  • 1. Data: 2011-03-10 19:55:23
    Temat: netto + vat = okrągłe brutto
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie,
    mam następujący problem:

    Chciałbym żeby cena brutto jaką płaci klient za towar była "okrągła". Ustaliłem
    sobie że będzie to 640 PLN

    Wystawiając fakturę muszę na niej m in. podać: netto, vat oraz brutto,

    Dla mnie punktem wyjścia jest owe brutto, zaś VAT i netto wyliczam.

    Gdybym mógł pozwolić sobie na fakturze na dowolną precyzję zapisu liczb, to 640
    uzyskałbym poprzez:

    640 = 520,325203252033[netto] + 119,674796747967[vat]

    Na fakturze jednak nie mogę pozwolić sobie na taką precyzję. Musze zaokrąglać.
    Będę zaokrąglał kwoty do dwóch miejsc po przecinku.

    No i zaczynają się schody...

    Wówczas mam do wyboru:

    639,99 = 520,32 + 119,67
    lub:
    640,01 = 520,33 + 119,68

    zatem: nie jestem w'stanie znaleźć kwoty netto (z dokładnością do 2 msc. po
    przecinku), dla której uzyskał bym kwotę brutto równie 640.00 (również
    ewentualnie zaokrąglając wynik dodawania netto + vat)

    Pytania:

    1. Czy jeśli troszkę nagnę matematykę i policzę VAT odrobinę większy niż
    powinienem - czyli że zamiast VATu 119,67 podam 119,68 , to czy coś się złego
    stanie ?

    Wówczas równanie da po obu stronach okrąglutkie 640, tylko że podatek będzie
    wyższy o 1 grosz. (w stosunku do {119 z hakiem} złotych)

    Czy US/kontrola może się do tego przyczepić i może walnąć kiedyś jakąś karą..?

    I pytanie ogólne - na ile US jest tolerancyjny przy zaokrągleniach ? Czy ścigają
    takie "zbrodnie" ?

    2. Jeśli jest to nie do przeskoczenia - i trzeba zdecydować się na jeden z
    "nieokrągłych" wariantów, to czy będzie ok, jeśli klient w sklepie internetowym
    zapłaci jednak okrągłe 640 zł, a na fakturze zobaczy 640,01 albo 639,99 ?

    Dzięki za pomoc,
    Pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2011-03-10 20:08:28
    Temat: Re: netto + vat = okrągłe brutto
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michał,

    Thursday, March 10, 2011, 8:55:23 PM, you wrote:

> [...]
    > Na fakturze jednak nie mogę pozwolić sobie na taką precyzję. Musze zaokrąglać.
    > Będę zaokrąglał kwoty do dwóch miejsc po przecinku.

    A dlaczego nie 520,33 + 119,67?

    [...]

    > I pytanie ogólne - na ile US jest tolerancyjny przy zaokrągleniach ? Czy ścigają
    > takie "zbrodnie" ?

    US nic Ci nie zrobi, jeśli konsekwentnie będziesz liczył VAT jedną
    metodą. Nieważne czy od netto, czy od brutto - obie metody są
    dopuszczalne. W metodzie liczenia od netto nie da się uzyskac dowolnej
    kwoty brutto, w metodzie od brutto nie stanowi to problemu ale liczenie
    jest trudniejsze:

    podatek = round(brutto * stawka/(100+stawka), 2)
    netto = brutto - podatek

    I tak w miesięcznej deklaracji kwotę podatku zaokragla się do złotówki i
    takie groszowe odchyłki giną.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-03-10 21:32:49
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl>

    > A dlaczego nie 520,33 + 119,67?

    vat naliczony z kwoty 520,33 to 119,6759
    Po zaokrągleniu do drugiego miejsca po przecinku daje 119,68

    [licząc oczywiście vat na podstawie netto]

> [...]

    > jest trudniejsze:

    > podatek = round(brutto * stawka/(100+stawka), 2)

    Takiego wariantu nie brałem pod uwagę, ale wydaje się być w moim przypadku
    najrozsądniejszy. Nie wiem jednak czy "tak wolno" - tzn robić reverse
    engineering :-) na tych kwotach. Bo jak widać nie jest to to samo :-)
    Czy ustawa przewiduje taką możliwość czy też jest to niepisane prawo/obyczaj ?

