  • 1. Data: 2002-05-09 14:26:06
    Temat: nowe przepisy leasingowe
    Od: "RAFI" <r...@a...com.pl>

    Mam zamiar wziac auto w leasing ale ostatno dowiedzialem sie ze po
    zakonczeniu leasingu osoba trzecia bedzie mogla wykupic pojazd tylko po
    cenie rynkowej. Czy to prawda?

  • 2. Data: 2002-05-09 20:43:33
    Temat: Re: nowe przepisy leasingowe
    Od: "piotr" <n...@w...pl>

    Witam !!!

    Osoba trzecia będzie mogła kupić samochód po cenie rynkowej ( jeśli w ogóle
    będzie mogła) natomiast Ty będziesz mógł albo nawet musiał wykupić samochód
    bezpośrednio na firmę.

    Pozdr
    Piotr
    Użytkownik RAFI <r...@a...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abe11h$f1e$...@z...polsl.gliwice.pl...

  • 3. Data: 2002-05-09 21:04:40
    Od: "Sebastian Charlak" <s...@p...onet.pl>

    Od kiedy obowiązują takie przepisy. Gdzie można o nich przeczytać ?

  • 4. Data: 2002-05-10 05:50:46
    Od: "RAFI" <r...@a...com.pl>

    > Od kiedy obowiązują takie przepisy. Gdzie można o nich przeczytać ?

    Nie mam pojecia to tylko luzna informacja ktora zaslyszalem zadnych
    szczegolow dlatego pytam

  • 5. Data: 2002-05-10 05:54:37
    Od: "RAFI" <r...@a...com.pl>

> [...]

    ogóle
    > będzie mogła) natomiast Ty będziesz mógł albo nawet musiał wykupić

    O!!!
    Czyli bede musial potraktowac to jako co? Zakup samochodu? Jakie podatki
    itp. Co z ewentualna odsprzedarza? Sprawa sie komplikuje chyba trzeba bedzie
    sie nad tym bardziej zasanowic. A wszystko bylo takie proste:):)

  • 6. Data: 2002-05-10 07:19:29
    Od: "__GABRIEL" <g...@p...onet.pl>

    poczytaj: http://infor.pl/dane/index.html?tresc=samochod&right
    =3

    Leasing i wynajem długoterminowy samochodów

    Jednym ze sposobów racjonalizacji kosztów związanych z użytkowaniem
    samochodów jest wynajem długoterminowy, który pozwala na dokładne
    zaplanowanie wydatków związanych z używaniem pojazdów. Ten rodzaj usług
    zdobywa coraz większą liczbę zwolenników. Niesłabnącą popularnością cieszy
    się także "klasyczny" leasing.

    Leasing

    Jednym z popularniejszych sposobów korzystania z samochodów w ramach
    działalności gospodarczej jest umowa leasingu. Odpowiednie przepisy
    dotyczące tej umowy zawarte zostały w kodeksie cywilnym. Zgodnie z nimi,
    leasing to umowa, w ramach której finansujący (leasingodawca) zobowiązuje
    się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz, np.
    samochód, od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i
    oddać tę rzecz do używania leasingobiorcy przez czas oznaczony, a
    korzystający (leasingobiorca) zobowiązuje się zapłacić finansującemu w
    uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie nabycia
    rzeczy (art. 7091 k.c.).

    Podstawowym obowiązkiem leasingobiorcy jest opłacanie w terminie rat
    leasingowych, natomiast podstawowym obowiązkiem leasingodawcy jest zakup
    przedmiotu leasingu i przekazanie go do używania leasingobiorcy. Umowy
    leasingowe zobowiązują leasingobiorcę do terminowego odbioru przedmiotu
    leasingu. Nieodebranie przedmiotu leasingu, tak jak przewiduje to przepis
    kodeksu cywilnego, nie zwalnia z obowiązku uiszczenia rat leasingowych. Z
    nieterminowym odbiorem np. leasingowanego samochodu może się wiązać
    wypowiedzenie umowy leasingowej. Inny przepis k.c. (art. 7094) potwierdza
    uprawnienia leasingobiorcy do otrzymania przedmiotu leasingu w takim stanie,
    w jakim nabyła go firma leasingowa, co oznaczać ma w konsekwencji oddanie
    przedmiotu leasingu w stanie umożliwiającym użytkowanie go w sposób
    przewidziany w umowie. Ponadto firma leasingowa ma obowiązek, zgodnie z
    powołanym przepisem kodeksu cywilnego, wydać leasingobiorcy odpis dokumentu
    potwierdzającego nabycie przedmiotu leasingu oraz odpis innych dokumentów
    związanych z tą transakcją, w tym dokument gwarancji co do jakość przedmiotu
    leasingu wydany np. przez producenta.

