajmujący jak i

    ...ano właśnie.
    A S.C. osobą NIE JEST i umów NIE ZAWIERA !
    Wszystkie osoby zawarte "w ramach S.C." są zawierane *przez wspólników*
    w oparciu o zapisy działu K.C. p.t. "wielość dłużników lub wierzycieli"
    i tak trzeba na nie patrzeć... a umowa wymaga dwu stron (więc wspólnik
    NIE MOŻE zawrzeć jako osoba trzecia umowy z S.C. w tej częsci która
    przypadałaby na niego samego).

    Dla porządku:
    - nie jestem prawnikiem
    - nie jestem doradcą podatkowym
    To są wywody szarego podatnika :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-09-08 13:31:04
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

> [...]
    >
    > Na pewno trzeba bedzie uznać że wydatki na taki lokal nie są KUP !
    > (jest zapis w UoPFoOF - poszukaj 'jeśli właściciel nieruchomości'...)

    No niee.... to po prostu niemożliwe. I nie mogę znaleźć stosownego punktu.
    Tu zwracam się więc z prośbą
    o podanie konkretnego punktu w ustawie, bo może coś przeoczyłam....
    Tak sobie myslę, ze pewnie taka umowa najmu powinna być podpisana pomiędzy
    jednym wspólnikiem (właścicielem nieruchomości) a drugim (i jesli jest to
    3-cim) wspólnikiem. I wtedy są to kup tylko dla tych wsólników nie będących
    właścicielami. No i należałoby to wtedy jakoś faktycznie ewidencjonować,
    tylko czy wpisywać do kpir? Już nie mam pojęcia !

    A umowa najmu po prostu musi być, bo to w końcu korzystniejsze niż
    "nieodpłatne" (cudzysłów celowo) użyczenie.

    pozdrawiam
    monika

  • 4. Data: 2005-09-10 07:34:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Sep 2005, Kalina wrote:

> [...]
    [...chodzi o pomysł "wynajmu samemu sobie...]

    > No niee.... to po prostu niemożliwe. I nie mogę znaleźć stosownego punktu.

    +++
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby
    lub potrzeby członków rodziny albo [...] nie ustala się wartości
    czynszowej tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane
    z nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    ---
    Lokal będący majątkiem S.C. jest częściową własnością udziałowca
    (on jest współwłaścicielem każdej śrubki i każdego spinacza
    "w majątku firmy" !) to przy próbie osobistego wykorzystania
    owego lokalu (bez względu na formę umowy IMHO zapis "a wydatki
    nie są KUP" pasuje...

> [...]
    > 3-cim) wspólnikiem. I wtedy są to kup tylko dla tych wsólników nie będących

    To byłoby co innego :)
    Jedyne co mi nie pasuje w powyższym - to pojęcie "umowa najmu".
    Współwłaściciel z mocy prawa jest uprawniony do rozporządzania
    nieruchomością, w tym korzystania z niej.
    To co opisujesz IMHO ma postać "odpłatnego zobowiązania się
    pozostałych współwłaścicieli od korzystania przez nich do prawa
    korzystania z nieruchomości".
    No bo jak rozumiem - oni, mając prawo korzystania w tym samym
    stopniu co "ten który będzie używał" na jego rzecz zrzekają
    się z wykonywania własnego prawa, ale z koli "używający" żadnego
    nowego prawa NIE NABYWA !
    On prawo do korzystania z nieruchomości JUŻ MA, więc nie musi
    nic wynajmować...
    Co ująłem nie tak ?

    Przyznaję powyższy zapis może na oko niewiele różnić się od
    najmu (tu i tam pieniądze wpływają do kieszeni pozostałych
    współwłaścicieli) ale przyjęcie że to nie jest najem może
    coś znienacka uprościć lub skomplikować (z jednej strony
    będzie to "przychód z nieruchomości", ale jak jakiś przepis
    odnosi się explicite do "najmu" a nie "przychodu a nieruchomości"
    to tego przypadku by nie dotyczył).

    Zastrzeżenia dotyczące KUP IMO oczywiście pozostają - bo NADAL
    mamy "nieruchomość którą właściciel wykorzystuje na własne
    potrzeby", zapis dotyczy całej nieruchomości (prawda, zapis
    nie wyjaśnie kwestii współwłasności... na to chyba jakaś
    prawnicza debata byłaby potrzebna :]).