    Czyli pytanie jest takie: czy urzędnik skarbowy będzie również stosował tę
    metodę przy sprawdzaniu poprawności kwot. Bo jeśli ustawa nakazuje mu wziąć
    netto, policzyć vat , a potem zesumować,... to będziemy w punkcie wyjścia :-)

    Dzięki,
    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2011-03-10 21:48:27
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > vat naliczony z kwoty 520,33 to 119,6759
    > Po zaokrągleniu do drugiego miejsca po przecinku daje 119,68

    Jesli liczysz metoda od brutto, to nie ma to zadnego znaczenia.

> [...]
    > wziąć
    > netto, policzyć vat , a potem zesumować,... to będziemy w punkcie wyjścia

    A czytales chociaz kiedykolwiek te ustawe?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-03-10 21:57:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michał,

    Thursday, March 10, 2011, 10:32:49 PM, you wrote:

    > vat naliczony z kwoty 520,33 to 119,6759
    > Po zaokrągleniu do drugiego miejsca po przecinku daje 119,68
    > [licząc oczywiście vat na podstawie netto]

    A ktoś Cię zmusza do liczenia od netto?

> [...]
    > Czy ustawa przewiduje taką możliwość czy też jest to niepisane prawo/obyczaj ?

    A zadałeś sobie trud przejrzenia choć pobieżnie ustawy?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-03-10 22:05:29
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    SDD pisze:

    > A czytales chociaz kiedykolwiek te ustawe?

    W tym wypadku chyba lepiej będzie zajrzeć do rozporządzenia o
    wystawianiu faktur i czymś ta jeszcze :)
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 7. Data: 2011-03-10 22:12:39
    Od: "Pendrive" <s...@o...pl>

    >US nic Ci nie zrobi, jeśli konsekwentnie będziesz liczył VAT jedną
    >metodą.

    a to nie mozna wystawiac faktur od cen netto dla firm a od cen brutto dla
    zwyklych klientow ?

    P.

  • 8. Data: 2011-03-10 22:58:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Pendrive,

    Thursday, March 10, 2011, 11:12:39 PM, you wrote:

    > a to nie mozna wystawiac faktur od cen netto dla firm a od cen brutto dla
    > zwyklych klientow ?

    Na pewno trzeba od brutta dla osób fizycznych nieprowadzących
    działalności, gdy ma się kasę fiskalną.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-03-11 07:36:16
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > A zadałeś sobie trud przejrzenia choć pobieżnie ustawy?

    To ja się zlituję - metoda liczenia od brutto, kiedy z brutto wyliczamy
    podatek a netto jest różnicą brutto i podatku to jest PODSTAWOWA
    technika liczenia VAT :-)

    Oczywiście dopuszczalne są inne metody.
    Podstawowa zasada - kwoty muszą być zaokrąglone do 2 miejsc po przecinku
    czyli pełnych groszy (te kwoty reprezentują wartości pieniężne, a nie ma
    mniejszej jednostki monetarnej niż grosz) oraz netto + VAT musi być
    ZAWSZE równe brutto.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2011-03-11 11:30:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Mar 2011, ajt wrote:

    > W tym wypadku chyba lepiej będzie zajrzeć do rozporządzenia o wystawianiu
    > faktur i czymś ta jeszcze :)

    Nie, bo rozporządzenie nie może być sprzeczne z ustawą.
    A to, że akurat minister nie rozminął się z obowiazkiem ustawowym [1]
    i przewidział możliwość "liczenia od brutto" to miło z jego strony.
    Ale nie zmienia faktu, że "postać kanoniczna" zdefiniowana *w ustawie*
    od VAT to właśnie liczenie "od brutto" :)

    [1] taka drobna złośliwość pod adresem rozporządzenia o KPiR,
    zawierającego zapis o kosztach które mogą być dokumentowane
    w inny sposób "tylko w przypadku" (po czym jest lista zamknięta,
    na której nie ma całkiem wielu prawidłowych dokumentów, od
    rozliczenia różnic kursowych zaczynając).

    pzdr, Gtofryd