    Leasingobiorca ponosi całkowitą odpowiedzialność za wybór przedmiotu, który
    ma być leasingowany. Firmy leasingowe nie ponoszą z reguły żadnej
    odpowiedzialności za nieterminowe dostarczenie sprzętu przez dostawcę.
    Takiej sytuacji nie zmienia fakt, że niektóre z tych firm pomagają w wyborze
    np. samochodu, który ma być leasingowany, czy nawet uczestniczą w
    negocjacjach z dostawcą. Odmiennie ta kwestia może być uregulowana jedynie w
    przypadku, gdy leasingodawca jest równocześnie producentem lub dostawcą
    samochodu. Obowiązek ubezpieczenia np. leasingowanego samochodu spoczywa
    przeważnie na leasingobiorcy. Najkorzystniejsza dla leasingobiorcy jest
    sytuacja, gdy firma leasingowa sama ubezpiecza przedmiot umowy. Praktyka
    taka znacznie upraszcza procedurę towarzyszącą zawarciu umowy leasingowej.
    Leasingobiorca obowiązany jest utrzymywać przedmiot leasingu w należytym
    stanie, co w przypadku samochodów oznacza odpowiednią konserwację i
    dokonywanie napraw np. w autoryzowanych serwisach.

    Jak już wspomniałem, wraz z przekazaniem przez leasingodawcę przedmiotu
    leasingu zostają przekazane dokumenty związane z nabyciem przedmiotu
    leasingu, w tym dokument gwarancji. Tym samym firma leasingowa przelewa
    wszelkie prawa z tytułu roszczeń co do jakości przedmiotu leasingu względem
    dostawcy, np. samochody na leasingobiorcę. Potwierdza to art. 7098 k.c.,
    zgodnie z którym leasingodawca nie odpowiada wobec leasingobiorcy za wady
    rzeczy, chyba że wady te powstały na skutek okoliczności, za które firma
    leasingowa ponosi odpowiedzialność. Wykonanie przez leasingobiorcę np.
    uprawnień gwarancyjnych nie wpływa na jego obowiązki wynikające z umowy
    leasingu, tzn. nie zwalnia go z obowiązku terminowego uiszczania rat
    leasingowych.

    Firmy leasingowe mogą zastrzegać sobie prawo do kontroli właściwego
    korzystania z przedmiotu leasingu. Czyli np. czy samochód, który ma służyć w
    działalności gospodarczej, nie jest używany np. jako samochód startujący w
    amatorskich rajdach samochodowych. Kontrola ta nie powinna jednak utrudniać
    używania samochodu zgodnie z jego przeznaczeniem gospodarczym.

    Gdy leasingobiorca zwleka z zapłatą co najmniej jednej raty, to firma
    leasingowa powinna wyznaczyć korzystającemu odpowiedni dodatkowy termin do
    zapłaty. Dopiero w sytuacja bezskutecznego upływu tego dodatkowego terminu
    umowa leasingu może być wypowiedziana ze skutkiem natychmiastowym.
    Oczywiście strony będą mogły ustalić same termin wypowiedzenia w przypadku
    opóźnienia w zapłacie raty leasingowej, ale postanowienia mniej korzystne
    dla leasingobiorcy od tych określonych w kodeksie cywilnym są nieważne.

