  • 1. Data: 2009-12-28 10:53:07
    Temat: podatek za wynajem mieszkania
    Od: Michał <b...@b...pl>

    Witam,
    po zmarłej tesciowej odziedziczylismy mieszkanie. Włascicielem
    nominalnie jest córka na podstawie testamentu. Spadek tez zgłoszono do US.
    Ponieważ corka jest od kilku miesiecy za granica na wymianie studenckiej
    mieszkanie zostało wynajęte wg umowy przez moją zone jako pełnomocnika
    córki.
    Niestety nie zostala ta umowa wynajmu zgloszona do US - zapomnielismy w
    natloku zdarzen.
    I teraz pytania:
    1/ jesli umowa nie zostala zgloszona to czy mozna ja opodatkowac
    ryczaltem 8,5% czy tez musi byc opodatkowana wg zasad ogolnych?

    2/ kto placi podatek, zona czy corka

  • 2. Data: 2009-12-28 13:05:39
    Temat: Re: podatek za wynajem mieszkania
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    1/ jesli umowa nie zostala zgloszona to czy mozna ja opodatkowac
    ryczaltem 8,5% czy tez musi byc opodatkowana wg zasad ogolnych?

    Umowy nie zgłasza się do US. US należy jedynie zawiadomić pisemnie o chęci
    skorzystania z opodatkowania ryczałtowego od najmu i należy to uczynić przed
    otrzymaniem pierwszej wpłaty z tytułu najmu

    2/ kto placi podatek, zona czy corka

    Podatek płaci wynajmujący /czyli właściciel/

    Bogdan

  • 3. Data: 2009-12-28 13:12:43
    Od: Michał <b...@b...pl>

    W dniu 2009-12-28 14:05, Bogdan pisze:
> [...]
    > skorzystania z opodatkowania ryczałtowego od najmu i należy to uczynić przed
    > otrzymaniem pierwszej wpłaty z tytułu najmu

    OK, rozumiem, ale czy w takim razie na rok 2010 mozna to zmienic?

  • 4. Data: 2009-12-28 15:03:42
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    > OK, rozumiem, ale czy w takim razie na rok 2010 mozna to zmienic?

    Pytanie jest czy z zasad ogólnych można przejść na ryczałt.

    Na mój rozum to można, nie spotkałem się w tym temacie z zapisem
    zabraniającym.

    Bogdan

  • 5. Data: 2009-12-28 18:30:42
    Od: Michał <b...@b...pl>

    W dniu 2009-12-28 16:03, Bogdan pisze:

> [...]
    > zabraniającym.

    >Jasne, ale chodzi mi o to ze jesli umowa wynajmu zostala podpisana w
    2009 na rok, to czy mozna zastosowac jakis chwyt aby w 2010 przejsc na
    ryczałt?
    Bo 2009 rozumiem ze jest juz nie do zmiany?

  • 6. Data: 2009-12-28 20:20:55
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    >Jasne, ale chodzi mi o to ze jesli umowa wynajmu zostala podpisana w
    2009 na rok, to czy mozna zastosowac jakis chwyt aby w 2010 przejsc na
    ryczałt?

    http://www.podatki.egospodarka.pl/47804,Wynajem-nier
    uchomosci-jedna-forma-opodatkowania,1,65,1.html

    zgodnie z tym linkiem zgłaszasz do naczelnika że w 2010 przychody z najmu
    chcesz opodatkować ryczałtowo i w ten sposób jesteś w ryczałcie pod
    warunkiem, że nie weźmiesz czynszu za styczeń przed datą wysłania poleconego
    listu do US z w/w oświadczeniem.

    Jesli w 2009 brałes czynsz nie przelewem do banku i jest to kwestia 2-3
    miesięcy tylko............. to możesz zmienic cos w umowie najmu????

    Bogdan