  • 1. Data: 2005-07-12 11:09:48
    Temat: nieopodatkowane darowizny i inne
    Od: <t...@g...pl>

    Witam.
    I od razu na wstępie proszę o wyrozumiałość, że znowu poruszam stary temat.
    Starała się sama znalezc odpowiedzi (archiwum, google) - no i trochę się
    dowiedziałam, jednak nadal nie bardzo to wszystko jest dla mnie jasne.
    Czy ktos z szanownych grupowiczów podpowiedziałby mi co zrobić w nastepującej
    sytuacji:
    kupuję mieszkanie na rynku wtórnym - za 165 tys. (biorę kredyt na 95 ) -
    czyli zostaje do udowodnienia 70 tys. plus jakies opłaty ok. 10..
    no i teraz tak.. mama jest za granicą , tata nie zyje (od 3 lat), męża mam -
    cudzoziemca
    czy mogę coś z tymi darowiznami zadziałać??? i jak??
    a poza tym przez ostatnie 5 lat pracuję , akle zameldowana cały czas jestem w
    domu rodziców - czy będę mogła utrzymywac ze większośc mojego wynagrodzenia
    odkladałam na mieszkanie właśnie?? i czy mi uwierza jak pracuje w Warszawie
    a zameldowana jestem 130 km stad , że dojezdzałam do pracy i mieszkałam z
    rodziną??
    Chciałabym uniknąc sytuacji ze US mnie "stłamsi" i jeszcze karę będe musiała
    zapłacić..
    Będe bardzo wdzęczna za pomoc..
    Pozdrawiam
    Tanna

  • 2. Data: 2005-07-12 12:34:06
    Temat: Re: nieopodatkowane darowizny i inne
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    t...@g...pl wrote:
    > Chciałabym uniknąc sytuacji ze US mnie "stłamsi" i jeszcze karę będe musiała
    > zapłacić..
    szukaj postów ze stycznia i lutego temat już był nawet z konkretnymi
    liczbami.

  • 3. Data: 2005-07-12 13:06:55
    Od: "Anna Kowalska" <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > szukaj postów ze stycznia i lutego temat już był nawet z konkretnymi
    > liczbami.

    Ale szukalam...przeczytałam wszystkie posty na tej grupie dotyczącego tego
    tematu, ale nadal nie wszystko jest dla mnie jasne ...
    np. czy mogę te umowy darowizny przedstawiać z wsteczną datą??? ( np. umowa
    z tatą który nie zyje od 3 lat) - czy miałam obowiązek zgłaszania ich do US w
    momencie ich podpisywania???

    to samo z mamą - przeciez nie ma jej w kraju i długo nie będzie

    a z tymi sumami i od kogo to juz w ogole dla mnie czarna rozpacz:)
    jaka to jest ta suma: 19 z kawałkiem od wszystkich członków rodziny sumarum
    ma być raz na 5 lat, czy inaczej??

    jak ktoś byłby na tyle miły żeby mi to wyjaśnić, to "padnę do nóżek" z
    wdzięcznośći:)
    Tanna

  • 4. Data: 2005-07-12 13:26:35
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Anna Kowalska wrote:
    > np. czy mogę te umowy darowizny przedstawiać z wsteczną datą??? ( np. umowa
    > z tatą który nie zyje od 3 lat) - czy miałam obowiązek zgłaszania ich do US w
    > momencie ich podpisywania???

    obowiązku zgłaszania do US nie było jeżeli kwota darowizny nie
    przekraczała kwoty zwolnionej od podatku czyli 9637 zł (mogło być parę
    złotych mniej 3 lata temu poszukaj).

    a darowizna faktycznie miała miejsce? masz taką umowę sprzed 3 la?, czy
    pytasz się mnie czy fałszowanie podpisu ojca jest przestępstwem?

    > to samo z mamą - przeciez nie ma jej w kraju i długo nie będzie

    no to uwiarygodnij jakoś, że przed kupnem mieszkania miałyście się
    szansę spotkać. A najlepiej to niech ci poprostu fizycznie te pieniądze
    przeleje z zagranicy prze bank.
    Nikt jej się pytał nie będzie skąd miała.
    Po prostu jej je zawieź i niech ci wpłaci.
    Byle na twoim koncie nie było widać, że nagle z konta wypłaciłaś dużo kwotę.

    A co z tym mężem.
    Nie ma oszczędności za granicą?
    Mieszka w Polsce? rozlicza się z podatków w Polsce?
    Mieszkanie przecież będzie wspólne.

    > a z tymi sumami i od kogo to juz w ogole dla mnie czarna rozpacz:)
    > jaka to jest ta suma: 19 z kawałkiem od wszystkich członków rodziny sumarum
    > ma być raz na 5 lat, czy inaczej??

    to działa tak:

    dostajesz w dniu dzisiejszym darowizne na kwotę X.
    Sumujesz wszystkie darowizny od danej osoby z ostatnich 5 lat łącznie z
    tą na kwotę X i patrzysz czy nie przekroczyłaś kwoty zwolnionej, jak nie
    to koniec sprawy. Jak tak to od nadwyżki płacisz podatek.
    Jeżeli jutro znowu dostaniesz od tej osoby darowiznę na kwotę Y to
    dodasz ją do tego co ta osoba w ostatnich 5 latach dała. Od nadwyżli
    obliczasz podatek i odejmujesz podatek który już zapłaciłaś wcześniej.
    Różnicę dopłacasz.

    Rodzice (generalnie każdy z I grupy podatkowej) może ci podarować 9637
    zł bez podatku.
    Zakładając, że tata dał ci już to 3 lata temu, mama może ci dać teraz.

    Dodatkowo jeżeli oświadczysz, że kowtę darowizny przeznaczysz na cele
    mieszkaniowe to mama może dać ci dodatkowe 9637 zł.
    Dodatkowo mama może ci pożyczyć (pamiętaj, że jakoś trzeba pokazać
    potem, że się oddało) dodatkowe 9637 zł, które też nie trzeba
    rejestrować w US.
    to już masz 40000 zł w darowiznach bez rejestrowania tego gdziekolwiek.
    Czy udowodnienie, że z pensji przez te lata pracy byłaś w stanie odłozyć
    30 tyś to duzy problem?
    Najlepiej, żeby to było widać na koncie.
    Jak nie to szukaj dalszej rodziny, która tez może ci darować bez
    podatku, ale już mniejsze kwoty.

    Muszę znikać