    Kolejne pytanie: czy tak rozdysponowany majątek spełnia cel S.C.
    (zapisy z KC), czyli czy powinien być "w majątku S.C."
    To osobna sprawa i widzę przeciwstawne argumenty więc posiedzę cicho
    i poczekam na inne wywody :)

    > No i należałoby to wtedy jakoś faktycznie ewidencjonować,
    > tylko czy wpisywać do kpir? Już nie mam pojęcia !

    "gazetowe" artykuły (pisane przez doradców) odnosiły się co prawda
    do innych przypadków (nie było problemu o którym wyżej - bo
    chodziło AFAIR o koszty) na poważnie rozpatrywały czy nie należy
    wpisywać danej pozycji "w całości" zaś dokonywać korekty poszczególnych
    pozycji (przychody/koszty) po "podzieleniu" wyników z KPiR między
    poszczególnych udziałowców.
    Przypomnę iż zgodnie z ustawą dzieli się przychody i koszty (osobno)
    a nie dochód, więc całkiem sporo logiki (najpierw podzielić, później
    skorygować, na końcu policzyć dochód u każdego osobno) w takim
    "rozliczeniu" było.
    IMHO jednak tej "metody" zastosować się tu nie da :(

    > A umowa najmu po prostu musi być,

    +++
    Art. 65
    § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron
    i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.
    ---

    Napisanie w tytule umowy "najem" nie spowoduje że dana umowa jest
    umową najmu :)
    A IMHO współwłaściciel nie może "nająć" *SWOJEJ* rzeczy.
    Prowadziłoby to do absurdu - będąc właścicielem (współwłaścicielem)
    podlegałby ograniczeniom dotyczącym umowy najmu.
    IMHO (zaznaczam "H") umowa o takim celu to właśnie umow o powstrzymaniu
    się pozostałych współwłaścicieli od korzystania.

    > bo to w końcu korzystniejsze niż
    > "nieodpłatne" (cudzysłów celowo) użyczenie.

    Zauważ co piszę wyżej: współwłaściciel MA PRAWO do korzystania
    "z tego co jego jest" ! Absurdem byłoby żeby nie mógł korzystać
    z czegoś co sam (częsciowo) kupił - zgadza się ?
    I to jego prawo jest *niezależne* od tego czy pozostali współwłaściciele
    samo korzystają czy nie.
    To raz.
    Więc jak ktoś jest współwłaścicielem np. domu, to ma prawo korzystać
    z niego nieodpłatnie - mimo ze pozostali współwłaściciele nie korzystają
    i nic nikomu do tego.
    Z faktu iż inni współwłaściciele TEŻ mają prawo do korzystania nie
    wynika nic ponadto - poza tym że MOGĄ z tego prawa nie korzystać
    (np. zrzec się okresowo i odpłatnie).
    Pasuje ?
    Więc jeśli masz na myśli konieczność określenia CZYNSZU (i uznania
    go za przychód. bo obu stronach zresztą) to IMO mamy do czynienia
    z nieporozumieniem.
    Jeszcze by tylko tego brakowało żebym miał przychód dlatego że np.
    sąsiad (współwłaściciel domu) nie korzystałby ze swojego mieszkania
    (oraz nie użytkował strychu i piwnicy) !!
    Zwróć uwagę iż fakt ujęcia domu (nieruchomości) w majątku S.C.
    w niczym nie zmienia stosunków cywilnych między właścicielami
    w tym zakresie (zmienia w sprawie ograniczeń w rozporządzaniu,
    egzekucji oraz sposobie zaliczenia źródła przychodu - bo na to
    są przepisy szczegółowe dotyczące S.C.).

    A zapisy dotyczące KUP są tak samo zrobione: ktoś korzysta "na własne
    potrzeby" (osobiste) to "wydatki nie są KUP".
    Bez rozdrabniania się ze względu na sposób w jaki wchodzi w korzystanie
    na owe "własne potrzeby"...

