  • 1. Data: 2004-11-15 19:06:13
    Temat: samozatrudnie - pare dylematow przed rozpoczęciem DG
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    Pisałem już o tym na pl.praca.dyskusje, ale wtedy nie wiedziałem jeszcze
    że istnieje pl.soc.prawo.podatki...

    W związku z tym przepisuje, nieco przeredagowawszy...

    Chcę rozpocząć działalność, pozostając jednocześnie na etacie i rozliczać
    się z obecnym pracodawcą na podstawie umowy o pracę (pensja minimalna)
    oraz faktur/rachunków. W związku z tym przeprowadziłem małą kalkulację,
    aby sprawdzić, czy gra jest warta świeczki i chciałem Was spytać, czy
    założenia,
    które postawiłem, są prawidłowe.
    Mianowicie:
    - bazą comiesięcznego wynagrodzenia jest koszt całkowity ponoszony przez
    pracodawcę i "nie ulega on zmianie" (nie kosztuję pracodawcy więcej, niż
    teraz -
    gdy rozliczamy się tylko na podstawie umowy o pracę)
    - co miesiąc wystawiam pracodawcy fakturę/rachunek na kwotę netto równą
    różnicy kosztu całkowitego, który poniósłby pracodawca gdybyśmy rozliczali
    się
    tylko na podstawie UoP i kosztu całkwitego, który ponosi pracodawca od
    pensji minimalnej
    - co miesiąc oddaje ok. 150 zł zusowi (składka zdrowotna)
    - do US odprowadzam podatek dochodowy w wysokości 19% od uzyskanego
    dochodu (faktura/rachunek-ZUS, narazie bez kosztów, KPiR będzie chyba
    najlepsza? na ryczałt
    się nie załapie, bo ZTCW ten numer odpada, jeśli współpracuje się z
    pracodawcą [???])

    Czy może o czymś zapomniałem? Coś źle zinterpretowałem?

    Czy warto w takiej sytuacji zostać płatnikiem VAT? Skoro ZTCW i tak nie
    można pracodawcy
    wystawiać faktur VAT. [???]

    Czy samochod którego jestem współwłaścicielem może w jakichś prosty sposób
    "generować koszty"?

  • 2. Data: 2004-11-15 19:43:41
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > - co miesiąc oddaje ok. 150 zł zusowi (składka zdrowotna)

    Hehe, to się módl , żeby sejm odrzucił projekt zmian w przepisach
    ZUS. Jak nie odrzuci to będziesz musiał z DG płacić pełny ZUS...

    EMPI
    http://www.empimusic.z.pl

  • 3. Data: 2004-11-15 19:53:25
    Od: "rok" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "EMPI" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Hehe, to się módl , żeby sejm odrzucił projekt zmian w przepisach
    > ZUS.

    Ja zapaliłem świecę w tej intencji w swojej parafii ;)

    Pozdrawiam
    rok

  • 4. Data: 2004-11-15 20:02:05
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Hehe, to się módl , żeby sejm odrzucił projekt zmian w przepisach
    > ZUS. Jak nie odrzuci to będziesz musiał z DG płacić pełny ZUS...
    No niewierze...
    Jakie są na to szanse?

  • 5. Data: 2004-11-15 20:24:44
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > No niewierze...
    > Jakie są na to szanse?

    pół, na pół .
    No wiesz, skoro przeszła 50% stawka podatkowa ....

    EMPI
    http://www.empimusic.z.pl

  • 6. Data: 2004-11-15 21:21:09
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    > Chcę rozpocząć działalność, pozostając jednocześnie na etacie i rozliczać
    > się z obecnym pracodawcą na podstawie umowy o pracę (pensja minimalna)
    > oraz faktur/rachunków.
    Czy taki sposób jest dopuszczalny? Czy ty swojemu pracodawcy możesz
    wystawiać faktury?
    Nie śledziłem tego dokładnie, ale jakiś czas temu dość głośno było o takiej
    formie współpracy, że to troche nie bardzo.
    --
    PawełJ

  • 7. Data: 2004-11-15 22:05:58
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Czy taki sposób jest dopuszczalny? Czy ty swojemu pracodawcy możesz
    > wystawiać faktury?

    Chyba nie moge naliczać VATu.
    Za http://www.msp.money.pl/firma/poradniki/dla_pvat/pod
    atnik/:
    "
    Zgodnie z tym przepisem podatnikami podatku VAT są:

    osoby prawne
    jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej
    osoby fizyczne
    wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub
    rezultat takiej działalności.

    (...)

    Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą przepisy ustawy o VAT nie
    uznają następujących czynności:

    - wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy
    zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem
    cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło,
    ___jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku
    pracy___, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz
    pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;
    "

    Ale tak poza tym to chyba nic nie stoi na przeszkodzie...

  • 8. Data: 2004-11-17 18:10:46
    Temat: Re: samozatrudnie - pare dylematow przed rozpocz?ciem DG
    Od: p...@a...pl (Pitus)

    Pawel Sikorski <p...@l...platakzeto> wrote:

    > Czy warto w takiej sytuacji zosta? p?atnikiem VAT? Skoro ZTCW i tak nie
    > mo?na pracodawcy wystawia? faktur VAT. [???]

    Dlaczego nie? mozna. Jesli masz koszty z vatem to moim zdaniem sie oplaca.

    p.

  • 9. Data: 2004-11-17 21:59:20
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

  • 10. Data: 2004-11-17 22:09:53
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Dlaczego nie? mozna. Jesli masz koszty z vatem to moim zdaniem sie oplaca.

    Pisałem o tym post wcześniej. Ponoć jest stosowny na to przepis, ale
    chciałem to właśnie potwierdzić.