  • 1. Data: 2002-04-03 19:12:15
    Temat: odliczenie w zeznaniu rocznym zapłaty za studia
    Od: "news.tpi.pl" <D...@p...fm>

    Witam,
    Mam problemik
    Jestem osobą samotnie wychowująca córkę, która studjuje ma 23 lata ma rentę
    rodzinną ( 1300 zł ) i przychody z pracy (760 zł) Zapłatę za studia
    udokumentowana jest Fakt VAT data fakt 03.01.2002 na fakturze pisze "za
    naukę w 2001 roku" oraz dowód zapłaty (nie związany z fakturą).
    Pytanie:
    1. czy jeżeli córka ma przychody z pracy mogę rozliczać się jako osoba
    samotnie wych .
    2. czy data fakt (rok 2002) nie wyklucza faktury z odliczenia za 2001
    3. czy córka musi złożyć zeznanie
    4. czy dowód wpłaty za studia może być podstawą do odliczenia

    Dzięki za sugestie

    Paweł

  • 2. Data: 2002-04-03 20:04:22
    Temat: opodatkowanie odszkodowania
    Od: k...@v...com.pl (Krzysztof Sudoł)

    Dobry wieczór,
    myślałem, że przy rozliczaniu pracowników nic nie jest w stanie mnie
    zaskoczyć. Wydawało mi się ...

    Sytuacja:
    - pracownik zatrudniony na czas określony zwolniony z zachowaniem okresu
    wypowiedzenia (umowa na okres dłuższy niż 6 m-cy, zastrzeżenie wypowiedzenia
    w umowie - wszystko ok.)
    - z powodu uchybień formalnych (po wypowiedzeniu dokonanym ustnie, pracownik
    "zwiał" na zwolnienie) sąd uznał, że rozwiązanie umowy nastąpiło z
    naruszeniem prawa,
    - sąd zasądził odszkodowanie z art. 50 par. 3 kodeksu pracy w wysokości 3
    wynagrodzeń _brutto_,
    - jutro powinienem wypłacić ...

    Problem:
    - czy to opodatkować ???
    Odszkodowania są zwolnione z pdof (art. 21 ust. 1 pkt 3) ustawy), jednak nie
    dotyczy to m.in. odszkodowań z tytułu skróconego wypowiedzenia. Nie jest to
    skrócone wypowiedzenie, ale z kolei zostało przyznane w oparciu o kp i ma
    ścisły związek z faktem, że czlowiek był kiedyś moim pracownikiem. Nie
    znalazłem orzeczeń dotyczących art. 21 ust.1 pkt. 3) pdof w związku z art.
    50 par. 3 kp. - sprawa jest tak prosta, że nikt nie miał nigdy wątpliwości i
    tyko ja nie widzę rozwiązania ?!

    Może ktoś jeszcze nie śpi i natknął się kiedyś na podobną sytuację?

    Pozdrawiam
    Krzysztof