  • 1. Data: 2004-01-19 00:19:46
    Temat: ryczalt stawka umowa o prace
    Od: "ania" <a...@p...onet.pl>

    witam
    jestem zatrudniona na umowe o prace i chcialabym
    zalozyc DG ale nie mam zamiaru swiadczyc uslug na
    rzecz mojego pracodwacy lecz w ramach DG robic
    cos zupelnie innego i nie wiem czy moge swoja
    dzialalnosc rozliczac w formie ryczaltu a za prace
    w firmie rozliczac sie na zasadach, jak do tej pory.

    no i mam tez jeszcze jedno pytanie jesli chce wydawac
    ksiazki, ktorych druk zlece w drukarni, to czy moge zastosowac
    stawke ryczaltu 3% (działalność usługowa w zakresie handlu
    (sprzedaż nabytych produktów i towarów)) - czy to jest taka
    wlasnie sprzedaz? ksiazki (juz wydrukowane) nabede w drukarni
    i potem sprzedam z marza. sama ich nie bede produkowala. ja bede
    autorem niektorych ksiazek a niektorych moj brat.

    moge taka dzialalnosc rozliczac w formie ryczaltu?

    bardzo prosze o pomoc, kogos, kto sie na tym zna.
    z gory dziekuje
    i pozdrawiam
    ania

  • 2. Data: 2004-01-19 08:49:23
    Temat: Re: ryczalt stawka umowa o prace
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

> [...]
    > wlasnie sprzedaz? ksiazki (juz wydrukowane) nabede w drukarni
    > i potem sprzedam z marza. sama ich nie bede produkowala.

    musisz się zdecydować, czy "zlecasz" drukarni usługę, czy kupujesz od
    innej firmy (w tym przypadku drukarni) towar, który następnie
    sprzedajesz dalej. Kto ma prawa majątkowe do utworu?

    ja bede
    > autorem niektorych ksiazek a niektorych moj brat.
    > moge taka dzialalnosc rozliczac w formie ryczaltu?

    art 8. [wyłączenie spod ryczałtu] ust.1 pkt 3d
    ".. nie stosuje się do prowadzenia pozar. dział. gosp. w zakresie
    wolnych zawodów innych niż określone w ....]

    Musisz zdecydować, czy jako autor książek podchodzisz pod wolny zawód?

    andy_nek

  • 3. Data: 2004-01-19 15:36:39
    Od: "ania" <a...@p...onet.pl>

    > musisz się zdecydować, czy "zlecasz" drukarni usługę, czy kupujesz od
    > innej firmy (w tym przypadku drukarni) towar, który następnie
    > sprzedajesz dalej. Kto ma prawa majątkowe do utworu?

    ide do drukarni i zamawiam u nich druk ksiazek. czy drukarnia moze mi wystawic
    f-re za ksiazki? np 2000 egzepmlarzy. czy raczej musi wystawic f-re za usluge -
    "druk ksiazek". ja pozniej te ksiazki sprzedam za odpowiednio wyzsza cene wiec
    bedzie to handel, tak? sama ksiazek nie produkuje a przy dosc wysokiej marzy
    bardziej oplaca sie wlasnie ryczalt. kupuje faktycznie ksiazki - bo cos, co
    otrzymuje jako produkt z drukarni to ksiazki.

    do drukarni oddaje text a oni przy pomocy swoich maszyn i papieru wytwarzaja
    produkt, ktory nazywamy ksiazka. nabywam to od nich i sprzedaje dalej. tak ja
    to rozumuje ale nie wiem czy mam racje:)

> [...]
    > wolnych zawodów innych niż określone w ....]
    >
    > Musisz zdecydować, czy jako autor książek podchodzisz pod wolny zawód?

    a to ma duze znaczenie, kto bedzie autorem ksiazki? jednej bedzie moj brat a
    innej autorka bede ja. ale przychod bedzie ze sprzedazy a nie z tytulu
    autorskich praw majatkowych

    pozdr.
    ania

  • 4. Data: 2004-01-19 15:47:11
    Od: "ania" <a...@p...onet.pl>

    a moze musze zrobic tak: ja bede miala ksiegarnie i bede na ryczalcie bo bede
    kupowac i sprzedawac ksiazki a moj brat zalozy wydawnictwo i bedzie zlecal druk
    ksiazek drukarni a potem sprzedawal mi je z symboliczna marza?

    tak tez sie oplaci byc na ryczalcie przy wysokiej marzy ale czy trzeba az tak
    kombinowac?

    podrawiam
    ania

  • 5. Data: 2004-01-19 19:50:29
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

> [...]
    > ksiazek drukarni a potem sprzedawal mi je z symboliczna marza?
    >
    > tak tez sie oplaci byc na ryczalcie przy wysokiej marzy ale czy trzeba az tak

    dobrze myślisz, ale inni (ONI) już to też wymyślili, pozwolisz, że
    wkleję fragment z ustawy o podatku dochodowym

    Art. 25.

    1. Jeżeli:
    1) podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce
    zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej
    "podmiotem krajowym", bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w
    zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli
    albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
    2) osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę
    (zarząd) za granicą, zwana dalej "podmiotem zagranicznym", bierze udział
    bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego
    kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
    3) te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub
    pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem
    zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych
    podmiotów
    - i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone
    warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą
    niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo
    wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby
    wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz
    należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z
    tych powiązań.