    W razie wypowiedzenia przez firmę leasingową umowy na skutek okoliczności,
    za które odpowiedzialność ponosi leasingobiorca, może on być zobowiązany do
    natychmiastowego zapłacenia wszystkich przewidzianych w umowie, a
    niezapłaconych rat, pomniejszonych o korzyści, jakie firma leasingowa
    uzyskała wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i rozwiązania umowy
    leasingu. Gdy w umowie przewidziano możliwość nabycia np. samochodu po
    zakończeniu umowy leasingowej, to leasingobiorca może żądać przeniesienia
    własności przedmiotu leasingu w terminie miesiąca od upływu terminu
    zakończenia umowy leasingowej. Strony mogą ustalić inny termin przeniesienia
    własności przedmiotu leasingu, a przytoczony odpowiedni przepis k.c. stanowi
    zabezpieczenie dla leasingobiorcy na wypadek, gdy przy podpisywaniu umowy
    leasingu przewidziano możliwość przeniesienia na niego własności
    leasingowanego samochodu, ale nie określono dokładnie, kiedy ma to nastąpić.

    Wynajem długoterminowy samochodów

    Obok dotychczasowych sposobów na pozyskanie samochodów niezbędnych do
    prowadzenia przedsiębiorstwa, takich jak kredyt czy leasing, na uwagę
    zasługuje usługa występująca pod nazwą wynajmu długoterminowego. Wynajem
    długoterminowy samochodów łączy ze sobą element finansowania znany np. z
    umów leasingowych, z czym łączą się analogiczne korzyści podatkowe, oraz
    świadczenie usług serwisowych pojazdów i zarządzanie parkiem samochodów.
    Właśnie ze względu na sposób świadczenia usług serwisowych i usługę
    polegającą na zarządzaniu flotą pojazdów, tą częścią oferty wynajmu
    długoterminowego mogą zainteresować się również firmy nabywające pojazdy np.
    za gotówkę. Można zawrzeć umowę tylko na serwis i zarządzanie parkiem
    samochodów. Usługę wynajmu długoterminowego oferuje na polskim rynku już
    kilka firm, m.in. Multifleet Partners, Arval, Debis. Usługa, o której mowa,
    funkcjonuje w naszym kraju w oparciu o sprawdzone wzorce z Europy
    Zachodniej.

    Dzięki wynajmowi długoterminowemu samochodów w czasie oznaczonym w umowie,
    przedsiębiorca uzyskuje pełną kontrolę wydatków związanych z parkiem
    samochodów. Opłacany w ramach wynajmu długoterminowego czynsz zawiera koszty
    związane z finansowaniem, ubezpieczeniem i obsługą serwisową pojazdów (przy
    skorzystaniu z pełnej oferty). Obecnie wiele firm stara się mocno
    skoncentrować na swojej podstawowej działalności i w związku z tym poszukują
    możliwości zlecania takich czynności, jak zarządzanie pojazdami
    wykorzystywanymi przez nie w działalności wyspecjalizowanym firmom. Mogą
    otrzymać dzięki temu gwarancję pełnej mobilności i równocześnie obniżenia
    własnych kosztów.

    Jak już wspomniałem, część finansowa wynajmu długoterminowego opierać się
    może na rozwiązaniach znanych z umów leasingowych. Może być to również umowa
    najmu. Tym, co odróżnia usługę wynajmu długoterminowego od leasingu, jest
    brak opłaty wstępnej i opcji wykupu, które to elementy występują w
    większości umów leasingowych. To wskazuje na to, iż usługa wynajmu
    długoterminowego jest skierowana przede wszystkim do firm traktujących
    samochody jako narządzie pracy podlegające okresowej wymianie. Poza tym
    wynajem długoterminowy samochodów dotyczy tylko pojazdów do 3,5 tony.

    Dla kogo wynajem długoterminowy

    Jednym z podstawowych elementów usług wynajmu długoterminowego samochodów
    jest część finansowa ujęta w formę umowy leasingowej lub najmu ze wszystkimi
    jej konsekwencjami dla stron.

