  • 1. Data: 2005-08-08 09:36:31
    Temat: niezaplacona jedna skl chorobowa - co z tym zrobic? (ZUS)
    Od: "Kathon" <k...@p...onet.pl>

    Nie potrafilem na grupie znalezc podobnej sytuacji jak moja, a nie mam sie juz
    kogo poradzic (poza chyba samym ZUSem...).
    Otoz prowadze dzialalnosc gospodarcza (innymi slowy tak popularne teraz
    samozatrudnienie). Moj "pracodawca" przelewy robi w roznych terminach, nie
    zawsze do 10 kazdego miesiaca, wiec mimo, ze placilem skladke chorobowa, to
    przez zwloke (pare razy po 1-2 dni) teoretycznie jest ona nieaktualna. W takim
    razie, za porada mojej ksiegowej za ostatni miesiac (dokladnie czerwiec,
    zaplacony w lipcu) wyrejestrowalem sie wogole z tej skladki. I pech chcial, ze
    tydzien temu (jeszcze lipiec) mialem wypadek (przy pracy, ale ZUS pewnie tego
    nie uzna - tak juz slyszalem) i mam zwolnienie prawie do konca sierpnia.
    I teraz moje pytanie - slyszalem, ze mimo wyrejestrowania sie z placenia tej
    skladki, moge do niej "wrocic", zaplacic ja za czerwiec (i teraz lipiec),
    uregulowac zadluzenie z tytulu odsetek za te pare dni zwloki i dostac normalne
    swiadczenia chorobowe.
    Moja ksiegowa twierdzi, ze to absolutnie niemozliwe, ze wstecz nic nie dziala i
    moge zapomniec o chorobowym.
    BHPowiec w moim zakladzie pracy i pare zyczliwych osob twierdzi cos wrecz
    przeciwnego.
    Jak to w takim razie? I co mialbym zrobic - jakies podanie do ZUSu, ze chce
    mimo wszystko zaplacic ta skladke za czerwiec i lipiec? Bo wychodzi na to, ze
    nie dostane chorobowego, swiadczyc uslug nie moge, a za sierpien bede musial
    caly ZUS zaplacic... i nie wiem z czego.

    Dziekuje z gory za pomoc.

  • 2. Data: 2005-08-08 18:49:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Aug 2005, Kathon wrote:
    [...]
    > Moja ksiegowa twierdzi, ze to absolutnie niemozliwe, ze wstecz nic nie
    > dziala i moge zapomniec o chorobowym.

    IMHO - z ustawy o SUS:
    +++
    Art. 14.
    2. Ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz chorobowe, o których
    mowa w ust. 1, ustają:
    2) od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego, za który nie opłacono
    w terminie składki należnej na to ubezpieczenie - w przypadku osób
    prowadzących pozarolniczą działalność i osób z nimi współpracujących,
    duchownych oraz osób wymienionych w art. 7 i 10; w uzasadnionych
    przypadkach Zakład, na wniosek ubezpieczonego, może wyrazić zgodę
    na opłacenie składki po terminie, z zastrzeżeniem ust. 2a,
    3) od dnia ustania tytułu podlegania tym ubezpieczeniom.
    ---

    Nie sądzę aby dobrowolną rezygnację z ubezpieczenia chorobowego
    ZUS uznał za "uzasadniony przypadek" do czegokolwiek...

    > BHPowiec w moim zakladzie pracy i pare zyczliwych osob twierdzi cos wrecz
    > przeciwnego.

    Hm... niech podają podstawę prawną.

    > nie dostane chorobowego, swiadczyc uslug nie moge, a za sierpien bede musial
    > caly ZUS zaplacic... i nie wiem z czego.

    No tak, chorobowe to przede wszystkim "ubezpieczenie od niepłacenia
    ZUSu w razie choroby" :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)