  • 1. Data: 2007-03-30 14:31:13
    Temat: samodzielne opłacanie zaliczek na podatek dochodowy
    Od: KaDeWu <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl>

    Witajcie, piszę w imieniu znajomej. Ma wykonywać pewną pracę (nie
    prowadzi żadnej działalności, jest studentką < 26 r. ż.), zaś zaliczki
    na podatek dochodowy odprowadzać samodzielnie. Jak ma to robić? Kiedyś
    był to PIT-52, a dziś? Prosiłabym o wskazówki.

    Kasia

  • 2. Data: 2007-03-30 14:39:31
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 30.03.2007 KaDeWu <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > na podatek dochodowy odprowadzać samodzielnie. Jak ma to robić? Kiedyś
    > był to PIT-52, a dziś? Prosiłabym o wskazówki.

    Hmmmmmm, pierwszy raz słyszę o takiej możliwości.
    --
    Samotnik

  • 3. Data: 2007-03-30 15:24:44
    Od: KaDeWu <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl>

    Samotnik napisał(a):

    > Hmmmmmm, pierwszy raz słyszę o takiej możliwości.
    No, na przykład tlumacze bez działalności (jestem tłumaczem) tak
    odprowadzali zaliczki wykonując zlecenia dla osób fizycznych.

  • 4. Data: 2007-03-30 15:45:22
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    > No, na przykład tlumacze bez działalności (jestem tłumaczem) tak
    > odprowadzali zaliczki wykonując zlecenia dla osób fizycznych.

    A to nie podpadało czasem pod "wolny zawód" i jakieś uregulowania z tym
    związane, np. przychody z autorskich praw majątkowych? Osobiście niestety
    bardzo mało wiem o podatku dochodowym "nie dla przedsiębiorców", ale zawsze
    byłem przekonany, że jeśli się wykonuje pracę i dostaje za to pieniądze, to
    albo samemu jest się przedsiębiorcą, albo robi się to dla przedsiębiorcy.
    Chociaż fakt, są wyjątki, np. pomoc domowa (chyba?). Niestety te wszystkie
    wyjątki to zmora polskiego prawa podatkowego. Ustawa o PDOF to mogła by mieć
    1/10 swojej objętości, gdyby nie opisy odstępstw od reguł - a to dla hodowców
    świnek, a to dla plantatorów jęczmienia, a to dla artystów po 50-tce, a to
    dla osób otrzymujących alimenty przed 24. rokiem życia... Ech... I te
    zastępy urzędników do kontrolowania prawidłowości stosowania tych
    przepisów szczególnych. :(
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2007-03-30 23:57:34
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "KaDeWu" <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl> wrote in message
    > No, na przykład tlumacze bez działalności (jestem tłumaczem) tak
    > odprowadzali zaliczki wykonując zlecenia dla osób fizycznych.

    To raczej kwalifikowali się pod założenie działalności godpodarczej.

  • 6. Data: 2007-04-01 21:14:40
    Temat: Re: samodzielne op
    Od: KaDeWu <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl>

    witek napisał(a):
    > "KaDeWu" <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl> wrote in message

    > To raczej kwalifikowali się pod założenie działalności godpodarczej.

    Nie. Jeśli ktoś tłumaczy tylko dla prokuratury, policji, sądów i ma
    klienta indywidualnego raz na rok, nie ma sensu zakładanie DG. Zresztą
    nie ma też takiego obowiązku. Ludzie radzili sobie tak, jak opisałam,
    wpłacając samodzielnie zaliczki i wypełniając PIT-58. ale to są dane
    sprzed 6 lat, a ja potrzebuję info aktualnej. CHodzi o pracę dorywczą;
    zleceniodawca zobowiązał zleceniobiorcę do samodzielnego odprowadzenia
    zaliczek.

  • 7. Data: 2007-04-01 21:29:09
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 01.04.2007 KaDeWu <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl> napisał/a:

> [...]
    > sprzed 6 lat, a ja potrzebuję info aktualnej. CHodzi o pracę dorywczą;
    > zleceniodawca zobowiązał zleceniobiorcę do samodzielnego odprowadzenia

    Jeśli robi się to raz na rok (czyli nie można zarzucić działalności
    gospodarczej wg definicji), to moim zdaniem wystarczy to po prostu dopisać
    do PITa rocznego. Byle to nie było "zorganizowane i ciągłe". Moim zdaniem
    ciągłość ma tu mniejsze znaczenie (jest enigmatyczna, człowiek z założoną
    DG też przecież nie prowadzi działalności "ciągle" - np. jedzie na urlop
    albo narzeka na brak klientów), a bardziej chodzi o zorganizowanie. Czyli
    np. ogłaszanie się, że się świadczy usługi tłumaczeń == umarł w butach.
    --
    Samotnik

  • 8. Data: 2007-04-02 09:28:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Apr 2007, KaDeWu wrote:

    > Nie. Jeśli ktoś tłumaczy tylko dla prokuratury, policji, sądów

    W kwestii formalnej: TE usługi są rozliczane przez płatnika (prokuraturę,
    policję, sądy), prawda?

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-04-02 10:06:17
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 02.04.2007 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

    > W kwestii formalnej: TE usługi są rozliczane przez płatnika (prokuraturę,
    > policję, sądy), prawda?

    Jemu chodzi o to, że robi to na umowy o dzieło/zlecenie, a jak mu się trafi
    jeden klient będący konsumentem, to on DG zakładał nie będzie.
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 10. Data: 2007-04-02 16:29:54
    Od: KaDeWu <KaDeWu@_USUN_TO_poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > W kwestii formalnej: TE usługi są rozliczane przez płatnika (prokuraturę,
    > policję, sądy), prawda?
    >
    > pzdr, Gotfryd
    W kwestii formalnej, przeciez napisałam, ze właśnie o te usługi NIE
    chodzi przy samodzielnym rozliczaniu. Taki tłumacz raz na jakiś czas ma
    klienta indywidualnego i nie będzie zakładał dla niego DG.

    Sama mam DG, ale nie chodzi tu o mnie. Nie chodziło mi też o tłEURmaczenia