    Przedmiotem wynajmu długoterminowego są przeważnie samochody ciężarowe o
    ładowności do 3,5 ton lub kwalifikowane jako ciężarowe (wynika to z
    kalkulacji finansowej całej oferty opierającej się w znacznym stopniu na
    kosztach serwisu, który znacząco wzrasta przy dużych samochodach
    ciężarowych). Przypomnijmy, iż przedmiotem standardowych umów leasingowych
    czy najmu mogą być wszelkiego rodzaju środki trwałe.

    Od firmy oferującej wynajem długoterminowy samochodów otrzymujemy nie tylko
    możliwość sfinansowania operacji polegającej na uzyskania koniecznej do
    naszej działalności odpowiedniej liczby pojazdów, ale również nowatorskie
    rozwiązanie co do serwisu i zarządzania wykorzystywanymi w ramach leasingu
    samochodami. Rozwiązanie sprawy serwisu i zarządzania parkiem samochodów w
    połączeniu z umową leasingu lub najmu to pierwsza cecha odróżniająca tę
    usługę od standardowej oferty, np. firmy leasingowej.

    Założeniem umowy finansowania (czyli leasingu lub najmu) wynajmu
    długoterminowego nie jest nabycie samochodu po zakończeniu umowy. W usłudze
    wynajmu długookresowego nie występuje opcja wykupu. Samochód z samego
    złożenia tego rodzaju usługi po okresie oznaczonym w umowie wraca do firmy
    wynajmującej dany samochód. Oczywiście możliwość nabycia samochodów po
    zakończeniu umowy istnieje, ale podnosi to koszty wynajmu długoterminowego.

    Przy wynajmie długoterminowym nie występuje, jak np. w leasingu, opłata
    wstępna, która w przypadku umów leasingowych jest często zaliczana na poczet
    ceny, za którą jest wykupywany samochód po zakończeniu leasingu. Brak opcji
    wykupu i opłaty wstępnej obniża koszt finansowy usługi wynajmu
    długoterminowego, przy założeniu oczywiście, że celem skorzystania z tej
    usługi nie jest nabycie pojazdu po zakończeniu umowy.

    Jeszcze raz należy zaznaczyć, iż oferta wynajmu długoterminowego skierowana
    jest do przedsiębiorców wykorzystujących samochody jako narzędzie pracy,
    którym trzeba odpowiednio zarządzać, serwisować i które z czasem ulega
    zużyciu, co powoduje konieczność jego wymiany. Wynajem długoterminowy
    samochodów nie uzyska uznania osób, które np. biorą w leasing samochód z
    zamiarem jego wykupu po okresie, na jaki zawarta została umowa leasingowa.
    Postępowanie takie wydaje się zrozumiałe w przypadku małych firm czy też
    firm, którym w działalności są potrzebne np. dwa samochody niezbyt
    intensywnie używane, nad którymi łatwo sprawować pieczę, a właściciel firmy
    może sobie pozwolić na dbanie o odpowiedni serwis.

    Inaczej sprawa wygląda w przypadku firm, które w ramach prowadzonej
    działalności potrzebują kilku lub kilkudziesięciu samochodów,
    wykorzystywanych intensywnie. Chodzi tu np. o firmy z rozwiniętą liczbą
    oddziałów i placówek, firmy kurierskie i handlowe zatrudniające dużą liczbę
    handlowców i przedstawicieli. Z reguły w firmach takich podejmując decyzje o
    zawarciu umowy leasingowej określonej liczby samochodów nie zakłada się, że
    po okresie, na jaki zawarta została umowa, samochody będzie się
    odsprzedawało osobom trzecim. Operacje tego rodzaju nie stanowią przecież
    działalności, z której określona firma czerpie zasadniczą część swoich
    dochodów. Przedsiębiorstwa takie często są zainteresowane jedynie wymianą
    zużytych samochodów na nowe.

    Ponadto leasingując, wynajmując, kupując za gotówkę lub w kredycie określoną
    znaczną liczbę samochodów konieczne okazuje się często powierzenie
    zarządzania takim parkiem samochodów określonej osobie czy komórce w
    przedsiębiorstwie. Zawsze niewiadomą będzie natomiast, jakie wydatki wiązać
    się będą z serwisem samochodów. Przy wynajmie długoterminowym wydatki
    związane z serwisem wkalkulowywane są w czynsz i są stałe przez cały czas
    trwania umowy i wraz z opłatami związanymi z finansową częścią wynajmu
    długoterminowego stanowią koszty uzyskania przychodu.