    2. Dochody, o których mowa w ust. 1, określa się, w drodze oszacowania,
    stosując następujące metody:
    1) porównywalnej ceny niekontrolowanej,
    2) ceny odprzedaży,
    3) rozsądnej marży ("koszt plus").

    3. Jeżeli nie jest możliwe zastosowanie metod wymienionych w ust. 2,
    stosuje się metody zysku transakcyjnego.

    4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio, gdy podmiot krajowy:
    1) wykorzystuje swój związek z innym podmiotem krajowym, któremu
    przysługują ulgi w podatku dochodowym lub który, będąc osobą fizyczną,
    korzysta ze zryczałtowanych form opodatkowania podatkiem dochodowym w
    związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, lub
    2) jest powiązany kapitałowo z innym podmiotem krajowym, lub
    3) pozostaje w związku gospodarczym z innym podmiotem krajowym
    - i w związku z istnieniem takich powiązań lub związków wykonuje
    świadczenia na warunkach korzystniejszych, odbiegających od warunków
    ogólnie stosowanych w czasie i miejscu wykonania świadczenia, w wyniku
    czego nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich
    należałoby oczekiwać, gdyby warunki tych świadczeń nie odbiegały od
    warunków ogólnie stosowanych w czasie i miejscu wykonywania świadczenia.

    5. Związek, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, ma miejsce, gdy między
    podmiotami lub osobami pełniącymi w nich funkcje zarządzające, nadzorcze
    albo kontrolne istnieją powiązania o charakterze rodzinnym, kapitałowym,
    majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten ma miejsce
    także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające,
    nadzorcze lub kontrolne w podmiotach, o których mowa w ust. 4 pkt 1.

    6. Przez pojęcie powiązań rodzinnych, o których mowa w ust. 5, rozumie
    się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

  • 6. Data: 2004-01-19 20:42:36
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

> [...]
    > produkt, ktory nazywamy ksiazka. nabywam to od nich i sprzedaje dalej. tak ja
    > to rozumuje ale nie wiem czy mam racje:)

    dostajesz fakturę z PKWiU nr 22.22.31 czyli "usługi drukowania książek".

    Uwaga: jeden z licznych projektów ustaw zakłada powrót do stawki VAT w
    wysokości 22% (19%?) dla usług poligraficznych.

    > a to ma duze znaczenie, kto bedzie autorem ksiazki? jednej bedzie moj brat a
    > innej autorka bede ja. ale przychod bedzie ze sprzedazy a nie z tytulu
    > autorskich praw majatkowych

    brak jest definicji wolnego zawodu a ustawodawca posługuje się takim
    terminem i to w punkcie dość dla Ciebie istotnym.

    Przyjmuje, że lekarz jest wolnym zawodem, tłumacz jest wolnym zawodem a
    pisarz (autor książek) jest czy nie jest?

    andy_nek

  • 7. Data: 2004-01-20 01:08:53
    Od: "ania" <a...@p...onet.pl>

    no wielkie dzieki za przytocznie tych przepisow.

    w takim razie moze wydawnictwo powinien prowadzic moj zaufany przyjaciel?
    wtedy tez moga sie przyczepic?
    jak sadzisz? przeciez musi byc jakies wyjscie:)

    pozdrawiam
    i jeszcze raz dziekuje
    za pomoc
    ania

  • 8. Data: 2004-01-20 07:55:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jan 2004, ania wrote:
    [...]
    >+ w takim razie moze wydawnictwo powinien prowadzic moj zaufany przyjaciel?

    No to jak później się wytłumaczysz z faktu że to *brat* ma pieniądze ?
    Bo jeśli będzie "miał związki gospodarcze" w owym przyjacielem
    to nie widzę do czego ma prowadzić ów koncept !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-01-20 09:09:09
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    > no wielkie dzieki za przytocznie tych przepisow.
    >
    > w takim razie moze wydawnictwo powinien prowadzic moj zaufany przyjaciel?
    > wtedy tez moga sie przyczepic?
    > jak sadzisz? przeciez musi byc jakies wyjscie:)

    wydawnictwo zaufanego przyjaciela (na normalnych zasadach)
    kupuje od ciebie licencje na wydanie książki (twój dochód ma (jeszcze)
    50% ku), ponosi wszystkie koszty jej wydania, z małą marżą sprzedaje
    Tobie jako hurtowni (ryczałtowej), Ty puszczasz w świat z odpowiednim
    narzutem, hm, to może być wyjście, ale ten przyjaciel..., skąd wziąć
    takiego przyjaciela, i z czego on będzie żył?

    andy_nek

  • 10. Data: 2004-01-20 09:59:32
    Od: "ania" <a...@p...onet.pl>

    > No to jak później się wytłumaczysz z faktu że to *brat* ma pieniądze ?
    > Bo jeśli będzie "miał związki gospodarcze" w owym przyjacielem
    > to nie widzę do czego ma prowadzić ów koncept !

    przyznam, ze odnosze wrazenie, ze nie przeczytales uwaznie calego watku.

    a brat i tak ma pieniadze:)

    pozdr
    ania