    Podejście "no to przyjmijmy że mamy do czynienia z umową między
    korzystającym współwłaścicielem a pozostałymi współwłaścicielami
    o niekorzystanie przez nich" IMHO niezbyt pozwoli na uznanie
    wydatków za KUP - bo to *mógłby być* KUP dla pozostałych wspólników,
    ale przecież on nie został poniesiony "w celu gospodarczym"
    dla którego zawiązana została S.C. :[
    Strach się bać, bo zaczyna wychodzić że dla odmiany KUP nie powinien
    być ujmowany w KPiR a (co najwyżej) być KUP z samej umowy zrzeczenia się
    z prawa korzystania...

    Podsumowując: IMO pomysł używania czegoś co nieopatrznie wpisano
    do majątku S.C. na cele osobiste jednego wspólnika to nie jest
    dobry pomysł jeśli chodzi o zaksięgowanie :]
    Oczywiście jest lepiej niż przy użyczeniu obcej osobie - bo nie
    grozi dwukrotne zaliczenie "czynszu rynkowego" za przychód.
    Ale rozliczania KUP bym się bał.
    Majątek S.C. ma służyć celom spółki, celem zgodnie z K.C. musi być
    cel gospodarczy, cel osobisty wspólnika nim nie jest - z tego
    mi wychodzi że za KUP spółki uznać go nie można.
    A na postawie art. 16 co najmniej wątpliwe jest uznanie go za KUP
    dla pozostałych współwłaścicieli - licząc dochody z osobnej (poza
    S.C.) umowy o powstrzymaniu się z korzystania, jako że wyłączenie
    KUP dotyczy wyraźnie całej nieruchomości (a nie "udziału który
    podlega rozważaniom", choć w razie przeznaczenia "częsci lokalu"
    taki podział ma miejce !!).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-09-12 06:51:53
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

> [...]
    > "w majątku firmy" !) to przy próbie osobistego wykorzystania
    > owego lokalu (bez względu na formę umowy IMHO zapis "a wydatki

    Czy zatem jesli np mieszkam w bloku i płacę czynsz, przeznaczam część lokalu
    na cele działalności gospodarczej (nie wpisując jej do ewidencji środków
    trwałych) to nie mam prawa zaliczyć sobie w koszty proporcjonalnie wartości
    czynszu i podatku od nieruchomosci (ustalonego w podwyzszonej wysokosci?).
    No tak to rozumiem.... Ale powiem szczerze, że urzedy skarbowe (z kontrolami
    włącznie, z którymi poruszałam ten temat, jak najbardziej zezwalają na
    zaliczanie tego w kup).

    A co do kosztów najmu przy umowie spółki - doprawdy nie wiem, co z tym
    zrobić.... Czy tu też nie możnaby wrzucić w koszty podwyższonego w końcu
    podatku od nieruchomosci ? No bo powstaje jakiś absurd w końcu - ktoś kto
    wynajmuje od osoby trzeciej bedzie mógł uznać podatek od nieruchomości za
    koszt, a w przypadku gdy wynajęcie następuje od jednego ze wspólników, to
    juz nie?

    Co z tym zrobić?
    pozdr. monika

  • 6. Data: 2005-09-12 17:38:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Sep 2005, Kalina wrote:

> [...]
    > czynszu i podatku od nieruchomosci (ustalonego w podwyzszonej wysokosci?).

    IHO masz.
    Zdaje się że się trochę zapędziłem w tonie wypowiedzi :) - dlatego
    że z jednej strony jest przepis zakazujący odliczania KUP (z ustawy),
    z drugiej jest pozwolenie na odliczanie wydatków "mieszkaniowych"
    (z rozporządzenia).
    IMO problem jednak pozostaje: niewątpliwie jeśli "osobiste"
    mieszkanie będzie wykorzystywane w DG to przysługuje częsciowe
    odliczenie kosztów (wg. rozporządzenia).
    Ale jeśli mieszkanie jest wpisane do EST jako "firmowe", to co
    najmniej mam wątpliwości: IMO osobiste wykorzystanie takiego lokalu
    (nawet częsciowe !) pozbawia możliwości odliczenia KUP.
    Z chęcią poczytam argumentów przeciwnych popartych przepisem
    uchylającym owo "a wydatki...nie stanowią KUP" :)
    Przepis dotyczšcy amortyzacji (że można zaliczyć w KUP tylkš tę
    częœć lokalu która nie jest wykorzytywana na cele osobiste)
    znam (art. 22f.4). Chodzi o pozostałe wydatki...