    Zawarcie umowy wynajmu długoterminowego

    Nowatorstwo wynajmu długoterminowego polega właśnie na tym, iż sprawa
    zarządzania i opieki nad serwisem samochodów wykorzystywanych w ramach umowy
    najmu lub leasingu przekazana zostaje firmie zajmującej się taką
    działalnością profesjonalnie.

    Na wynajem długoterminowy samochodów składają się dwie części, jedna to
    umowa finansowania (czyli albo umowa najmu albo leasingu), druga to umowa o
    usługi serwisowe. Przedsiębiorca zainteresowany wynajmem długoterminowym
    musi mieć świadomość, iż w celu weryfikacji jego wiarygodności będzie musiał
    przedstawić szereg dokumentów. Najczęściej trzeba przedstawić: wpis do
    ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP, zaświadczenie z urzędu
    skarbowego o osiąganych obrotach i o niezaleganiu z podatkami, zaświadczenie
    z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu ze składkami na
    ubezpieczenie społeczne, opinię banku o ewentualnym zadłużeniu i
    terminowości regulowania zobowiązań, umowę spółki (w przypadku spółki
    cywilnej) lub aktualny wypis z rejestr handlowego (w przypadku spółek prawa
    handlowego). Katalog wymaganych dokumentów zależy oczywiście od
    indywidualnej polityki weryfikacji potencjalnych klientów każdej z firm
    oferujących wynajem długoterminowy samochodów.

    Po wybraniu samochodów podpisywana jest umowa leasingowa lub najmu. Koszt
    finansowy tej części wynajmu długoterminowego zależy od liczby samochodów i
    od możliwości uzyskania przez firmę wynajmującą samochody określonych
    rabatów czy też preferencyjnego oprocentowania kredytu, który służy nabyciu
    samochodów. Po zawarciu umowy finansowania następnym krokiem jest podpisanie
    umowy o świadczenie usług serwisowych. Należy zaznaczyć, iż umowy serwisowe
    mogą być zawierane nie tylko na samochody pozyskane przy współpracy z firmą
    oferującą wynajem długoterminowy. Umowa serwisowa może dotyczyć pojazdów już
    posiadanych przez przedsiębiorstwo, nabytych za gotówkę, w kredycie lub
    wykorzystywanych w ramach umowy leasingowej podpisanej z typową firma
    leasingową.

    Warunki świadczenia usług serwisowych

    Po zawarciu umowy finansowania na oznaczoną liczbę samochodów przez firmę
    oferującą wynajem długoterminowy przedstawiana jest określonemu
    przedsiębiorcy oferta świadczenia usług serwisowych. Usługi te świadczone są
    w różnych opcjach. Może być to np. opcja usług obsługi technicznej oraz
    usług Assistance, opcja wymiany opon oraz opcja usług udostępnienia pojazdu
    zastępczego.

    Usługi serwisowe nie są świadczone w stosunku do: pojazdów używanych do
    świadczenia usług transportowych przewozu osób i towarów, pojazdów
    samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz
    pojazdów, których substancja została zmodyfikowana i po modyfikacji nie jest
    zgodna z oryginalnym świadectwem homologacji wydanym przez konstruktora
    pojazdu, a także pojazdów wykorzystywanych do zawodów sportowych i pojazdów
    terenowych.

