  • 1. Data: 2005-11-25 13:06:16
    Temat: składki ZUS. Umowa o dzieło
    Od: "Nasztata" <n...@o...pl>

    Witam,

    Pojawił się w moim życiu taki problem:

    Na chwilę obecną jestem zatrudniony na pełny etat. Właśnie inna firma
    zwróciła się do mnie o wykonanie pewnego dzieła (na U o dzieło, dzieło
    zupełnie niezwiązane z tym co robię "na etacie"). I to jest fajnie. Ale ...
    .

    Termin oddania dzieła wypada na koniec czerwca 2006. Płatności z tytułu tej
    umowy rozłożone są następująco:
    20% zaliczki przy podpisaniu umowy i 80% po przyjęciu dzieła, co jak znam
    życie odbędzie się nie wcześniej niż we wrześniu 2006.
    Nie miałbym z tą umową problemu, gdyby nie to, że istnieje bardzo duże
    prawdopodobieństwo, że w czerwcu zostanę wyrotowany z pracy, gdzie jestem
    zatrudniony na etat :(. W efekcie, w dniu otrzymania wynagrodzenia z tyt.
    dzieła, umowa ta będzie moim jedynym źródłem dochodu i (tak mi się niejasno
    zdaje, ale nie mam 100% pewności, wszakże umowę podpisałem w okresie kiedy
    ZUS płaci mi mój obecny pracodawca.), powinienem od niej zapłacić ZUS (czego
    nie musiałbym robić będąc na etacie). Tzn. zlecający będzie musiał, czego
    chciałbym uniknąć (właśnie płaci tak jak od zwykłego wynagrodzenia, tzn
    dorzuca jeszcze tzw składkę pracodawcy, czy potrąca tylko z mojego
    wynagrodzenia?). Pytania :

    1. Jak najlepiej zachować się w tej sytuacji? Założyć DG tylko na m-ąc , w
    którym dostanę wypłatę, a potem ją zamknąć (zawiesić)? ZUS-u będzie wtedy
    mniej, ale czy nikt się nie przyczepi, że:
    - po pierwsze umowę podpisałem kiedy DG nie było (czy w ogóle to będzie
    wtedy przychód z DG, zakładając, że jej przedmiotem byłoby to, czym jest owo
    działo, czy byłby to przychód z działalności wykonywanej osób.) i
    - po drugie, że ją zamknąłem (zawiesiłem) zaraz po otrzymaniu kasy.

    2. Załóżmy jednak, że po zakończeniu tego dzieła, powiedzmy we wrześniu 2006
    podpiszę następną taką umowę, znów z długim terminem realizacji. Powiedzmy
    dalej, że chciałbym z realizacji takich dzieł uczynić przedmiot swojej
    działalności gosp. na dłużej. Czy byłoby dopuszczalne (i ryzykowne)
    zawieszanie tej działalności na czas wykonywania dzieła i odwieszanie jej w
    chwili otrzymywania wynagrodzenia, albo dla przyzwoitości m-ąc wcześniej?
    Jakoś nie widzi mi się płacić ZUS przez cały rok, bo wtedy opłacalność
    całego przedsięwzięcia jest znikoma.

    3. A może lepiej na moment, w którym miałbym otrzymać wynagrodzenie z tytułu
    tej umowy "zatrudnić się" gdzieś na minimalne 800zł i odpalić ZUS-owi
    składki za ten jeden miesiąc.

    Pozdrawiam
    tp

  • 2. Data: 2005-11-25 19:42:43
    Temat: Re: składki ZUS. Umowa o dzieło
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Nasztata" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Pojawił się w moim życiu taki problem:

    [ciach wywod]

    Od umowy o dzielo w Twojej sytuacji nie bedziesz musial odprowadzac
    zadnych skladek ZUS.

    marekz

  • 3. Data: 2005-11-28 08:26:16
    Od: "Nasztata" <n...@o...pl>

    > Od umowy o dzielo w Twojej sytuacji nie bedziesz musial odprowadzac
    > zadnych skladek ZUS.

    No tak! Sprawdziłem! Masz rację! Hurra!
    Dzięki.
    Pozdrawiam
    tp

    PS. Jak to księgowej na słowo wierzyć nie można.