  • 1. Data: 2005-01-07 12:47:26
    Temat: progi podatkowe, umowy zlecenia, o dzielo - kilka pytan
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Witam!

    1.
    w roku 2004 obowiazywaly nastepujace zaliczki na podatek dochodowy
    pracownika:

    do 37.024 - 19% - 44,17 ulgi podatkowej
    od 37.024 do 74.048 - 30%
    ponad 74.048 - 40%

    *) dla osoby samotnej wychowujacej dziecko lub z mezem pasozytem:
    do 37.024 - 19% dochodu minus 2*44,17
    od 37.024 do 74.048 - 19% bez ulg
    od 74.048 - 19 % bez ulg

    podobnie gdy jest zlozone oswiadczenie ze wspolmalzonek osiaga dochody
    mieszczace sie
    w nizszym progu skali podatkowej *)z tym ze wtedy pracodawca odlicza jedna
    ulge.

    jak to wyglada teraz po wprowazdeniu 50% podatku?

    2.
    zryczaltowany podatek od umow zlecenia i o dzielo wynosi 19%
    zryczaltowany koszt uzyskania przychodu 20 lub 50%
    Pytanie czyj koszt pracodawcy czy pracownika (troche zawile jest to w
    ksiazce opisane)
    bo jak pracownika to troche bezsensu, wyszlo by na to ze placi podatek -1%
    :-)

    3. jezeli zleceniobiorca (umowy o dzielo, zlecenia) zorientuje sie w
    trakcie roku ze jego
    przychod roczny opodatkowny bedzie wedlug skali podatkowej wyzszej to
    upowaznia
    pracodawce do potracenia kwoty wyzszej niz 19%
    pytanie jakie sa dostepne procentowo kwoty (progi) przy takich umowach?

    pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2005-01-07 16:46:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Jan 2005, Przemek R. wrote:
    [...]
    >+ 2.
    >+ zryczaltowany podatek od umow zlecenia i o dzielo wynosi 19%

    ...zryczałtowana ZALICZKA na podatek...

> [...]
    >+ ksiazce opisane)
    >+ bo jak pracownika to troche bezsensu, wyszlo by na to ze placi podatek -1%

    Ciekawe jakeś to waść wykoncypował ??
    Podatek jest od DOCHODU.
    A DOCHÓD to PRZYCHÓD minus ODLICZENIA (ZUS na przyklad, o ile
    wchodzi w rachubę) minus KOSZTY.
    Od tego co zostało (czyli DOCHODU) płaci się podatek...

    ??
    Nie wiedziałem...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-07 17:53:41
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > ??
    > Nie wiedziałem...

    inaczej, moze upowaznic do potracenia, w kazdym razie dla mnie sa teraz
    wazne
    jakie stawki istnieja (%)

    P.

  • 4. Data: 2005-01-07 20:18:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Jan 2005, Przemek R. wrote:
    [...]
    >+ inaczej, moze upowaznic do potracenia,

    OK. "Nie wiedziałem" dotyczy faktu iż może dotyczyć to również
    umów zlecenia i o dzieło :)

    >+ w kazdym razie dla mnie sa teraz wazne
    >+ jakie stawki istnieja (%)

    ...no przecież "takie jak wg skali" :)
    19%/30%/40%/50%....
    Oczywiście "z małym oszustwem" - jako iz składka zdrowotna jest
    *również* (para)podatkiem i do wszystkich pozycji trzeba dodać
    0,75% na "zdrowotne"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-01-08 09:58:13
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > ...no przecież "takie jak wg skali" :)
    > 19%/30%/40%/50%....

    i tutaj mi cos nie pasuje, gdyz w ksiazce z stycznia 2004 czytam (gdy nie
    bylo 50 % podatku)
    ze sa to stawki: 19, 27, 33, stad moje pytanie.

    > Oczywiście "z małym oszustwem" - jako iz składka zdrowotna jest
    > *również* (para)podatkiem i do wszystkich pozycji trzeba dodać
    > 0,75% na "zdrowotne"...

    mowisz o umowei zlecenie nie o dzielo ?

    tak w ogole zamaciles ciut, mozesz na przykaldzie ?

    P.

  • 6. Data: 2005-01-08 11:52:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Jan 2005, Przemek R. wrote:
    [...]
    >+ i tutaj mi cos nie pasuje, gdyz w ksiazce z stycznia 2004 czytam (gdy nie
    >+ bylo 50 % podatku)
    >+ ze sa to stawki: 19, 27, 33, stad moje pytanie.

    Y... a nie jest to *wydrukowana* w styczniu 2004 książka stanowiąca
    omówienie przepisów z roku 1999 ?? ;) - ale też nie pasuje :(
    bo wtedy "dolna" była AFAIK 20%...
    Jakby dolna stawka była NIŻSZA można by się zastanawiać czy to
    czasem nie "efektywna" stawka opodatkowania (z uwzględnieniem
    KUP - czyli 19% ale od 80% kwoty brutto :) itp).

    >+ mowisz o umowei zlecenie nie o dzielo ?

    ..."zależy".
    Pisałeś *WYRAŹNIE* o "pracodawcy" - mało, powołałeś się na "złożenie
    oświadczenia" (na co zeznałem iż nie wiedziałem jakoby mogło ono dotyczyć
    *również* umów osobistych).
    No to jak świadczysz UZ lub UoD *dla pracodawcy* to jest owa umowa
    zdaje się składkami objęta, skłamałem ? ;)

    No i nie wiem czy "zdrowotną też" :(

    >+ tak w ogole zamaciles ciut, mozesz na przykaldzie ?

    Nie mogę.
    Bo jak praca wchodzi w rachubę to ja na rozliczaniu pensji się
    za słabo znam i pewnie wypisałbym więcej błędów niż informacji
    użytkowej :[

    Zeznaję iż nie chce mi się :] (nie bić !) sprawdzać jak z tą składką
    zdrowotną przy "osobistym świadczeniu dla pracodawcy", może ktoś
    zapoda...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)