    Umowa serwisowa zawierana jest na czas oznaczony oraz limit przebiegu
    pojazdu, ściśle określone i uzgodnione przez strony. Może być to np. 80 tys.
    100 tys., 120 tys. lub więcej. Umowa świadczenia usług serwisowych może
    wygasnąć zatem zarówno po upływie terminu, na jaki została zawarta, jak i po
    przekroczeniu określonego w niej limitu kilometrów. Przedłużenie umowy
    serwisowej po przekroczenia limitu kilometrów wiąże się z dodatkową opłatą.
    W takim przypadku ustalany jest z reguły nowy limit przebiegu pojazdu, na
    jaki ma obowiązywać umowa. Jak już wspomnieliśmy umowa usług serwisowych
    może być świadczona w różnych opcjach. I tak, w przypadku wyboru opcji usług
    obsługi technicznej wraz z usługami Assistance zapewniana jest pełna obsługa
    techniczna pojazdu bez względu na miejsce jego postoju. Ponadto w ramach
    takiej opcji, w przypadku awarii i niemożności dokonania naprawy na miejscu
    wystąpienia awarii, oferowane jest zorganizowanie i pokrycie kosztów
    holowania pojazdu oraz wynajem samochodu zastępczego. Płatności za obsługę
    techniczną i Assistance ponosi firma oferująca wynajem długoterminowy
    samochodów.

    Przeglądy i naprawy przeprowadzane są z częstotliwością i w zakresie
    przewidzianym dla danego samochodu. Wszelkie przeglądy, konserwacje, naprawy
    i remonty muszą być realizowane w stacjach obsługi technicznej wskazanych
    przez firmę wynajmującą.

    W celu skorzystania z usług obsługi technicznej, przedsiębiorca wynajmujący
    samochód otrzymuje kartę rozliczeń bezgotówkowych, indywidualnie przypisaną
    do konkretnego pojazdu objętego zakresem świadczeń serwisowych na podstawie
    zawartej umowy. Klienta obciążają koszty wszelkich zgłoszonych dodatkowych
    prac wykraczających poza zakres usług serwisowych określonych w umowie o
    świadczenie usług serwisowych. Do korzystania z opisywanych usług
    Assistance-Awaria są upoważniani w zależności od woli przedsiębiorcy:
    kierowca pojazdu oraz pasażerowie w maksymalnej liczbie wskazanej w dowodzie
    rejestracyjnym.

    W ramach usług Assistance w sytuacji, jeżeli nie ma możliwości zakończenia
    naprawy w dniu, w którym nastąpiła awaria, zapewniane jest wynajęcie
    samochodu o podobnym standardzie na czas trwania naprawy. Wynajem samochodu
    zastępczego stanowi usługę świadczoną zamiennie do pokrycia kosztów dalszej
    podróży lub powrotu do domu. Ponadto dodatkowym warunkiem zapewnienia
    samochodu zastępczego jest funkcjonowanie na danym terenie wypożyczalni
    samochodów.

    Usługi Assistance świadczone są przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w
    tygodniu.

    Ewentualne interwencje firmy oferującej wynajem długoterminowy samochodów w
    zakresie usług obsługi serwisowej i usług Assistance są podejmowane
    bezzwłocznie po powiadomieniu jej o konieczności podjęcia takiej
    interwencji.

    W przypadku wyboru w umowie serwisowej opcji wymiany ogumienia firma
    wynajmująca samochody pokrywa koszty zakupu opon oraz ich wymiany i
    składowania.

    Opłaty za usługi serwisowe (powiększone o należności z tytułu VAT) uiszcza
    się w okresach wskazanych w umowie serwisowej przez cały okres obowiązywania
    umowy. Płatności dokonywane są na podstawie faktur VAT. Obowiązek
    regulowania zobowiązań istnieje bez względu na możliwość faktycznej
    eksploatacji pojazdu w danym okresie oraz nie jest w żaden sposób związany
    ani ze stanem ogólnym pojazdu, ani też z jego wydolnością techniczną.

    Zmiany wysokości opłaty serwisowej są możliwe, o ile następują zmiany
    którejkolwiek ze stawek podatków, opłat skarbowych lub urzędowych, w oparciu
    o które kalkulowane są te opłaty serwisowe. Jest jeszcze jedna przyczyna, ze
    względu na którą mogą wzrosnąć opłaty serwisowe. Jeżeli w okresie
    obowiązywania umowy serwisowej teoretyczny chwilowy przebieg pojazdu
    określony w umowie zostanie przekroczony, np. o co najmniej 15 proc.,
    wówczas wysokość opłat serwisowych, wynikających z umowy serwisowej, ulegnie
    zwiększeniu proporcjonalnie do rzeczywistego przebiegu pojazdu. Zmiana
    wysokości opłat serwisowych następuje w drodze jednostronnego pisemnego
    oświadczenia firmy oferującej wynajem długoterminowy skierowanego do ich
    klienta w przedmiocie zaktualizowanej wysokości opłat serwisowych.

