  • 1. Data: 2007-03-06 17:44:40
    Temat: opieszałość ZUS, zaległości, składki, wezwanie, weryfikacja
    Od: " DG" <r...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    mam pytanie, czy jest określone w prawie jaki czas ma ZUS na weryfikację
    składanych dokumentów odnośnie prowadzenia działalności gospodarczej.

    Mam konkretny problem. Prowadzę działalność gospodarczą od lat 90-tych i
    jednocześnie jestem zatrudniony od lat 70- tych na umowę o pracę. Przez lata
    płaciłem z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności tylko składki
    zdrowotne.

    Niestety dopiero w tym miesiącu dowiedziałem się o zmianach w ustawie
    obowiązujących od grudnia 1999 roku dot. ubezpieczenia społecznego. W skrócie
    chodzi o art 9 tzn nie osiągając minimalnego wynagrodzenia u pracodawcy muszę
    z tytułu działalności pozarolniczej odprowadzać również inne składki.

    Pismo ZUS całkowicie mnie zaskoczyło. Nie byłem zupełnie świadomy
    narastających zaległości no i związanych z nimi odsetek. Sprawa na razie nie
    ma aż tak oficjalnego biegu bo na razie mam się ustosunkować do pisma ZUS w
    którym informują mnie że w wybranych miesiącach powinienem odprowadzić
    dodatkowe składki. Jak się dowiedziałem, po mojej odpowiedzi (której jeszcze
    nie napisałem)ZUS dopiero zajmie oficjalne stanowisko. I tu moje pytanie

    Czy urzędnicy są zobligowani do powiadamiana swoich "klientów" o występowaniu
    nieprawidłowości w jakimś konkretnym czasie od momentu powstania
    np.zadłużenia? Czy mogą sobie w tempie jaki im sie żywnie podoba weryfikować
    wpływające do nich zgłoszenia czekajac jak tu 7 lat? Gdyby nieprawidłowości
    pracownicy ZUS wykryli chociażby po roku tak jak bym oczekiwał że w miarę na
    bieżąco analizowane są wpływające dokumenty to wiele by to zmieniło.

    Czy tylko ogranicza MNIE okres PRZEDAWNIENIA zadłużenia (10 lat)?
    Przeczytałem, że od 2003 roku zmieniły się przepisy odnośnie przedawnienia z
    5 na 10 lat. Czy w takim razie do zaległości sprzed 2003 obowiązuje 5 letni
    okres przedawnienia (bo zastanawiam się czy w tym przypadku prawo działa
    wstecz cyz nie)?

    Czekam na Wasze odp. i porady co mam zrobić bo dla mnie w tej sytuacji sprawa
    wygląda po prostu beznadziejnie. Gdybym wiedział szybciej, że dzieje się coś
    nie tak, to zareagowałbym od razu, teraz stoję przed faktem dokonanym.
    Pewnie wiedząc wcześniej o zmianach przepisów zastanowił bym się czy nie
    zamknać firmy bo teraz mi się to napewno nie opłaca i pewnie lada dzien
    zamknę interes. No ale zaległości zostają i co dalej?

    pozdrawiam,

  • 2. Data: 2007-03-06 17:53:06
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik " DG" <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Pewnie wiedząc wcześniej o zmianach przepisów zastanowił bym się czy nie
    > zamknać firmy bo teraz mi się to napewno nie opłaca i pewnie lada dzien
    > zamknę interes. No ale zaległości zostają i co dalej?

    Niezaleznie od kwestii merytorycznych - bo tu niech sie bardziej uczeni ode
    mnie wypowiedza (aczkolwiek wyglada beznadziejnie :( - to wlasnie na tym ten
    caly biznes (naszego kochanego Panstwa) polega - ze nie jest w interesie
    ZUSu informowac uibezpieczonego o nieprawidlowosciach. Oplaca sie wlasnie
    poczekac, az narosna odsetki i wtredy przywalic z grubej rury tak, by juz
    nie powstal na wlasne nogi...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2007-03-06 17:59:11
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik " DG" <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Tak nawiasem mowiac, to tego typu sprawy sie chyba nadaja do jakiejs
    instytucji europejskiej...
    Ja rozumiem jeszcze w epoce papierkow, ze faktycznie moglo to tak sie
    zdarzyc, ze ZUS dopiero teraz sie skapnal... - ale chyba nie po to zlodzieje
    z Prokomu nazarli sie publicznych pieniedzy, by teraz wyplywaly takie
    kwiatki!!!
    Dla sprawnego systemu komputerowego, wykrycie koniecznosci zgloszenia do
    ubezpieczenia spolecznego i zaplaty skladki z DG powinno zostac wykryte
    natychmiast po splynieciu skladek z tytulu wynagrodzenia i stosowny raport
    jeszcze tego samego dnia powinien zostac wydrukowany i wyslany do
    ubezpieczonego!

    Pozdrawiam
    SDD