    > No tak to rozumiem.... Ale powiem szczerze, że urzedy skarbowe (z kontrolami
    > włącznie, z którymi poruszałam ten temat, jak najbardziej zezwalają na
    > zaliczanie tego w kup).

    Zauważ że jest czym innym (IMO) korzystanie z mieszkania *nie*
    wpisanego do majątku DG w celu DG (jest przepis pozwalający
    zaliczyć część wydatków w KUP na podstawie DW) a czym innym
    wykorzystywanie "firmowego" mieszkania - wydatki na które
    *z zasady* są KUP ! - do celów osobistych.

    Bo przy nieruchomości (lokalu) stanowiącego majątek przeznaczony
    do w celu zarobkowego ale wykorzystywanej (wbrew przeznaczeniu)
    w celu osobistym powoduje podpadnięcie pod przepis "a wydatki
    nie są KUP"...
    Zaznaczam że to stanowisko szarego podatnika.
    Ale jak te przepisy sobie czytam... to tak mi wychodzi :]

> [...]
    > koszt, a w przypadku gdy wynajęcie następuje od jednego ze wspólników, to

    IMHO uparłaś się na ten "wynajem".
    A moim zdaniem nie da się "wynająć samemu sobie" i już.
    Współwłaściciel nie jest najemcą ! - jak pisałem, na mój gust mamy
    co najwyżej do czynienia z umową zrzeczenia się pozostałych współ-
    właścicieli z korzystania.

    > Co z tym zrobić?

    Nie mam pojęcia :(
    Aż tak dobry nie jestem :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-09-12 20:17:48
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    moim zdaniem art. 16.2 mówiący, że ... nie są KUP dotyczy po prostu tego, że
    jesli nie oszacowuję sobie przychodu, to nie mogę mieć kup (ale dotyczących
    przychodu tego właśnie). Coś na kształt najmu (mam przychód, to jesli nie
    przerzucam opłat na wynajmujących, mogę sobie wpisać w kup wydatki na
    energię, podatek od nieruchomości itd). A tu sprawa prosta - nie mam
    przychodu z NAJMU (OSZACOWANIA), nie mam kosztów NAJMU (OSZACOWANIA), a więc
    wynik jest na zero. Natomiast nie ma to nic wspólnego z działalnością
    gospodarczą - tu w kup mogę wpisywać wydatki proporcjonalnie do zajmowanej
    powierzchni, bo są to kup związane z przychodem z działalności.

    to moja opinia

    pozdr. monika

  • 8. Data: 2005-09-12 21:25:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > gospodarczą - tu w kup mogę wpisywać wydatki proporcjonalnie do zajmowanej
    > powierzchni, bo są to kup związane z przychodem z działalności.

    ...co do wiadomości przyjmuję :)
    Skoro to grupa dyskusyjna niczym dziwnym nie są odmienne stanowiska.
    A w końcu stanowiska podatników między sobą oraz np. USów czasami
    się różnią, bo nie ekscytowalibyśmy się uzasadnieniami apelacji do NSA :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-09-13 07:01:53
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > A w końcu stanowiska podatników między sobą oraz np. USów czasami
    > się różnią, bo nie ekscytowalibyśmy się uzasadnieniami apelacji do NSA :)

    Artykuł z Gazety Podatkowej
    Dotyczy nieodpłatnego używania ale zawsze jakiś głos jest.

    Wspólnik dwuosobowej spółki cywilnej użycza spółce do nieodpłatnego
    używania nieruchomość, która jest jego majątkiem własnym, w celu
    prowadzenia działalności gospodarczej. Czy powstanie przychód z tytułu
    nieodpłatnych świadczeń jeżeli wspólnicy należą do I grupy podatkowej w
    rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn?

    "(...) Podstawę prawną do używania przez Spółkę cywilną nieruchomości
    stanowi umowa użyczenia. Jest to umowa cywilnoprawna, uregulowana
    przepisami art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks
    cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.), której istota polega na tym, że
    użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub
    nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

    Z przytoczonej definicji wynika, że przedmiotem wskazanej umowy mogą być
    zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomości, a jej istotną cechą jest
    nieodpłatny charakter.