    Niektóre z firm oferujących wynajem długoterminowy samochodów proponują, aby
    należności z tytułu opłat serwisowych były uiszczane w formie pobrania
    środków pieniężnych przez tę firmę z rachunku bankowego ich klienta na
    podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa. Oczywiście jest to jeden ze
    sposobów uiszczania należności wynikających z umowy serwisowej, oprócz
    takich sposobów jak np. przelew rozpowszechniony najbardziej. Zawarcie umowy
    serwisowej może być uzależnione przez firmę wynajmującą samochody od
    złożenia przez ich klienta kaucji lub od ustanowienia gwarancji bankowej dla
    zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy serwisowej. Warto zaznaczyć, że
    ustanawianie zabezpieczeń, o których mowa, nie jest regułą.

    Należy mieć świadomość, iż firmy wynajmujące samochody i oferujące zawarcie
    umowy serwisowej nie ponoszą odpowiedzialności za działania stacji obsługi
    technicznej, w szczególności za sposób funkcjonowania stacji i warsztatów
    obsługi technicznej, jak również za jakość i terminowość świadczonych przez
    stacje usług.

    Umowa serwisowa jest wypowiadana przede wszystkim, jeżeli wystąpią zaległość
    w zapłacie opłat serwisowych (wysokość tych zaległości ustalana jest różnie
    przez różne firmy). Ponadto firma wynajmująca samochody może wypowiedzieć
    umowę klientowi, wobec którego został złożony wniosek o ogłoszenie
    upadłości, wniosek o otwarcie postępowania układowego lub zachodzą podstawy
    do złożenia takowych wniosków.

    Wypowiedzenie umowy przez każdą ze stron z zachowaniem określonego terminu
    jest możliwe np. w przypadku kradzieży pojazdu lub stwierdzenia przez zakład
    ubezpieczeń, że pojazd jest niezdatny do naprawy, a jego eksploatacja
    stwarza potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

    Zarządzanie parkiem samochodów i usługi dodatkowe

    Przedsiębiorca korzystający z samochodów w ramach wynajmu długoterminowego
    otrzymuje dodatkową usługę ułatwiającą zarządzanie parkiem samochodów.
    Polega to na tym, iż co miesiąc lub co kwartał, zależnie od decyzji
    przedsiębiorcy, otrzymuje on informacje o zużyciu paliwa w odniesieniu do
    średniej wszystkich użytkowanych samochodów, o przebiegu każdego z pojazdów
    oraz o ilości dokonywanych napraw i przestojach. Informacje, o których mowa,
    przedstawiane są w formie raportów i zestawień. Daje to możliwość stałego
    monitorowania sposobu użytkowania poszczególnych pojazdów oraz efektywności
    ich wykorzystywania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
    Korzyści, jakie wiążą się z opisywaną usługą, to kontrola i obniżenie
    kosztów eksploatacji samochodów, możliwość zaplanowania w czasie
    rzeczywistych kosztów użytkowania samochodów, zapewnienie stałej mobilności.

    Firmy oferujące wynajem długoterminowy samochodów proponują często umowy
    ubezpieczenia, które mają być dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego z
    klientów. Wysokość ubezpieczenia AC samochodów jest uzależniona od ilości
    szkód powstałych w całym parku pojazdów. Koszty ubezpieczenia mogą być w
    takich wypadkach wliczane w koszt czynszu miesięcznego wynajmu lub płatne
    jednorazowo. Ponadto w ramach kompleksowej obsługi parku pojazdów firmy
    wynajmujące samochody zajmują się również całością obsługi i likwidacją
    szkód komunikacyjnych.

    Przedsiębiorca podpisujący umowę wynajmu długoterminowego otrzymuje również
    od niektórych firm oferujących wynajem karty paliwowe umożliwiające
    bezgotówkowe zakupy paliwa. Marek Kobylański