  • 1. Data: 2004-11-16 11:05:34
    Temat: potrącenie źle naliczonej zaliczki na podatek
    Od: "kima" <k...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie Grupowiczów.
    Bardzo proszę o pomoc. Pracodawca przez 6 miesięcy zaniżał mi wysokość
    zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (źle naliczane koszty
    uzyskania przychodu). Niestety zoriętował się o tym dopiero po pół roku.
    Teraz w ramach wyrównania, chce potrącić mi z wypłaty całą zaległość
    (jednorazowo). Błąd powstał z winy operatora i twórcy programu
    komputerowego. Oczywiście rozumiem jego wyjaśnienie, jednak zbliżają się
    święta :). W związku z tym pytanie: Czy pracodawca ma prawo dokonania
    takiego potrącenia bez mojej zgody (art. 91 K.p.), czy mogę się ubiegać o
    rozłożenie tej należności na raty miesięczne tzn. na tyle rat ile miesięcy
    miałem źle obliczaną zaliczkę.

  • 2. Data: 2004-11-16 18:45:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    ...to raczej na .prawo się nadaje, a nie .prawo.podatki :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-16 21:01:09
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    Wg pani z mojego us w takiej sytuacji najlepiej naliczać prawidłowo od tego
    miesiąca a tamtych nie ruszać.
    Jeżeli faktycznie miałeś źle naliczone koszty to różnica nie powinna być
    duża (kilka zł miesięcznie ?)
    Jeżeli teraz ci tego zakład nie poprawi to będziesz musiał dopłacić podczas
    rozliczenia rocznego.

    A czy pracodawca może potrącić? Wydaje mi się, że tak. Ale ja bym spytał
    najpierw pracownika - jeżeli by nie chciał to zostawiłbym bez poprawienia.

    PawełJ

  • 4. Data: 2004-11-16 21:36:43
    Od: "ewa" <r...@o...pl>

    .
    > Teraz w ramach wyrównania, chce potrącić mi z wypłaty całą zaległość

    nie może tego zrobić.
    art.32 ust.1 pkt 1 updof jednoznacznie precyzuje, że płatnik potrąca co
    miesiąc 19% dochodu uzyskanego w danym miesiącu. Ani 1% więcej ani mniej.
    Jeżeli za miesiące wcześniejsze potrącił mniej tzn, że nierzetelnie wywiązał
    się z obowiązków płatnika. Ale dokładnie taki sam zarzut US może mu postawić
    w sytuacji gdy potrąci bezzasadnie więcej niż dozwolone 19% (ewentualnie 30
    i 40%).
    Zresztą podobna sytuacja jest w momencie przechodzenia na wyższy próg
    podatkowy. W miesiącu w którym przekroczymy pierwszy próg, płacimy jeszcze
    19% (czyli już wysokość podatku jest faktycznie zaniżona, tyle, że w
    majestacie prawa). Natomiast w następnym miesiącu płatnik pobiera równo 30%
    (albo 40% - wszystkim tego życzę :-)) dochodu, nie wyrównując wcale przy tej
    okazji tego niedoboru z poprzedniego miesiąca. Brakujący podatek zapłaci sam
    podatnik po złożeniu zeznania.

    pozdrawiam
    ewka

  • 5. Data: 2004-11-17 07:32:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Nov 2004, ewa wrote:

> [...]
    >+ miesiąc 19% dochodu uzyskanego w danym miesiącu. Ani 1% więcej ani mniej.

    No dobrze. Ale pracodawca źle policzył dochód.
    I z p. widzenia podatkowego nieważne czy zaniżył przychód czy
    zawyżył koszt: jest błąd w określeniu podstawy opodatkowania,
    a nie "19% od podstawy".
    Spodziewałem się iż skorygowanie owej "podstawy" (bo pierwotny
    błąd jak rozumiem nie jest w miejscu policzenia podatku - tylko
    określenia dochodu !) jest w obowiązkach płatnika zaś kwestią
    do rozstrzygnięcia pozostanie rozliczenie "zaległości" między
    płatnikiem a podatnikiem - czyli ustalenie statusu owej "napłaty"
    (mam na myśli fakt że pracownik dostał 'do ręki' więcej niż
    był powinien) i komplikacje pt. "czy to należność z prawa pracy".
    Zaś widzę że ty i Paweł sterujecie wyraźnie w stronę zostawienia
    błędnego rozliczenia - i niech się podatnik na koniec roku
    martwi :|
    Ja rozumiem że w rozliczeniu rocznym "rozliczy się samo".
    Tylko czy płatnik ma prawo tak (z błędem) zostawić...

    >+ Jeżeli za miesiące wcześniejsze potrącił mniej tzn, że nierzetelnie wywiązał
    >+ się z obowiązków płatnika.

    Hm... Popełnił błąd w określeniu składników dochodu...
    Nie powinien go poprawić ?
    Nie, NIE upieram się.
    Zastanawiam się jakie mogą być skutki karnoskarbowe dla płatnika :]

    >+ Zresztą podobna sytuacja jest w momencie przechodzenia na wyższy próg
    >+ podatkowy. W miesiącu w którym przekroczymy pierwszy próg, płacimy jeszcze
    >+ 19% (czyli już wysokość podatku jest faktycznie zaniżona

    ...no ale "to prawo nakazuje", widać tak ma być :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-11-17 16:57:09
    Od: "ewa" <r...@o...pl>

    > No dobrze. Ale pracodawca źle policzył dochód.

    racja... stare przysłowie pszczół nakazuje czytać wszystko a zwłaszcza to co
    w nawiasie... :-( mea culpa...

    > Hm... Popełnił błąd w określeniu składników dochodu...
    > Nie powinien go poprawić ?
    > Nie, NIE upieram się.
    > Zastanawiam się jakie mogą być skutki karnoskarbowe dla płatnika :]

    teraz lewituję w kierunku złożenia przez płatnika korekty PIT-4 za miesiące
    w których zaniżył podstawę opodatkowania + zapłata różnicy podatku razem z
    odsetkami (o ile zdążyły odpowiednio urosnąć)
    sankcji kks można uniknąć korzystając z instytucji tzw. czynnego żalu,
    aczkolwiek i bez tego raczej nikt nie odważy się karać (znikomy stopień
    społecznej _rywinowości_ czynu)
    teraz improwizacja: mając taką podstawę płatnik chyba mógłby pokusić sie o
    skompensowanie swojej wierzytelności wobec pracownika z tytułu tejże różnicy
    w opodatkowaniu z wierzytelnością pracownika wobec pracodawcy z tytułu
    świadczonej pracy....
    jak się ma k.p. do tego nie wiem

    pozdrawiam
    ewka

  • 7. Data: 2004-11-17 18:05:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Nov 2004, ewa wrote:
    [...]
> [...]
    >+ w opodatkowaniu z wierzytelnością pracownika wobec pracodawcy z tytułu

    ...no a tu jest pies pogrzebany :]
    Jeśliby przyjąć że "nadpłata" (a raczej jej zwrot) jest świadczeniem
    cywilnym to jest kłopot: KP nie pozwala "samowolnie potrącać" z wypłaty.
    Ale czy takim *jest* to nie wiem :[
    Dlatego spodziewałem się że na .prawo coś się pojawi :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)