    Na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
    od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) zwanej
    dalej ustawą o podatku dochodowym, zawarcie umowy użyczenia
    nieruchomości może powodować określone konsekwencje podatkowe dla
    użyczającego oraz użytkującego, pomimo nieodpłatnego charakteru tej
    umowy. Sytuacja prawnopodatkowa stron umowy użyczenia jest zróżnicowana
    i regulują ją odmienne przepisy cytowanej ustawy.

    Problematykę przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej
    reguluje art. 14 ustawy o podatku dochodowym, który w ust. 2 pkt 8
    stanowi, że przychodem z tej działalności jest wartość otrzymanych
    świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń obliczonych zgodnie
    z art. 11 ust. 2-2b, z wyjątkiem otrzymanych od osób zaliczonych do I i
    II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn.

    Stosownie do treści art. 11 ust. 2a pkt 3 cytowanej ustawy, jeżeli
    przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - wartość
    pieniężną nieodpłatnego świadczenia ustala się wg równowartości czynszu,
    jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub
    budynku. Natomiast, jeżeli przedmiotem umowy użyczenia jest inna
    nieruchomość, wartość świadczenia należy ustalić na podstawie cen
    rynkowych, stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy
    lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności
    ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

    W świetle powyższych przepisów nieodpłatne korzystanie przez
    przedsiębiorcę z nieruchomości stanowi przysporzenie majątkowe,
    zaliczane przez ustawodawcę do tzw. nieodpłatnych świadczeń,
    zwiększających przychody podlegające opodatkowaniu.

    Powołana wyżej ustawa o podatku dochodowym nie definiuje jednak pojęcia
    "nieodpłatnych świadczeń". W orzecznictwie sądowym dominuje pogląd, że w
    ich zakres wchodzą takie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne,
    których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub
    których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub
    inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątkowe innej osobie, mające
    konkretny wymiar finansowy.

    W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym spółki osobowe, do
    których należy spółka cywilna, nie są podatnikami tego podatku, lecz
    osoby fizyczne będące wspólnikami takich spółek.

    Również na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o
    swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1807 ze zm.) za
    przedsiębiorców uznaje się wspólników spółki cywilnej w zakresie
    wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

    W świetle powyższego, przy ustaleniu przychodu z tytułu nieodpłatnych
    świadczeń należy uwzględnić relację tych osób z podmiotem, oddającym
    nieruchomość do nieodpłatnego używania.

    Jak wskazano wyżej, obowiązek ustalenia przychodu z powyższego tytułu
    nie dotyczy tego przedsiębiorcy, który zawarł umowę nieodpłatnego
    korzystania z nieruchomości z osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej.
    Na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o
    podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 ze
    zm.) - zstępni (syn w stosunku do ojca) są zaliczani do wskazanej grupy
    podatkowej.

    Zatem po stronie ojca jako wspólnika spółki cywilnej nie powstanie
    obowiązek ustalenia przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń (art. 14
    ust. 2 pkt 8 cytowanej ustawy).

    Również obowiązek ten nie wystąpi po stronie świadczącego wspólnika,
    ponieważ w takim przypadku nie można mówić o uzyskaniu przez tego
    wspólnika przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, gdyż spółka nie
    jest podatnikiem podatku dochodowego, a wspólnik w sensie podatkowym
    świadczyłby samemu sobie."

    (odpowiedź Urzędu Skarbowego w Skierniewicach z dnia 20 czerwca 2005 r.,
    nr US.E/33/10/2005)

    Gazeta Podatkowa nr 72/(174) z dn. 2005-09-08, strona 2

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 10. Data: 2005-09-13 19:37:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Sep 2005, Andrzej Smereka wrote:

    > Zatem po stronie ojca jako wspólnika spółki cywilnej

    ...a tu mamy jeden poziom komplikacji więcej :) - przychodu nie
    ma bo jest zwolnienie. Obcej osobie tak by "na suchu" mogło nie ujść.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)